• nathalie85

skulle kanske vilja donera ägg i framtiden!info

hej!
    jag är en ung tjej som nu väntar mitt 3 barn. har haft väldigt lätt att bli gravid och har fått friska fina barn. jag har många vänner som har väldigt kämpigt med att bli med barn. har enorm sympati för dem,och skulle gärna vilja hjälpa. men jag kan ju omöjligt hjälpa,annat en att finnas där för dom.(ingen av dem behöver äggdonation eller dylikt).
    eftersom jag nästan har skuldkänslor för att jag haft så god tur,funderar jag på att göra en äggdonation 2012.jag undrar lite hur det går till,måste den göras anonymt?(jag skulle gärna veta vem som får ägget)
    samtidigt e jag nervös för tanken att det finns ett barn med mina gener nånstans.har nog lite tvåsidiga känslor inför detta.
    har någon här gjort en donation?hur gick allt?
    ni som mottagit ett ägg,har det skett anonymt?
    vad finns det för krav?
    hoppas få lite info och svar på mina funderingar,så att jag kan gå vidare med detta när mitt 3 barn är fött och jag ammat färdigt.
    bor i finland,men tror att det borde fungera på samma sätt här. 

• Svar på tråden skulle kanske vilja donera ägg i framtiden!info
  • Samma gamla Burberry

Du kan testa med att ta kontakt med någon fertilitetsklinik nära där du bor, de kan säkert ge dig mera information. T.ex AVA-kliniikka eller Väestöliitos.

• Caspianne

Man kan (tyvärr) ej donera äggceller anonymt i Sverige pga gällande lagstiftning.
    När ev. barn blir 18 år så har de rätt att få upgift om donatorn.

En äggdonation föresgås av ett samtal med psykolog som utvärderar lämplighet att donera. Skuldkänslor känns kanske inte som rätt orsak? Däremot att vilja hjälpa barnlösa par som ej kan få egna barn...

Här är lite info från ett av universitetsjukusen  (Örebro)i Sverige som utför äggdonation:

http://www.orebroll.org/sv/uso/Patientinformation/Kliniker-och-enheter/Kvinnokliniken/Fertilitetsenheten/Donatorer/

• Marelb

Vi äggdonatorer har en tråd under denna rubrik! Välkommen dit så får du massa info!

Lite kort kan jag säga att i Sverige är man inte anonym för barnet. Barnet kan söka upp dig senare i livet. Föräldrarna vet du inget om och vise versa. Om du vill veta vem som får ägget måste du/ni göra en direktdonation vilket inte brukar vara att rekomendera. Vissa gör det men då får man säkert prata extra mycket med kuratorn skulle jag tro.

Jag bloggar om min blivande donation så du är välkommen att läsa och få massa info!

Jag känner också som så, har lätt för att bli gravid och vill hjälpa andra. Ren empati helt enkelt. visst kan det bli ett barn med mina gener men jag tänker att det är ju inte MITT barn. Jag har gett en liten del... för att föräldrarna ska kunna få en chans att med den lilla delen sätta ihop den med sina egna och förhoppningsvis få barn! Jag tänker också att dessa föräldrar säkert är några av de lyckligaste i världen om de får barn! Just av den anledningen skulle jag säkert bli rörd om det plingade på dörren om 18 år. Men det är ju bevisat i forskning har jag läst i denna tråd, att även mamman påverkar barnet väldigt mycket i magen. Ja, menar, av kött och blod säger man ju men barnet får ju allt sånt genom sin mamma och nevelsträng osv. Så generna är inte allt... Men en viktig byggsten som man kan hjälpa till med att ge...

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
Svar på tråden skulle kanske vilja donera ägg i framtiden!info