• UnderYtan

Kattsand... alternativ till Ever clean?

Jag använder i nuläget kattsandsmärket Ever clean till mina 8 katter. Jag undrar om ni har tips på någon annan billigare kattsand men som ändå är bra? Jag tycker Ever clean är superbra men det är den enda sanden jag provat. Tycker dock att det blir lite dyrt eftersom jag har 8 katter och sanden kostar ca 800 kr i månaden.

Tips mottages gärna... från er som provat Ever Clean och kan jämföra med något annat märke!

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • Svar på tråden Kattsand... alternativ till Ever clean?
  • UnderYtan

Tack för alla svar! Jag ska fundera noga innan jag byter. Jag är nöjd med ec förutom priset då. Tyckte dock pewee lät intressant.

?*¨*?.¸¸❤ NOVA ❤¸¸.?*¨*?
  • agtiwi

Fresh and easy är den absolut bästa, anser jag! Allt kiss sjunker till botten och bajset tar man enkelt bort med en kattlådsspade. En påse räcker en månad till en katt. Luktar inget och dammar inget.

• Tazzme

Vi brukar köpa en 20 kg's säck med sånadär träpellets som man ska elda. De är precis samma sak som de träbaserade kattströerna som finns i affären, bara lite grövre. Våra katter har aldrig haft nåt emot att använda den "sanden". Luktar mest nyhuggen ved då de kissat och bara man tar bort den våta "sanden" så luktar det överlag inte mycket från lådan. Tror att en peewee kattlåda hade funkat bra med träpelletsen.

Först använde vi vanliga träpellets som var enkom gjorda för att användas som just kattströ, men då vi konstaterade att eldningspelletsen var lika bra, men betyydligt mycket billigare, så bytte vi. Har använt dessa pellets i säkert 5 år.

• Bumblebina

Har inte läst igenom tråden, men vi använder Pussi kompakt. Kanon sand som klumpar sig på samma sätt som ec, är finkornig men till lägre pris. En 10-liters säck kostar typ 95:-  på willys.

• Zenobia

Får ja låna tråde lite Undrar om det är nån som har tips om en kattsand som inte klumpar, har miss cat nu men ja är inte nöjd med den. Men det är som att leta en nål i en höstack att hitta en sand som inte ska klumpa vet inte om man ska våga på sig att prova pellets eller kristaller, har väldigt fisförnämna kattherrar.

• agtiwi
    Zenobia skrev 2011-04-28 09:26:35 följande:
    Får ja låna tråde lite Undrar om det är nån som har tips om en kattsand som inte klumpar, har miss cat nu men ja är inte nöjd med den. Men det är som att leta en nål i en höstack att hitta en sand som inte ska klumpa vet inte om man ska våga på sig att prova pellets eller kristaller, har väldigt fisförnämna kattherrar.
    Fresh and easy är bra. Urinet lägger sig på botten, så inga klumpar. Det är ingen sand, utan är mer som små, små stenar eller vad man ska kalla det. Stenarna sätter sig runt bajset så det blir lätt att plocka bort efter hand.
  • tinis77

Jag använde everclean förut, men har bytt till pussi kompakt. Den klumpar lika bra som ec, och luktar ingenting.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Zenobia
    agtiwi skrev 2011-04-28 09:30:48 följande:
    Fresh and easy är bra. Urinet lägger sig på botten, så inga klumpar. Det är ingen sand, utan är mer som små, små stenar eller vad man ska kalla det. Stenarna sätter sig runt bajset så det blir lätt att plocka bort efter hand.
    Tack Den lät som en toppensand, är det djuraffärerna som har den??
  • Tazzme
    Zenobia skrev 2011-04-28 09:26:35 följande:
    Träpellets klumpar sig ite, utan löser istället upp sig till ett fint strö. Har man en kattlåda med "sil" i bottnen, typ peewee, så ramlar all nerkissad strö ner i bottnen/den undre lådan och så kan man på så sätt ta bort bara den nedkissade "sanden". Bajset så torkar rätt snabbt i träpelletsen och är lätta att ta bort. Pelletsena brukar heller inte fastna i bajset, så då kan man bra spola ner det i toaletten (vilket man ju inte får göra om man har t.ex. lerbaserad kattsand).
  • agtiwi
    Zenobia skrev 2011-04-28 10:27:40 följande:
    Tack Den lät som en toppensand, är det djuraffärerna som har den??
    Den brukar finnas på konsum och willys, så finns säkert på andra liknande butiker med! De små stenarna eller vad det nu kallas är vita, sen är det några blå stenar i. Påsen är vit, blå och genomskinlig samt är det en vit katt på framsidan.
  • Kantarellen

Träpellets i en peeweelåda har vi och jag är kanonnöjd. Har hittar ett ställe med billig och bra pellets så för oss kostar det nu knappt 25 kr månaden för våra två katter.

Sand kommer jag aldrig mer gå tillbaka till om det inte blir tvunget.

• Sixten och snurris

Jag har alltid använt everclean tidigare men har bytt till Compact Care på sistone, för mig och mina katter har den fungerat lika bra. Fördelen är dock att den är betydligt billigare. Nackdelen är att den är lite svår att få tag på. Jag har hittat den på någon mindre zoo butik och online här www.grizzlyzoo.se/compact-care-kattsand 

Svar på tråden Kattsand... alternativ till Ever clean?