• Swatz

Hur korka igen käften på läraren?

Behöver tips och råd på hur/vad jag ska göra, jag är så besviken.

Min son går sista terminen i 9.an. Han har alltid haft svårt för sig i skolan, för han har dyslexi. Han har inte fått den hjälp han har behövt förrens nu och det har funkat jättebra. Men så kommer bakslaget.

För två mån sen så gjorde min son ett prov i bild som handlar om konsthistoria. Han pluggade hårt inför provet och skrev provet. Han var nöjd med sin del av provet, han lämnar in det samtidigt som fyra andra och de går ut från lektionen tillsammans. 
    Nu kommer läraren och säger att min son inte lämnat in provet och min son blir helt förtvivlad och säger att det har jag visst, fråga dem andra som var med. Läraren svarar då att man kan aldrig veta med honom för att han har ju slarvat med att lämna in prov förut, det har andra lärare sagt till henne.
    Jag kontaktar sonens mentor och frågar va läraren menar med detta och hon blir helt paff och säger att men nåt sånt har jag aldrig hört talas om . Hon säger också att hon tror på min son i detta läge och det gör även rektorn.

Nu ringde läraren det handlar om och säger att det finns inget underlag att bedömma och betygsätta, så min son riskerar att få sänkt sitt VG till G. Jag ifrågasätter vad hon menar med att min son har slarvat bort eller inte lämnat in prov förut. Hon svara då att det har flera lärare sagt att han gjort förrut.  

Asså jag vet inte vad jag ska göra. Jag bad om ett möte där rektor, mentor, sonen och jag träffas och reder ut detta, då svarde läraren att hon tycker det är onödigt och att hon inte vill prata mer med mig när jag använder den tonen. WTF!!!

Jag vill göra något för att korka igen käften på dennna lärare, men vad kan jag göra??? 

• Svar på tråden Hur korka igen käften på läraren?
  • Whack A Bunny

Ta kontakkt med rektorn. Det är hans/hons ansvar att se till att allt gå rätt till i skolan. 

• Swatz

Har varit i kontakt med rektorn och hon är också informerad från sonens mentor om vad som har hänt.
    Jag har även skrivit ett mail till rektorn där jag beskriver allt. Jag krävde ett möte och hon skulle kolla upp med de andra inblandade om när,hur och var mötet skulle bli.

Men det känns inte som det kommer att vara till min sons fördel. För helt klart är att han måste ta SITT ansvar (lärarens ord) och göra om provet igen, vilket skapar stora frustrationer då han har jobbigt med just arbetsminnet och måste läsa in allt från början igen, men att denna lärare kommer undan med att få anklga min son på detta sättet, när det finns de som VET att han har lämnat in provet.

Asså det känns som jag bara svamlar just nu, ni får ursäkta och jag hoppas ni förstår ändå. 

• Whack A Bunny

Det kommer ju vara jobbigt, men det är väl bättre ifall han får göra om provet och endå få VG än att han inte får göra om det och får G. 

Jag vet att det är jobbigt att tänka att läraren kommer undan med det. Samma sak hände med min pojkvän när han gick i skolan. Han fick lägre betyg för att han kunde mer än sin lärare, vilket läraren inte gillade.  

• Swatz
    Whack A Bunny skrev 2011-04-14 14:53:07 följande:
    Det kommer ju vara jobbigt, men det är väl bättre ifall han får göra om provet och endå få VG än att han inte får göra om det och får G. 

Jag vet att det är jobbigt att tänka att läraren kommer undan med det. Samma sak hände med min pojkvän när han gick i skolan. Han fick lägre betyg för att han kunde mer än sin lärare, vilket läraren inte gillade.  
    Ja, det är klokt det du säger. Ska nog försöka få min son att göra om provet, så han kan visa att ingen ska få knäcka honom.

Tråkigt det du berättar om din pojkvän, tråkigt att  andra inte kan välkomna andras förmågor och kunskaper.

Tack för ditt svar 
  • Flickan och kråkan

Hej hej! Är lärare på högstadiet och tycker det hela låter lite besynnerligt men jag känner ingen inblandad så kan självklart inte säga något om den enskilda händelsen. Det märkliga är ju att man som lärare tar emot prov när eleverna går......det är ju inte så att alla går samtidigt och kastar in proven över en så man inte hinner se om någon  går utan att lämna in.....jag är alltid noga med att fråga och kolla var och en att de skrivit namn exempelvis för det är vanligt att de glömmer.....men som sagt känner inte lärare eller din son . Känns som om läraren oavsett bemöter situationen lite märkligt......oprofessionellt att som "bevis" hänvisa till en elevs opålitliga karaktär......jättemärkligt......

Vad jag tänkte på är att jag tycker att han ska få göra provet muntligt. Det kan ni gott kräva.

Svar på tråden Hur korka igen käften på läraren?