Dialektala ord
Hur har ni det med våra dialektala ord?
Känner ni igen de här orden och vet ni vad de betyder?
Hur har ni det med våra dialektala ord?
Känner ni igen de här orden och vet ni vad de betyder?
Det roliga med BÖS är att här säger vi bös om skräp (ex skiten i ögonen på morgonen) o i stockholm betyder det tydligen snus. Hur vi fick reda på det? Haha. Två klasskompisar (en härifrån o en från stockhom) blev tillsammans o vaknar en morgon o hon säger nåt i stil me "shit, va bös jag har i ögonen" varpå han blir skiträdd o börjar leta efter sin snus som han tror att han alltså lyckats tappa i hennes ögon :P HAHAHA, gissa om vi dog :D Ok, de låter kanske inte så kul nerskrivet, men de va kul :P
Ett annat ord jag hörde på big brother, vet inte riktigt hur de va, sägla? Dreggel betydde de iaf :P
Hu, bara 2 av 6!
Fast - härke använder jag mer som "elände"..
Och stönig mer som någon som är (konsekvent) störande...
Kul med alla dialektord här!
Barn saglar och du kan sagla när du sover. Dreggla gör hundar och snuskgubbar. För mig låter det fruktansvärt när man säger att en liten bebis dregglar.
Wow, impad av mig själv! Chansade rätt på 5/6 =)=)
Har aldrig hört nåt av det då... Hurven kanske men näe... Men in med lite fler göteborska uttryck vettja =) Då kan jag desto fler ;)
Röset och sköset!
Bit på den ni!
Tjöjas /tjöjes/tjalljes
ked på
nåk
jett
..
Har jag påstått det? Jag ville fortfaranade bara förklara att vi som använder ordet sagla inte använder det synonymt med dregla. I mina öron låter fortfarande dregla fel men jag vet ju att det är en dialektfråga och jag skulle aldrig tala om för någon annan att de säger fel. Själv så säger jag ju ett choklad och uttalar kex tjex.
5 av 6
ta dän används flitigt, sambon stör sej massor på det, vi kommer från olika landskap.. jag har flyttat från småland till halland och börjat slänga mej med hallänmdska uttryck.. keligt och räligt och min syster påpekar att jag betonar vissa ord som hallänningarna gör..
ordet härke är för mig och folk som kommer från samma ställe som jag är trassel, typ ett uppnystat garnnystan som har trasslat ihop sig då är det ett härke, eller ett jätte tovigt hår eller liknande...