• Mamma till Olle

Hur mycket äter era 7 veckor gamla bebisar?

Ja, som rubriken lyder.. Hur mycket ersättning äter era 7 veckor gamla bebisar och vilken ersättning får de? Har det fungerat bra eller är de hårda i magen, kräks mycket etc??

Min son är 7 veckor idag och han har hittills ätit på 120 ml vatten, men nu verkar det inte räcka. Han blir ofta hungrig igen redan efter 2 timmar, så vi funderar på att börja göra på 150 ml vatten. Är det mycket tycker ni? Gällande vilken ersättning, så fick han Baby semp först men blev väldigt hård i magen samt att hans kräks luktade apa. Så i förrgår började vi med NAN 1. Får se om det blir bättre för sonen. Hoppas det! Glad

• Svar på tråden Hur mycket äter era 7 veckor gamla bebisar?
  • Emma 89

Min son är 10 veckor nu, men runt 7 veckor åt han på 120 ml vatten oftast, ibland varannan timme och ibland 3 eller mer. Åt dock sällan upp exakt allt, utan brukade vara en liten slurk kvar. På kvällen brukade jag blanda till på 150 ml vatten eftersom han åt mer inför natten och sov ganska länge i sträck. Nu äter han ungefär lika mycket, lite mer kanske. Han äter baby semp, bajsar varannan dag och är aldrig hård i magen.

Jag blandar väldigt olika. Tex om det bara var någon timme sedan han åt och han vill ha mer så blandar jag på 90 ml, om det var längesen han åt så blandar jag på 150 ml. Blandar lite på känsla. Han går upp väldigt stadigt i vikt så jag tänker inte så mkt på det. Ger när han är hungrig bara, och det varierar fortfarande mkt på tid. Beror väl på vad man gör, hur vaken bebisen är, hur mkt han rör på sig, sover osv. Min lillkille äter tex mycket mer om vi har varit ute mycket på dagen. Har vi en lugn hemmadag äter han lite mindre.

Men testa blanda 150 ml och se om han vill ha mer. :)

• Mamma till Olle

Tack för era svar!

För min son är det också väldigt olika. Ibalnd blir han hungrig efter två timmar och ibland går det fyra-fem timmar.

Vad ger ni era barn för ersättning? Tror ni det kan skilja i mättnadskänsla på Baby Semp och NAN?? Min son fick först Baby Semp men har nu bytt till NAN pga att han blev så hård i magen av BS och kräktes mycket.

• Finesse

Jag gör lite olika beroende på hur länge det är sen han åt.. helst vill jag att han ska lämna lite i flaskan så jag vet att han blir mätt. Så nu på morronen gjorde jag 180 ml (vatten) och då lämnade han ca. 20ml.. men han hade ätit väldigt lite i natt.. På dagen räcker det nog med 150 ml.. jag gör aldrig mindre än så för då äter han upp allt. Men det är skönt att veta att han lämnar, det kunde aldrig dottern då hon åt å åt tills hon bara kräktes.. det var alltid slut i flaskan.

Och om dom blir förstoppade av baby semp kan man byta ut ett mål till bifidus.. för jag tycker inte att NAN mättade.. min dotter var alltid hungrig när hon fick det. Sonen har bara ätit baby semp, förutom bröstmjölk då.

Just det borde kanske tillägga att han väger 6 kg så han är rätt stor.. och behöver mkt mat.. dottern åt inte alls så mkt eftersom hon var så stor vid 4 månaders ålder..

Ebba 071228, Hampus 110225
  • anansie

Min tjej har fått 150ml vatten sen hon var 4 veckor. Men det är först nu som hon äter upp allt och hon blir 10 veckor imon. 

• Empiiis

min lilla är 7 veckor på söndag.
    120ml vatten gör vi på ca var 4de timma. Hon har börjat säga till efter ca 2 -2,5 timma nu så funderar på att öka till 150 också.
    Vi har NAN. I början var hon jättehård i magen men nu är det bra. Hon bajsar minst 1 ggn per dygn ibland 2-3.

• Empiiis
    Empiiis skrev 2011-04-15 09:45:18 följande:
    min lilla är 7 veckor på söndag.
    120ml vatten gör vi på ca var 4de timma. Hon har börjat säga till efter ca 2 -2,5 timma nu så funderar på att öka till 150 också.
    Vi har NAN. I början var hon jättehård i magen men nu är det bra. Hon bajsar minst 1 ggn per dygn ibland 2-3.
    vi bytte från BS till NSN efterosm hon vart jättehård i magen och kräktes jätte mycket.
  • Limonella

Min sex veckor gamla son äter mellan 100 och 160 ml per mål, oftast ca 120 ml. Det är väldigt olika hur länge han står sig, oftast runt tre timmar men ibland är han hungrig efter två timmar, på natten går det oftast ca fyra timmar mellan matningarna.

Vi skrev upp hur mycket han åt under ett par dygn och insåg att han äter runt 900 ml per dygn, vilket är mer än förpackningens rekommenderade 600-800 ml. Bvc-sköterskan verkar tycka att vi ger honom för mycket mat men jag vill inte låta honom vaa hungrig. Han får Baby Semp Lemolac eftersom han hade så ont i magen. Sedan vi bytte till Lemolacen verkar magen vara bättre men det är svårt att avgöra om det bara är det som har gjort skillnad, vi började med magdroppar och magmassage också.

• Kazeer

När min son var 7 veckor, åt han ca 80-100 ml NAN 1 åtta gånger per dygn. Han blev inte hård i magen av ersättning.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • yrväder

10 veckor, Althera, ca 600 ml per dygn men jag ammar lite oxå, kanske 200 ml bröstmjölk ungefär. Hård i magen, testat med olja, funkar inte...testar nu med katrinplommonavkok.

Svar på tråden Hur mycket äter era 7 veckor gamla bebisar?