• gobbledigook

Kan/kunde din 6-månaders något av detta?

Min son blir sex månader  (26 veckor) om drygt en vecka så jag läste lite i 26-veckors-kapitlet i "Växa och upptäcka världen". Blev ganska förvånad när jag såg listorna på olika färdigheter som barn i den åldern kan utveckla.  Jag vet att det inte är listor på vad barnet SKA kunna utan olika barn utvecklas olika osv, men det var så mycket som verkar så sjuuukt avlägset. Här är några exempel. Kan/kunde din 6-månaders något av detta?

- sätta sig upp själv från liggande
    - stå utan stöd
    - gå runt spjälsängen om hen håller i sig
    - gå och skjuta en låda framför sig
    -  plocka leksaker i och ur en låda
    - stänga dörrar
    - välja ut en bok att titta i
    - förstå korta tillsägelser som "Nej, gör inte så" , "Kom så går vi" eller "Klappa händerna"
    - säga något ord i rätt sammanhang, tex "oo" (oj) när hen ramlar eller "atjo" när någon nyser 
    - härma när någon vinkar adjö 

• Svar på tråden Kan/kunde din 6-månaders något av detta?
  • vittra
    gobbledigook skrev 2011-04-16 20:36:39 följande:
    Nej, men jag hade ju tydligen missuppfattat. Det var så att vid 26 veckor BÖRJAR en utvecklingsfas och när denna AVSLUTATS är det MÖJLIGT för barnet att börja lära sig något av detta, inom det område som barnet prioriterar, typ.

Tyckte också det verkade konstigt, därför jag undrade om det fanns NÅGON sexmånaders som kunde detta. Konstigt nog så fanns det ju ändå några :D 
    Alltså nej, nu har du missuppfattat igen
    Fasen börjar inte vid 26 veckor. Den börjar långt innan, ofta vid 22-23 veckors ålder, med gnäll, kink, dålig sömn, dålig aptit osv osv. Sedan brukar kinkperioden vara över kring 26 veckor och är det som sagt möjligt för barnet att börja lära sig något av detta. Det man benämner utvecklingsfas är ju just denna kinkperiod som kommer innan språnget in i nästa kunskapsvärld eftersom det är så påfrestande för barnet när hjärnan genomgår så stor förändring. På sidan 22 kan du se en illustration över veckorna på hela första året och de som är svartmarkerade brukar vara jobbiga för barnet.

Men som sagt, läs boken helt enkelt så slipper du missuppfatta. Den är kanonbra
  • Toppen9
    gobbledigook skrev 2011-04-16 11:09:22 följande:
    Min son blir sex månader  (26 veckor) om drygt en vecka så jag läste lite i 26-veckors-kapitlet i "Växa och upptäcka världen". Blev ganska förvånad när jag såg listorna på olika färdigheter som barn i den åldern kan utveckla.  Jag vet att det inte är listor på vad barnet SKA kunna utan olika barn utvecklas olika osv, men det var så mycket som verkar så sjuuukt avlägset. Här är några exempel. Kan/kunde din 6-månaders något av detta?

- sätta sig upp själv från liggande
    - stå utan stöd
    - gå runt spjälsängen om hen håller i sig
    - gå och skjuta en låda framför sig
    -  plocka leksaker i och ur en låda
    - stänga dörrar
    - välja ut en bok att titta i
    - förstå korta tillsägelser som "Nej, gör inte så" , "Kom så går vi" eller "Klappa händerna"
    - säga något ord i rätt sammanhang, tex "oo" (oj) när hen ramlar eller "atjo" när någon nyser 
    - härma när någon vinkar adjö 
    Min kunde plocka saker  i & ur en låda.
    Försökte säga fisk till fiskmobilen ovanför skötbordet
    och jag tror han förstod orden "vill du komma" men eftersom jag alltid sträckte fram händerna i samband med dem så vet jag inte säkert.

Gå, sätta sig från liggande, stå och liknande kom närmare 10 månader.
    Tycker att den där listan verkar gälla de barn som är riktigt tidiga.
  • 3 barns mamma84

- sätta sig upp själv från liggande JA
    - stå utan stöd JA
    - gå runt spjälsängen om hen håller i sig JA
    - gå och skjuta en låda framför sig JA
    -  plocka leksaker i och ur en låda JA MED MIN HJÄLP
    - stänga dörrar JA KNUFFA
    - välja ut en bok att titta i NEJ HAN TOG NER ISTÄLLET
    - förstå korta tillsägelser som "Nej, gör inte så" , "Kom så går vi" eller "Klappa händerna" JA MEN HAN LYSSNADE INTE ALLTID  
    - säga något ord i rätt sammanhang, tex "oo" (oj) när hen ramlar eller "atjo" när någon nyser JA 
    - härma när någon vinkar adjö JA

Han var 3 månader när han kunde sitta utan stöd och 5½mån när han kunde gå.
    Men man ska komma ihåg alla barn utvecklas olika snabbt.

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • 1969
    - sätta sig upp själv från liggande - NEJ, satt inte på länge än (storebror satt vid 6 mån)

- stå utan stöd- NEJ, började dra sig upp mot möblerna vid 7 mån, vid 6 ålade han bara och kröp vid 7

- gå runt spjälsängen om hen håller i sig- NEJ

- gå och skjuta en låda framför sig- NEJ

-  plocka leksaker i och ur en låda- NJA, ville bara plocka ur... började plocka saker in i lådor och bygga saker istället för att "rasa" långt senare

- stänga dörrar- NEJ

- välja ut en bok att titta i- NEJ, kunde bara äta upp böcker

- förstå korta tillsägelser som "Nej, gör inte så" , "Kom så går vi" eller "Klappa händerna"- NEJ, kanske för att jag inte använt ordet NEJ förrän runt 2-års ålder. 

- säga något ord i rätt sammanhang, tex "oo" (oj) när hen ramlar eller "atjo" när någon nyser - NEJ

- härma när någon vinkar adjö- NEJ, vinkade sent, först vid 1,5 års ålder

Men, som Vittra säger, det är säkert så att de har förutsättningarna för detta från den åldern.

• Jiinii

- sätta sig upp själv från liggande NEJ
    - stå utan stöd NEJ
    - gå runt spjälsängen om hen håller i sig NEJ
    - gå och skjuta en låda framför sig NEJ
    -  plocka leksaker i och ur en låda NEJ
    - stänga dörrar NEJ
    - välja ut en bok att titta i NEJ
    - förstå korta tillsägelser som "Nej, gör inte så" , "Kom så går vi" eller "Klappa händerna" NEJ
    - säga något ord i rätt sammanhang, tex "oo" (oj) när hen ramlar eller "atjo" när någon nyser NEJ
    - härma när någon vinkar adjö NEJ

• Benjimom
    - sätta sig upp själv från liggande Ja
    - stå utan stöd Delvis
    - gå runt spjälsängen om hen håller i sig Ja
    - gå och skjuta en låda framför sig Ja
    -  plocka leksaker i och ur en låda Ja
    - stänga dörrar Ja
    - välja ut en bok att titta i Ja
    - förstå korta tillsägelser som "Nej, gör inte så" , "Kom så går vi" eller "Klappa händerna" Ja
    - säga något ord i rätt sammanhang, tex "oo" (oj) när hen ramlar eller "atjo" när någon nyser Ja
    - härma när någon vinkar adjö Nej
  • vittra

Ja våra kunde skriva och räkna vid 6 månader också
    Nej men allvarligt, tydligen finns det ju några underbarn, jag har då aldrig hört talas om barn som kan stå, gå, prata och förstå tillsägelser vid 6 ynka månader. Det hör inte till det normala, stå och gå sker tex enligt normal utveckling kring ca 9-10 månader eller äldre.

De flesta börjar precis kunna vända sig från ryggläge/magläge i den här åldern och sitta med stöd!

• 1969
    vittra skrev 2011-04-19 20:41:20 följande:
    De flesta börjar precis kunna vända sig från ryggläge/magläge i den här åldern och sitta med stöd!
    Jamen precis, det lät ju inte som en normalbeskrivning av en 6-månaders...
  • Marianne84

Mycket kunde min son innan 6mån men en del av de där kan han fortfarande inte för han kan inte gå själv utan stöd tex :) Han kan säga mamma men inte atjo :) De var en avancerad lista de där. Min son är tidig med mkt men enligt den där listan så är han inte de isf :)

• JazzKermit

Haha! Jag förstår att du blev konfunderad när du först läste det! ;) Jag aktar mig för att jämföra min skrutt för mycket med andras barn, det går mig på nerverna tillslut! Och sen är man ju då och då på BVC med honom och allt är ju så himla normalt där så... (Min BVC tycker i alla fall att allt är normalt och ingenting ska man oroa sig över ;))

• 3 barns mamma84

Min är snart 5 mån 8 maj och idag kunde han sitta utan stöd

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
Svar på tråden Kan/kunde din 6-månaders något av detta?