Flickan och kråkan skrev 2011-04-15 08:09:41 följande:
Tror faktiskt det är rätt vanligt

. Min äldsta har alltid varit lite små"sen" motoriskt och är sen med talet. Var hos logoped häromveckan och de konstaterade det vi alla mer eller mindre visste - mycket god språkförståelse, svårt med framför allt uttalet. För mig känns det rätt logiskt, dvs att han svårt med själva motoriken för att skapa ljud.....motorik som motorik liksom. Känns lite festligt bara att nästan ingen förstår vad han säger, men däremot har han börjat läsa på riktigt = ljudar och avkodar. Han fyllde 3 år i julas

. Han sa mer eller mindre ingenting förrän han var 2 år.
Lillebror har inte fyllt 2 år ännu och har kommit lika långt talmässigt som storebror (inte samma förståelse alls så klart) och är motoriskt lagd generellt.
Okej där ser man! Han var även senare än genomsnittet på att gå då? Han är väl mer sen (egentligen inte men ja..) på grovmotoriken, däremot har han ett jätte bra pincettgrepp.
Mamma till tre kottar skrev 2011-04-15 08:44:09 följande:
Inte denna gång, men båda äldre tjejerna särskilt med talet (gick när de var 13-14 månader). Med äldsta var jag orolig - jag hade ju inga referenser för vad som skulle vara "normal" för oss. Det som hjälper mig när jag är orolig (har en son med funktionshinder också och där har jag ju varit ordentligt orolig bitvis) är att jag helt enkelt läser på. Inte vad andra mammor säger/tycker, utan läser på vad jag KAN göra. Även om det kanske inte visar sig vara något bestående "problem" känns det bättre att göra nått som stimulerar utvecklingen istället för att jag oroar mig.
Stimulering av språkutvecklingen:
Att använda tecken (låna t.ex. Lilla boken om tecken på biblioteket)
Kommunicerande Samspel (låna På väg mot talet på bibloteket)
Läsning (låna t.ex. Lär din baby läsa på biblioteket) Låter kanske lite väl, men forskning har visat att vissa barn har stöd av skrivna ord när de lär sig prata.
Stimulering av motorikutvecklingen:
Här hade jag nytta av det jag fick via sonen som har Downs syndrom. Att tänka i små steg, för mig var boken "Gross motor skills in children with Down syndrom" guld värd även för hans helt vanliga syster.
Tillgång till en mjuk matta, en pilatesboll (sitta och ligga på och stärka bålmuskler), hoppgunga och gå bada i en bassäng där hon bottnade (så hon kunde nå botten och "gå")
Okej tack för tipsen! :) Jag har lite svårt o veta ibland enkla grejer som när han är mätt eller inte, då han inte visar det på någt tydligt sett, så tecken kan ju vara bra för att lättare förstå honom innan han kan prata.