• Kryddblandning

När är man ansvarig för sina egna handlingar?

Ja, efter att ha följt en del trådar på FL så vet jag fortfarande vad det är som "gäller.

När har man ansvar för sina handlingar? Har man någonsin ansvar för de val man gör eller är ansvaret alltid kollektivt (jämfört med handlingen som är individuell)?
    Kan man vara utan ansvar för allt/det mesta?

Är det okej att upprepa misstag gång på gång och räkna med att andra ska ställa upp och hjälpa hela tiden? Misstag är mänskligt men är det mänskligt att inte lära sig av sina misstag?

Handling och konsekvens - är det ett förlegat tankesätt?

Jag vill jättegärna höra vad DU tycker!

• Svar på tråden När är man ansvarig för sina egna handlingar?
  • Solan

Man är alltid ansvar för sina egna handlingar. Man har inget ansvar för kollektivet. Om var och en sköter sitt och gör det bra så fungerar kollektivet också.

• Guldrosen

Man är alltid ansvarig för sina handlingar och val så länge man är vid sina sinnes fulla bruk.

Jag glimmar som Guld och är vacker som en Ros
  • Kryddblandning
    Solan skrev 2011-04-17 13:38:47 följande:
    Man är alltid ansvar för sina egna handlingar. Man har inget ansvar för kollektivet. Om var och en sköter sitt och gör det bra så fungerar kollektivet också.
    Hur långt sträcker sig ansvaret tycker du? Räcker det med att jag inte bryter mot de regler som finns (lagar) eller har jag ansvar att göra det bästa av situationen? Kollektivet finns ju där för att stötta vid problem men behöver input för att kunna fördela output så att säga.
  • Kryddblandning
    Guldrosen skrev 2011-04-17 13:41:46 följande:
    Man är alltid ansvarig för sina handlingar och val så länge man är vid sina sinnes fulla bruk.
    Undantag finns alltid!
  • Solan
    Kryddblandning skrev 2011-04-17 13:44:33 följande:
    Hur långt sträcker sig ansvaret tycker du? Räcker det med att jag inte bryter mot de regler som finns (lagar) eller har jag ansvar att göra det bästa av situationen? Kollektivet finns ju där för att stötta vid problem men behöver input för att kunna fördela output så att säga.
    Jag tycker att ansvaret dels sträcker sig bortom lagenn (det vill säga - blir min handling mer etisk försvarbar om jag bryter mot lagen så är det så jag bör göra).
    Hur du menar med att göra det bästa av situationen förstår jag inte riktigt? Det är klart man ska göra det bästa av situationen. Glad 
  • Guldrosen
    Kryddblandning skrev 2011-04-17 13:45:24 följande:
    Undantag finns alltid!
    Vilka fler undantag tänker du på än det jag nämnde?
  • Kryddblandning
    Solan skrev 2011-04-17 13:47:29 följande:
    Jag tycker att ansvaret dels sträcker sig bortom lagenn (det vill säga - blir min handling mer etisk försvarbar om jag bryter mot lagen så är det så jag bör göra).
    Hur du menar med att göra det bästa av situationen förstår jag inte riktigt? Det är klart man ska göra det bästa av situationen. Glad 
    Till exempel så är det inte olagligt (vad jag vet!) att inte vilja flytta men om jag inte kan få jobb där jag bor bör jag flytta dit det finns jobb (som jag har större möjlighet att får)? Kan inte reglerna så bra, men antar att AMS säger att man ska söka jobb överallt i landet. Antar vidare att systemet är så uppbyggt att man söker stöd från någonannan instans om en inte fungarar av olika skäl. Hursomhelst har man inte gjort något olagligt även om man kanske inte har tillgång till hela systemet... Ja, inte ett bra exempel men förstår du tankegången?
  • Kryddblandning
    Guldrosen skrev 2011-04-17 13:47:55 följande:
    Vilka fler undantag tänker du på än det jag nämnde?
    Om man har hamnat i en situation där man inte styr över sina egna val, under tvång eller misshandel till exempel. Däremot tycker jag att om man har hamnat där en gång och tagit sig ur det så gör man allt i sin makt för att inte hamna där igen.
  • Guldrosen
    Kryddblandning skrev 2011-04-17 13:56:58 följande:
    Om man har hamnat i en situation där man inte styr över sina egna val, under tvång eller misshandel till exempel. Däremot tycker jag att om man har hamnat där en gång och tagit sig ur det så gör man allt i sin makt för att inte hamna där igen.
    Vem är ansvarig för att någon väljer att vara kvar i ett förhållande där man lever under tvång och misshandel?

Jag håller helt och hållet med dig om att man borde lära sig av sina misstag.
  • Kryddblandning
    Guldrosen skrev 2011-04-17 14:02:36 följande:
    Vem är ansvarig för att någon väljer att vara kvar i ett förhållande där man lever under tvång och misshandel?

Jag håller helt och hållet med dig om att man borde lära sig av sina misstag.
    Jag ville inte bara vara FÖR kategorisk. Personligen tycker jag att man alltid har ett ansvar någonstans men det kan vara så att man inte alltid i alla fall upplever att man har ett val (med risk för liv etc) och då är det svårare. Men ja, väljer jag ett pucko till karl är det inte ditt eller någon annans ansvar att jag valde honom. Men man vet inte alltid innan är väl argumentet (inte mitt). Värre är det om jag väljer ett annat pucko igen för då har jag ju inte lärt mig något. Sedan finns det tvångsgifte m.m. - inte vanliga fall men de finns. På FL måste man alltid ha med undantagsfall innan mobben kommer och skriker att man är extremist...
  • Puls

Man är ansvarig för sina handlingar, när man kan påverka dom.
    Och jag anser att vi alla har ett gemensamt ansvar för det kollektiva, var och en bär det totala summan ansvar delat i människor som existerar.
    Det blir inte mycket ansvar, men det finns där.

• Kryddblandning
    Puls skrev 2011-04-17 14:20:48 följande:
    Man är ansvarig för sina handlingar, när man kan påverka dom.
    Och jag anser att vi alla har ett gemensamt ansvar för det kollektiva, var och en bär det totala summan ansvar delat i människor som existerar.
    Det blir inte mycket ansvar, men det finns där.
    I ett sammanhang där man inte kan försörja sig själv, är det rätt mot kollektivet att "skaffa" (fler) barn eller ska man fokusera på att försöka ordna upp sin situation först? Nu pratar jag primärt om tillfälliga svackor.
    En konstant dålig position har antagligen sin botten någon annanstans så det känns inte tillräckligt generellt att diskutera här.

Ja frågan kom upp till slut.
Svar på tråden När är man ansvarig för sina egna handlingar?