• Jenoli

plats på förskola när man är arbetslös

Hejsan,

jag är för tillfället föräldraledig men den är slut sista juli. jag är även arbetslös då jag nyligen flyttat tillbaka till sverige efter bott några år på Irland, jag har skickat förfrågningar på 4 olika förskolor om att få ha min son där 15 timmar i veckan så jag kan söka arbete samt så sonen får leka och utvecklas med andra barn. Från alla 4 har jag fått att de ej har plats för en 15 timmars men om jag får jobb så är dte klart dom ordnar så de får plats med honom. Finns det någonstans man kan vända sig om detta? känns lite fel tycker jag att de bara kan ta honom om jag får jobb (dvs då får de betalt) men kan inte ta honom på 15 timmars(då det är gratis/man har rätt till det.... all hjälp är tacksam!!

• Svar på tråden plats på förskola när man är arbetslös
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Mitt förslag är at du anmäler dej i kommunens kö. Sen kan du anmäla dej till enskilda förskolor. Risken är doch att det är fullt så här års men snart börjar 05:orna skolan och då finns det plats!
    Lycka till!
    Mvh Inger

• Jenoli

Hej och tack för snabbt svar.
    jag står i kö i kommunen och även skrivit in han på 2 andra förskolor där han också står i kö. I min situation är det ju att jag vill ha han på dagis så jag kan söka jobb, väldigt svårt då han är med. Men jag antar att jag får vänta då tills jag fått jobb? Men är det verkligen så att man inte kan få 15 timmars plats som ensamstående då man behöver söka jobb?

• Förskolepedagogen

Hej igen!
    Jo, jag tror du kan söka 15 timmar men du har inte laglig rätt till det förrän vid tre eller fyra års ålder.
    Vet inte helt säkert.
    Mvh Inger

Svar på tråden plats på förskola när man är arbetslös