• pth

Ridskola/medskötare 9 åring

Hej!
    Min 9 åring älskar hästar! Hon går på ridskola 1 timme i veckan, men hon tycker det är aldeles för lite! Hon vill ta hand om hästen, rida, hänga i stallet. Jag har ingen erfarenhet av hästar eller ridning. Vad finns det för alternativ för henne. Finns det folk som vill ha hjälp med sina hästar? Hur hittar man dem? Finns det stall/ridskolor där man kan få mer tid med hästarna än vad hon får nu? Alla tips och råd mottages tacksamt!

Denna dagen ett liv
  • Svar på tråden Ridskola/medskötare 9 åring
  • Carisma95

Hur det fungerar på olika ridskolor är nog väääldigt individuellt. När jag var yngre bodde jag i stort sett i stallet. Mockade, ryktade, pysslade och donade. Vissa ridskolor (i samma område) har bara "Kom hit - rid - åk hem" (typ).

Alternativet kan ju antingen vara att höra med ridskolan hon är på nu, vad det finns för möjligheter. Annars kan ni söka på t.ex. blocket efter sk. "Medryttare" (men oftast brukar de nog eftersöka lite äldre personer, iaf tonåringar).

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Diablo

Kan hon inte hjälpa till vid ridskolan.
    Vid de ridskolor där jag ridit så har de behövt hjälp med hästarna. Ryktning, mockning, insmörjning av träns och sadlar. Ibland behövs ledning av hästar vid nybörjarlektioner. Vid en ridskola så fick man en ridlektion om man hjälpte till att leda vid tre.
    Sedan tycker jag att som medryttare  så är en nioåring kanske i yngsta laget.

Men du som förälder kan kanske prata med ridskolan och fråga om de behöver någon hjälp? Kanske kan du själv vara med i början. Ibland tycker jag att det är svårt med barn i stallet för att det medför en viss risk. Barn överskattar ofta sin egen kapasitet och det innebär en fara specielt när man har med hästar att göra.

Har man tur behöver man inget vett!
  • Tant Herta

Man släpper inte en nioåring bland hästar, de kan omöjligen hantera olika situationer som kan uppstå, men med en äldre som mentor och ständigt sällskap kan din nioåring lära sig massor i ett stall!

Jag har två tjejer som hjälper mig i stallet ibland, de är systrar och bor granne med mig, de är 10 och 13, när de är i stallet med mig måste de alltid ha hjälm och jag skulle inte drömma om att låta dem ensamma gå och hämta en häst eller vara i stallet själva!

Var bor ni? Jag gillar att lära upp folk och jag gillar att ge barn och ungdomar det jag inte fick när jag var barn: En vuxen som bryr sig och tycker om att ha dem svansandes, frågandes runt benen! :) 

• LadyCharlotte
    pth skrev 2011-04-13 14:54:42 följande:
    Hej!
    Min 9 åring älskar hästar! Hon går på ridskola 1 timme i veckan, men hon tycker det är aldeles för lite! Hon vill ta hand om hästen, rida, h.änga i stallet. Jag har ingen erfarenhet av hästar eller ridning. Vad finns det för alternativ för henne. Finns det folk som vill ha hjälp med sina hästar? Hur hittar man dem? Finns det stall/ridskolor där man kan få mer tid med hästarna än vad hon får nu? Alla tips och råd mottages tacksamt!
    Medryttare till privathäst

Min syster har två hästar varav en ponny. Den har de haft medryttare på. Förhoppningsvis hittar hon någon ny. En underbar B-ponny.
    Blir dyrt att behålla om hon inte hittar ngn halvfodervärd eller medryttare.
  • pth

Vi bor i Uppsala. Jag tänker inte heller att hon ska vara ensam i stallet eller med hästarna. Jag är själv novis i detta och vet inte vilka möjligheter som finns eller vad som kan vara lämpligt eller möjligt. Men just att få vara med någon som kan och lära sig och sköta om hästar skulle vara en dröm som går i uppfyllelse för henne. Just nu är hon överlycklig över den tiden hon får med hästarna på den knappa timmen vi har ridskola nu varje vecka, men jag märker ju att hon vill mer och hon dröjer sig kvar och vi stannar ofta och "hjälper" ridskolefröken efter lektion.

Denna dagen ett liv
  • Kinya

Kolla om det finns nåt ridläger i närheten som hon kan åka på i sommar. När jag var på ridläger så var det på ett av dom en 9-årig tjej. Ring runt och prata med dom och se vad som finns.

Annars är ridskolan mitt bästa tips. Jag hängde alltid på ridksolan när jag var liten och hjälpte till att leda hästarna när det var nybörjarlektioner och rykta hästarna innan lektionerna osv. Ofta kan man bli skötare på en häst/ponny på ridskolan.

Svar på tråden Ridskola/medskötare 9 åring