• Anonym (Orolig mamma)

Hur hjälper jag min 4-åring på bästa sätt?

Min son fyller 5 år till sommaren. Han söker efter uppmärksamhet hela tiden genom att bli uppspeadad och inte göra som man säger. Det har slutat med att vi hamnat i en ond cirkel, han gör allt för att få uppmärksamhet, te x blir högljudd, springer omkring, bråkar o s v. Han blir tillrättavisad, sedan gör han nåt dumt och blir tillrättavisad igen. Dettta blir ju väldigt negativ uppmärksamhet.  Allt detta eskalerade när han fick en lillebror för 8 månader sen. Han har oxå en storebror som är 9 år som har Adhd, så han kräver ju mycket tid.
    På förskolan har dom påpekat att han har börjat bete sig som han gör hemma. Dom vet inte riktigt hur dom ska bemöta honom. Detta oroar mig!
    Jag kom på för ungefär en vecka sen att jag måste göra något för att hjälpa min son, jag kan mycket väl förstå varför han beter sig på detta viset. Nu har jag ändrat min attityd helt och hållet. Jag har slutat att ge honom negativ uppmärksamhet, jag höjer aldrig rösten åt honom, jag försöker ge honom mycket beröm för allt som han gör bra. Han får oxå egentid med mamma eller pappa varje dag.Jag försöker oxå ignorera oönskat beteende. Här hemma har det blivit så mycket bättre, han är mycket lugnare och mer harmonisk. Detta känns väldigt bra, att det kan bli så mycket bättre på så kort tid.
    Jag hoppas att det kommer att bli bättre med tiden på förskolan. Jag har pratat med personalen, känns kanske inte som att dom helt delar min uppfattning om att min son skriker efter uppmärksamhet. En sa att han får ju uppmärksamhet på förskolan, barnen vill ju leka med honom. Men det är ju från vuxna han söker uppmärksamhet från.
    Nu fungerar det ju mycket bättre här hemma. Men när vi får främmande eller är och hälsar på någon, då blir det problem. Då försöker han trkycka på alla knappar för att få uppmärksamhet. Då känner jag att jag inte vet hur jag ska bemöta honom, vet inte vad som är bäst att göra för att få honom att lugna ner sig. Jag skulle behöva lite tips och råd. Hur hjälper jag min son på bästa sätt?

• Svar på tråden Hur hjälper jag min 4-åring på bästa sätt?
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Skönt att din son fungerar bättre hemma efter bara en vecka. Du har valt en bra väg. Ge honom och förskolan lite mer tid. Berätta på förskolan om din nya metod och hur bra det fungerar. Jag kan förstå att ditt " mellanbarn" kan ha det lite tufft. Fortsätt på samma bana. Du verkar klok och klarsynt!
    Mvh Inger

Svar på tråden Hur hjälper jag min 4-åring på bästa sätt?