• Loreena

Långvariga besvär av foglossning efter förlossningen

Hej! Jag fick min son för 8 månader sedan och har fortfarande ont i fogarna efter förlossningen. Det gör ont när jag går, bär tungt, skjuter barnvagnen framför mig etc. Smärtan strålar från blygdbenet och ut i ljumskarna.

Ni som haft liknande besvär -

Hur lång tid tod det innan det försvann?

Fick ni någon hjälp från sjukvården, isof. vad. Hjälpte det?

• Svar på tråden Långvariga besvär av foglossning efter förlossningen
  • CoolJen

Efter min första graviditet hade jag besvär länge.

Jag gick hos sjukgymnast och gjorde dagligen övningar, det hjälpte mig iaf.

• Lady Gaga

Imorgon är det två år sen förlossningen och jag är fortfarande inte återställd. Har ont i fogarna och har ischias.

• Loreena

CoolJen - Vad var det för övningar du gjorde? Hur lång tid tog det innan du fick resultat? Hur levde du där emellan, med tunga lyft, barnvagnspromenader etc.

LadyGaga - Gjorde du några övningar? Fick du hjälp av sjukgymnast?

• Dr Mupp

Bebisen är 15 månader. Jag har fortfarande stora problem och kommer troligvis aldrig bli helt återställd. Använder kryckor tidvis och äter värktabbletter mot smärtan. Har tränat för sjukgymnast, det snarare förvärrade problemet.

• glad i livet

Fick hjälp med övningar från sjukgymnast.
    Känner fortfarande av foglossningen beroende på var jag är i menscykeln, hur jag mår rent allmänt och om det är kallt ..så här tre år efter att min tjej föddes.

Det tog ungefär ett år innan jag kunde stå på ett ben, klättra på en stege eller dansa.

• sandbacken

Det är 5 år sedan min son föddes och jag har värk varje dag mer eller mindre! Endel dagar värker det ända ner i fötterna. Jag äter värktabletter flera ggr varje dag för att stå ut. Finns ingen hjälp att få tydligen hemskt att säga men det känns som man får leva med detta.

• Loreena
    glad i livet skrev 2011-04-16 09:07:53 följande:
    Fick hjälp med övningar från sjukgymnast.
    Känner fortfarande av foglossningen beroende på var jag är i menscykeln, hur jag mår rent allmänt och om det är kallt ..så här tre år efter att min tjej föddes.

Det tog ungefär ett år innan jag kunde stå på ett ben, klättra på en stege eller dansa.
    Jag känner också av det mer om jag blir kall. Man kanske skulle sticka sig ett par sånna där fula yllebyxor som Pippi Långstrump fick av Prusiluskan när hon skulle ut på de sju haven...

Tråkigt att det inte verkar finnas så mycket gjälp att få! Det känns som om jag aldrig kommer att kunna börja rida igen.
  • glad i livet
    Loreena skrev 2011-04-16 11:03:41 följande:
    Jag känner också av det mer om jag blir kall. Man kanske skulle sticka sig ett par sånna där fula yllebyxor som Pippi Långstrump fick av Prusiluskan när hon skulle ut på de sju haven...

Tråkigt att det inte verkar finnas så mycket gjälp att få! Det känns som om jag aldrig kommer att kunna börja rida igen.
    Jag känner mig ju hyfsat läkt nu rent foglossningsmässigt och har vågat ge mig på situps och sånt för att stärka bålmuskulaturen rent allmänt..och det har faktiskt hjälpt.
    Kontakta vc eller privat sjukgymnast för att få tips på hur du ska göra för att stärka upp de muskler som behövs.

Jag tror fullt och fast på att det kan bli bättre..spec om man tränar upp det som går så man belastar så lite som möjligt..
    Lycka till!
  • Bling

Jag har fortfarande foglossning, 14 månader efter förlossningen. Jag har dock blivit mycket bättre de senaste 6 månaderna och jag är säker på att det beror på att jag tränat och stärkt upp kroppen. Har fått väldigt dålig hjälp av BM och sjukgymnast men med hjälp av google och pilatesinstruktör gjort en del övningar:

- Träna buklåset!!! D.v.s. t.ex. ligg på rygg på golvet, spänn magen och dra den mot ryggraden, pressa ner svanken i golvet. Spänn av och upprepa. Kan också göras stående mot vägg. Försök också spänna buklåset i alla rörelser i vardagen.
    - Plankor har spänt åt magmusklerna och hjälpt mig mycket.

Sen tror jag att pilates är bra, stabiliserar bäckenet och stärker bålen. Var rädd om ländryggen t.ex. i stretchövningar, rygglyft o.s.v.

Mina besvär var värst från de främre fogarna, i blygdbenet. Är nu värst vid ägglossning konstigt nog... .-(

Lycka till!

• Lady Gaga
    Loreena skrev 2011-04-16 08:55:47 följande:
    CoolJen - Vad var det för övningar du gjorde? Hur lång tid tog det innan du fick resultat? Hur levde du där emellan, med tunga lyft, barnvagnspromenader etc.

LadyGaga - Gjorde du några övningar? Fick du hjälp av sjukgymnast?
    Nej jag fick ingen hjälp men jag har börjat gymma. Om jag gymmar i princip varje dag så håller jag värken borta. Men skulle jag ha ett avbrott på två dagar så kommer det tillbaka igen. Hopplöst.
    Silence! I KEEL you!
  • Dr Mupp
    Bling skrev 2011-04-23 17:08:38 följande:
    Jag har fortfarande foglossning, 14 månader efter förlossningen. Jag har dock blivit mycket bättre de senaste 6 månaderna och jag är säker på att det beror på att jag tränat och stärkt upp kroppen. Har fått väldigt dålig hjälp av BM och sjukgymnast men med hjälp av google och pilatesinstruktör gjort en del övningar:

- Träna buklåset!!! D.v.s. t.ex. ligg på rygg på golvet, spänn magen och dra den mot ryggraden, pressa ner svanken i golvet. Spänn av och upprepa. Kan också göras stående mot vägg. Försök också spänna buklåset i alla rörelser i vardagen.
    - Plankor har spänt åt magmusklerna och hjälpt mig mycket.

Sen tror jag att pilates är bra, stabiliserar bäckenet och stärker bålen. Var rädd om ländryggen t.ex. i stretchövningar, rygglyft o.s.v.

Mina besvär var värst från de främre fogarna, i blygdbenet. Är nu värst vid ägglossning konstigt nog... .-(

Lycka till!
    Att foglossningen blir värre i samband med ägglossning och mens är inte ett dugg konstigt. DEt styrs ju av hormonoer.
  • Bling
    Dr Mupp skrev 2011-04-23 21:07:22 följande:
    Att foglossningen blir värre i samband med ägglossning och mens är inte ett dugg konstigt. DEt styrs ju av hormonoer.
    Det har du rätt i... Vid mens känner ja oftast inget men kraftigt vid ÄL. Däremellan - väldigt lite, mest vid "olämpliga" rörelser.
Svar på tråden Långvariga besvär av foglossning efter förlossningen