• JonnyLover

När kan man ha sex efter missfall?

hej jag fick missfall förra torsdagen, fick tabletter i söndags som jag aldrig behövde ta, då blödningen upphörde av sej självt, dagen efter var alla grav symptom borta, har varit blödnings fris samt smärtfri sen i söndags kväll... så jag undrar om det finns någon som vet när man kan ha sex igen??? har inga pengar på telefonen så kan inte ringa å rådfråga gyn :(  tacksam för svar!!!

• Svar på tråden När kan man ha sex efter missfall?
  • Pimpinellan

Du ska hest gå på efterkontroll och kolla så allt är ute. Sex kan man ha när man slutat blöda,men frågan är hur mycket du blödde-om allt är ute?

• längtan90

Min läkare sa till mig att det var ingen fara, dock är det högre risk att få en infektion. 

• JonnyLover
    Pimpinellan skrev 2011-04-15 20:41:29 följande:
    Du ska hest gå på efterkontroll och kolla så allt är ute. Sex kan man ha när man slutat blöda,men frågan är hur mycket du blödde-om allt är ute?
    har varit på efter kontroll å då hade jag 4 mm kvar, df fick jag tabletter...
    men efter kontrollen så började jag blödda mkt mer,och det var massa klumpar i,
    senn framåt kvällen så upphörde det, jag pratade med sjukvårdsrådgivningen i
    tisdags, som sa att det låter som att allt är helt borta eftersom grav symptomen upphörde i samband med att blodet slutade...
  • Pimpinellan
    JonnyLover skrev 2011-04-15 20:46:36 följande:
    har varit på efter kontroll å då hade jag 4 mm kvar, df fick jag tabletter...
    men efter kontrollen så började jag blödda mkt mer,och det var massa klumpar i,
    senn framåt kvällen så upphörde det, jag pratade med sjukvårdsrådgivningen i
    tisdags, som sa att det låter som att allt är helt borta eftersom grav symptomen upphörde i samband med att blodet slutade...
    Förmodligen allt ute då. Jag var på koll ändå fast jag blödit som en störtflod i flera timmar och fortfarande blödde på efterkollen. Ha sex när ni vill i så fall!
  • JonnyLover
    längtan90 skrev 2011-04-15 20:44:04 följande:
    Min läkare sa till mig att det var ingen fara, dock är det högre risk att få en infektion. 
    Okej för det är just det jag e orolig för, att få infektion...
    sa h*n hur länge man skulle vänta tills infektions risken har minskat?
  • Anonym (jag)

När jag fick missfall så blödde ja typ i tre veckor sen såg dom att allt inte va ute så ja blev skapad och fortsatte blöda. Frågade då på gyn och de sa att om man inte "kan" hålla sig så kan man använda kondom.

• längtan90

infektionsrisken var ökad så länge man blödde men det var dock ingen stor ökning

• Danielina

Efter mina missfall har jag väntat tills jag slutat blöda helt, varit på efterkontroll och tills livmodern slutar kännas öm. Vissa kan ha uppehåll i blödningen en dag eller två och så börjar det igen, man vet aldrig säkert förrän efter efterkontrollen, särskilt inte om man redan haft problem med rester. Har även jobbat på gyn och då brukar rådet vara att man ska ha slutat blöda och helst varit på efterkontroll. 

Har man slutat blöda men hemskt gärna vill ha sex innan efterkontrollen så kan man använda kondom för att vara på den säkra sidan!

• JonnyLover

Okej jag slutade blöda för 5 dagar sen,
    Så det borde ju gå bra nu då :)

• JonnyLover
    Danielina skrev 2011-04-15 21:02:11 följande:
    Efter mina missfall har jag väntat tills jag slutat blöda helt, varit på efterkontroll och tills livmodern slutar kännas öm. Vissa kan ha uppehåll i blödningen en dag eller två och så börjar det igen, man vet aldrig säkert förrän efter efterkontrollen, särskilt inte om man redan haft problem med rester. Har även jobbat på gyn och då brukar rådet vara att man ska ha slutat blöda och helst varit på efterkontroll. 

Har man slutat blöda men hemskt gärna vill ha sex innan efterkontrollen så kan man använda kondom för att vara på den säkra sidan!
    Okej men här där jag bor så e det jätte svårt att få en tid för efter koll, jag ringde torsdag,fredag ochlördag för att få en tid, men dom menade på att allt ska vara ute eftrsom jag bara var i vecka 7+2 .... södagenn där fick jag ringna och ljuga och säga att jag hade jätte ont och blödde massor,  för att få komma in, å det fick jag å då visade sej ju att jag hade 4 mm kvar, så jag fick några vaginala tabletter och sen smärt stillande... men eftersom jag ätit panodil så kunde jag inte ta dom här på söndagen....så efter jag vre där så ökae blödningen och masa med små klumpar kom ut, sen stannade blödningen upp, då ringde jag på måddagen å frågade o jag skul ta dom här tablterna jag fått.. men jag skulle avackta och se om blödning + smärta kom tillbaka, men natten mellan måndag å tisdag km det5 droppar blod, sen inget mer, ringde sjukvårds rådginingen på tisdagen och pratade med dom där, å då frågde d mej om grav symptomen uphört, å de hade dom gjort då, då sa dom att allt ska vara ute,... så jag har inte behövtta tabletterna, och varken blödit elle haft ont eller något... Det borde ju vara över nu..
  • Danielina
    JonnyLover skrev 2011-04-15 21:18:31 följande:
    Okej men här där jag bor så e det jätte svårt att få en tid för efter koll, jag ringde torsdag,fredag ochlördag för att få en tid, men dom menade på att allt ska vara ute eftrsom jag bara var i vecka 7+2 .... södagenn där fick jag ringna och ljuga och säga att jag hade jätte ont och blödde massor,  för att få komma in, å det fick jag å då visade sej ju att jag hade 4 mm kvar, så jag fick några vaginala tabletter och sen smärt stillande... men eftersom jag ätit panodil så kunde jag inte ta dom här på söndagen....så efter jag vre där så ökae blödningen och masa med små klumpar kom ut, sen stannade blödningen upp, då ringde jag på måddagen å frågade o jag skul ta dom här tablterna jag fått.. men jag skulle avackta och se om blödning + smärta kom tillbaka, men natten mellan måndag å tisdag km det5 droppar blod, sen inget mer, ringde sjukvårds rådginingen på tisdagen och pratade med dom där, å då frågde d mej om grav symptomen uphört, å de hade dom gjort då, då sa dom att allt ska vara ute,... så jag har inte behövtta tabletterna, och varken blödit elle haft ont eller något... Det borde ju vara över nu..
    Ja det låter ju som att det borde vara över, men om jag var du skulle jag ändå ligga på vården om en efterkontroll, med tanke på att du redan haft rester en gång borde de absolut ge dig en tid för en efterkontroll! Dåligt av dem att inte kolla upp det ordentligt.  Något du kan göra är ju att ta ett graviditetstest, om allt är ute och symptomen är borta bör det visa negativt, jag fick negativt dagen efter jag slutat blöda i alla fall, någon dag innan det visade det fortfarande svagt svagt positivt. 
  • JonnyLover
    Danielina skrev 2011-04-15 21:25:21 följande:
    Ja det låter ju som att det borde vara över, men om jag var du skulle jag ändå ligga på vården om en efterkontroll, med tanke på att du redan haft rester en gång borde de absolut ge dig en tid för en efterkontroll! Dåligt av dem att inte kolla upp det ordentligt.  Något du kan göra är ju att ta ett graviditetstest, om allt är ute och symptomen är borta bör det visa negativt, jag fick negativt dagen efter jag slutat blöda i alla fall, någon dag innan det visade det fortfarande svagt svagt positivt. 
    Okej det låter bra, tack för tipset, då ska jag göra en grav test för säkerthets skull först...
    vill ju helst vara på den säkra sidan...
  • Danielina
    JonnyLover skrev 2011-04-15 22:50:15 följande:
    Okej det låter bra, tack för tipset, då ska jag göra en grav test för säkerthets skull först...
    vill ju helst vara på den säkra sidan...
    Förstår att du vill vara på den säkra sidan, jag är likadan! Beklagar ditt missfall förresten, har haft två själv så vet hur jobbigt det är.
  • Pimpinellan

Jag fick tid för efterkontroll redan när jag fick mina Cytotec. Visserligen längre gången totalt sett,men fostret hade dött v.7. Olika rutin på olika sjukhus då.

• Danielina
    Pimpinellan skrev 2011-04-16 16:05:50 följande:
    Jag fick tid för efterkontroll redan när jag fick mina Cytotec. Visserligen längre gången totalt sett,men fostret hade dött v.7. Olika rutin på olika sjukhus då.
    Jag fick tid för efterkontroll på akuten när man konstaterade missfall i v.7, trots att de trodde att allt skulle vara ute (utan cytotec) några dagar senare, på sjukhuset här tar de alltid det säkra före det osäkra. Konstigt att det kan vara så olika beroende på sjukhus, enligt min erfarenhet av att jobba på sjukhus så är det rätt vanligt att det inte fungerar med cytotec och då bör man ju verkligen ha efterkontroll som rutin!
  • Momalicious

Om det "bara" är sex du vill ha så kan ni ju använda kondom, precis som när man fött barn och fortfarande har avslag. Vill du försöka igen nu direkt tycker jag nog du ska gå och kolla så att allt kommit ut. Eller det bör du ju görs i vilket fall som helst! Lycka till!

• JonnyLover
    Momalicious skrev 2011-04-16 18:20:06 följande:
    Om det "bara" är sex du vill ha så kan ni ju använda kondom, precis som när man fött barn och fortfarande har avslag. Vill du försöka igen nu direkt tycker jag nog du ska gå och kolla så att allt kommit ut. Eller det bör du ju görs i vilket fall som helst! Lycka till!
    Ja det är just själva sexet jag vill ha igen, å helst utan kondom, jag tycker bäst om det...
    Men då ska man ju vara säker på att allt kommit ut oxo... e skit rädd att få någon infektion...
  • Momalicious

Förstår dig, tycker inte heller kondom är en höjdare. Men kolla upp dig! Har du inte blött eller så på ett tag och inte har ont så borde ju allt vara ute :)

• JonnyLover
    Momalicious skrev 2011-04-17 01:06:18 följande:
    Förstår dig, tycker inte heller kondom är en höjdare. Men kolla upp dig! Har du inte blött eller så på ett tag och inte har ont så borde ju allt vara ute :)
    Jag har varit blödnings fri och smärt fri i en vecka nu, tänkte göra ett grav test på måndag och se om hcg hormonet har försvunnit... då borde det ju defenitivt vara ute :)
Svar på tråden När kan man ha sex efter missfall?