• 28032008

Ersättning nattetid för 3 veckors?

Efter snart 3 veckors gråt har jag idag varit i kontakt med barnmorskan ang amningen. (har självklart varit i kontakt med dom flera ggr under dessa tre veckor). Läget är som så... Amningen har varit otroligt tuff från dag 1, fel grepp, såriga, variga vårtor, smärta i brösten, gråt, en tuttgalen pojke osv. Vi har kämpat tillsammans, jag, sambon och sonen, vi har provat amningsnapp, han har fått napp för sitt sugbehov, han får äta så ofta han vill, jag har div salvor, krämer och kupor för att lindra besvären. Men i natt rann bägaren över... Amningen funkar äntligen på dagtid, men natten är hemsk. Vi får inga bra grepp, amningsnappen blir han galen på, sväljer mycket luft. Jag liggammar, jag sitter i sängen och ammar och jag sitter i soffan och ammar samtidigt som jag gråter för att det gör ont, han får fel grepp, för att vi båda är trötta, han gråter och skriker och så vidare... Nu till frågan... Barnmorskan idag sa att vi ska ge tillägg på kvällen och natten för detta är inte hållbart. Sonen mår dåligt för att jag mår dåligt. Hur har ni gjort? Hur mycket? Hur ofta? Hur har det gått då ert barn varit väldigt snuttiga? Vad har ni använt för ersättning och vilken flaska? BM sa något om en speciell flaska för tillägg? Snälla hjälp mig, ge mig lite råd och tips? Jag vill verkligen fortsätta amma men samtidigt måste vi hitta en bra balans för ingen i hushållet mår speciellt bra nu pga nätterna.

• Svar på tråden Ersättning nattetid för 3 veckors?
  • orf

Nu har det gått en helg. Hur går det för er? Har du fått komma ifatt dig lite?

• MissUnderstood

Jag har också haft det tufft med min lilla tjej på kvällar och nätter och har nu börjat ge henne ersättning. Hon får 50-65 ml ersättning/mål, men eftere det får hon också amma så länge hon vill för att bli mätt och snutta sig till sömns. Om du bara ska ge ersättning kan du nog ge mer. Min lilla tjej har börjat sova mycket bättre och vaknar inte alls lika ofta på nätterna nu. Jag har använt en nappflaska från Avent och den funkar bra för oss.
    Lycka till!

• Lilas

Nu är min dotter drygt 8 veckor och jag har gett ersättning sedan hon var 6 veckor gammal. Amningen
    fungerade inte och hon gick inte upp i vikt. Nu kör vi på Nan ha1 och det funkar kanon, i början använde vi
    semper lemolac men jag tyckte att den fick så konstig konsistens så vi bytte till nan.

Jag förstår att det är jobbigt när det inte funkar, trots att man vill och försöker. Om du känner att du har gjort allt och inte orkar mer så ge ersättning för bådas skull. Vi använder en flaska från avent och den har fungerat bra från början. När vi började med erättning gav vi bara lite direkt efter amningen (ca 30 ml) men ökade gradvis till full portion.

Lyck till!

• Amlin

Har det löst sig för dig nu TS?

Alla måste hitta sin väg för att få det att funka, det viktiga är ju att hi hittar en lösning på sikt som alla mår bra av.

Jag har haft en skitstrulig amnignsstart den här gången och det underlättade inte att jag fick tvillingar. Jag har haft sår, svamp och bröstinfektion som krävde inläggning på sjukhus. Jag har provat salvor, amningsnapp, mediciner och olika inlägg. Lösningen för mig blev dels antibiotika  förstås för att bli kvitt infektionen men också behandlin mot svamp som gjorde mina sår svårläkta. När jag blev inlagd så gjrode jag okcså så att jag tog bort all amning under en period och bara pumpade och för att hålla igång produktionen och gav ersättnign för att barnen skulle bli mätta, sen har jag tränat grepp och position efter det att jag läkt, med främst min kille som suger sår på mig på studs.

Det kändes inte alls kul att inte kunna amma något av barnen på många dagar men det känns viktigare att vi på sikt kan få amningen att funka. Nu när jag väl läkt ordentligt och fått hjälp med läge och grepp från amningsmottagningen på BB så går det mycket bättre (men vi är inte i land än).

Så mina tips är, kolla upp att du inte har svamp för det kan göra amningen svårare.
    Se till att få kolla upp hur greppet ser ut och om det går at få till bättre.
    Pumpa och låt brösten vila ibland så att såren läker och du kan slappna av under amningarna.
    Smörj med purelan eller annan bra salva.
    Var försiktig med amningsnappen och se till att bröstet töms ordentligt så du inte åker på en mjölkstockning.

• 28032008

Hej alla! Tack för era svar! Amningen rullar på ganska bra,men nätterna är fortfarande strulig och ersättningen har både funnits och lyst med sin frånvaro. Inte blev det bättre av att killen verkar ha ont i magen. Vi prövar oss fram men har uteslutit amningsnapp. Purelan och mjölkuppsamlare är guld! Vi ska till BVC på onsdag. Då ska hon få kolla om jag kan ha fått svamp. Har en brännande känsla på och i brösten! :/ Denna amning säger jag bara. :) Återigen tak för att ni delar med er. För mig känns det aningen extra jobbigt då jag insett att jag inte är så "förtjust" i att amma. Men som sagt... Vi kämpar på! :)

• tokmonkan

prova Nutramigen, mjölkfri ersttning- det ger vi på kvällen! Helammar annars trots MYCKET strul....

• 28032008

Ger du mjölkfri ersättning och undviker att själv äta mjölkprodukter eller ger du den ersättningen för att den är skonsam?

• tokmonkan

ger den för att hon är gnällig/skrikig med kass mage. Äter dessutom mjölkfritt. Börjat med akupunktur mot kolik nu så blir hon bättre ska vi börja med mjölk igen (el prova)

• 28032008

Okej, tack för tipset. Köper ni den utan recept? Såg att den va svindyr! Men samtidigt vad gör man inte för dom! :)

• inrama81

Har en kille på 4 veckor som äter NAN 1 HA från Dr Brown´s flaskor, dom ska förhindra att han får i sig så mycket luft. Kör även sempers magdroppar 5 droppar/dag, funkar bra tycker jag. Körde Sempers Lemolac från början men det var skit, gasig mage, magknip och otröstlig i perioder.

Lycka Till! :)

• 28032008

Okej tack. Jag har nan ha hemma men har inte vågat prova den än. Vi har även anti kolik flaska från mam. Borde väl funka på ett ungefär som dr Brown eller är det stor skillnad? Hela denna grej gör en snurrig. Vill bara hitta nått funkar för oss...

Svar på tråden Ersättning nattetid för 3 veckors?