• Mockasin123

Jobbigt vid överlämning

Hej!

Jag har en flicka på 4 år och hennes pappa och jag separerade i oktober förra året. Det var en väldigt tuff separation för oss alla tre, pappan har alkoholproblem och har lurat och manipulerat mig och det rullades upp en massa saker som totalt vände upp och ner på min tillvaro. Nu har det lugnat ner sig ganska mycket, pappan och jag kan prata hyffsat med varandra nu. Han går i terapi och klarar antagligen alkoholen bättre.

Flickan är hos pappan varje tisdag till onsdag och varannan helg (fred-sönd). Problemet är att jag märker att hon tycker att överlämnandet på söndagar är superjobbigt. Dom andra dagarna sköts det via dagis men söndagarna hämtar antingen jag henne hos pappan eller lämnar han henne hos mig. Flickan visar att det inte är bra när hon kommer hem till mig och det bara är hon och jag. Sist gick hon in på sitt rum och börjar kasta o förstöra saker sen la hon sig på sängen och grät/skrek var ömsom ledsen ömsom arg. Det tog en halvtimme innan jag kunde lugna henne igen.

Hur kan man göra för att underlätta överlämnandet för henne, vad har ni för erfarenheter? Jag får känslan av att det blir för abrupt för henne, att gå från pappans värld till min värld på några minuter.

Usch, det suger verkligen att inte kunna ge den tryggheten till sina barn som skulle vilja.

• Svar på tråden Jobbigt vid överlämning
  • vima

Eller hur, det verkligen suger när man har den där känslan.. Man gör ju allt för dem o lite till för att de ska ha det bra, men så räcker de inte till.. Skuldkänslorna är inte så roliga då.. Själv separerade jag för lite mer än en månad se'n, och min yngsta kille hade oxå endel känslo utbrott första veckorna, men nu verkar det ha lagt sig.. Dock så är min äldsta kille ledsen ibland fortfarande.. Men jag försöker visa mig stark i detta beslut och försöker ha en bra kontakt med pappan.. Har inget bättre tips tyvärr, men du är inte ensam..

Svar på tråden Jobbigt vid överlämning