• Suri

Påskäggshysteri! Hur många ägg får ert barn?

Satt just och funderade på påsken, vet att mina syskon och mannens syskon förmodligen kommer att köpa påskägg till vår son (kusinerna vill det). Farmor och farfar med. Och gammelmormor och gammelfarmor... Och jag vill ju köpa påskägg såklart. Det kan bli uppemot 9 ägg... Sonen är 2år. Varför har det blivit såhär? När jag var liten fick man ett ägg med godis i, kanske en liten present. Nu får ungarna jättestora ägg så leksakerna ska få plats. Känns också fånigt att säga att vi inte vill "byta" ägg, de vill ju bara vara snälla. Är det bara att acceptera att traditionerna förändras och ge sig ut och handla påskägg till alla kusinerna? Hur ser det ut i er familj, hur gör ni?

• Svar på tråden Påskäggshysteri! Hur många ägg får ert barn?
  • vittra

Vi ger förresten inte heller ägg till några andra än vårt (våra) egna barn.

• Barbabok
    Barbabok skrev 2011-04-17 15:39:27 följande:
    Ett av oss, ett av mormor och ett av farmor/farfar.
    Men inte godis utan mindre presenter. En påskhare i choklad får hon också av oss.
  • vivianne

Vi föräldrar ger ägg till våra barn. Det är bra så. Påskpresenter är välkomna men nio ägg fyllda med godis är väl  att ta i!

(om de inte ger påskpresenter förpackade i ägg såklart)

• Laura03

Jag kommer fylla våra påskägg (kommer köpa det allra största till 11 åringen med 2 lego city grejer à 99:- och 149:- och 8 åringen och Littles pet shop med 4 djur för 179:-. Godis får de av farmor och gammelmormor.

• busgrodan

våra ungar får ett påskägg var av oss sen så ett varsit av mina systrar (jag köper även påskägg till deras barn) sen så får dom ett vardera av mormor och morfar.. så det blir 4 st vardera. brukar köpa liten leksak och lite godis att ha i ägget.

• Tant Green

Ett från oss och ett från mormor. Det blir godis och en "skattkarta" som leder till en leksak (ett spel i vår fall, eftersom jag själv känner stort behov att få förnya hennes spelförråd, är så himla trött på de gamla spelen )

• Kinya

Vi har aldrig haft någon tradition av att byta påskägg med varandra likt julklappar. Däremot fick jag påskägg av mamma och av mormor. Men mormor gav oss godis året runt enda skillnaden till påsk var att då låg det i ett påskägg.

När vår dotter är stor nog så ska hon få ett påskägg av oss. Men än så länge är hon bara 1,5 år så vi väntar ett tag till med det.

• Millans hustru

vår dotter får ett med rätt lite godis i av oss (bruklar köpa typ tuggummi på tub o pez eller dyl, sånt hon blir så glad för men vi sällan annars lägger pengar på) o sen en upplevelse (eg något vi kanske skulel gjort ändå tillsammans men vi ger det som present) i år blir det ett biobesök för hela fmailjen säkert inkl popcorn.
    av mormor o morfar brukar det bli en liten present, ett år gummistövlar, i år mönstersaxar från panduro. o sen brukar vi ge och få va kusienrna, en liten present, ibland lite godis, oftast inte. på sätt o vis är det tokigt med att ge massa presenter kanske, men samtidigt tycker vi om alla chanser att fira o göra mys. o hellre små presenter än massor av godis. här hemma har vi istället ett gemensamt påskägg framme ett par dagar, för hela familjen.

• IsaCMoJs

Våra barn får från mormor

• Gladskit

Min femåriga son skulle ha fått ett ägg från oss med en T-shirt från HM + en bakugan i. Men han lyssnade inte i förrgår trots flera varningar och blev därför av med sitt ägg. Han visste precis vad det gällde och valde själv att ignorera så han förstod själv och det var inte synd om honom för det.

Däremot så har både mor-och farföräldrar varit här med ägg, proppade med godis, trots att vi bett dem att hellre lägga i någon liten bok eller leksak. Vi försöker verkligen hålla på det här med lördagsgodis men just i dessa tider verkar folk ha svårt att respektera vad man säger.

Det är helt sjukt vilken hysteri det blivit kring detta, ska man behöva be släkten "gå ihop" och bara köpa ett ägg?? När jag var liten firade vi påsk hos mormor och då fick alla barn ett varsitt ägg (vi fick gå ut och leta i trädgården), sen var det nog med det.

• Lenora

Min dotter fick en liten gullig chokladpåskhare från oss när vi gick ut för vår söndagsmiddag idag som hon gillade. Hon fick ett chokladägg av farmor och farfar som hon glatt smulade till bitar och hällde över deras golv. Ägget kom med ett litet set med sked, tallrik och kopp så det kommer definitivt till användning.

Förra året fick vi 4 ägg men trots att vi åt av det själva fick vi slänga det mesta. Det är väl trevligt för folk att visa en snäll gest som inte kostar så mycket, vi bara tackar även om vi vet att det inte kommer att ätas.

• Maria222

4 åringen fick 9 ägg med godis och ett paket med en magnetbok om dinosaurier. 
    Bebisen och sambon fick inget.
    Jag fick 2

Det är nog jag som är gladast i familjen för att skafferiet är fyllt med godis lång tid framöver!

pojke 0706 och pojke 1008.
  • Laura03

Gladskit

Vadå hålla på lördagsgodiset.
    Påskafton är ju alltid på en lördag!

• Annica71

Våra tjejer får alltid varsitt påskägg med godis av farfar och av oss får dom varsitt med nån leksak i.

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Gladskit
    Laura03 skrev 2011-04-26 22:54:58 följande:
    Gladskit

Vadå hålla på lördagsgodiset.
    Påskafton är ju alltid på en lördag!
    Jag menade främst godiset som blir över, han ville ju äta godis även på påskdagen.. och annandag påsk, men det sparar vi till nästa lördag. Och sen träffade vi inte alla våra släktingar just på påskaftonen utan han fick ägg redan på skärtorsdagen.
  • Loriyana

Jag sa till hela familjen att jag inte ville att de skulle ge påskägg till min dotter (som är fyra år) utan hellre då nån liten present...eller om de nu tvunget ville ge henne ägg så något litet som typ ett kinderägg.

Hon fick mängder med choklad från sin pappa, ett stort påskägg från moster M, ett stort påskägg från morbror B, ett stort påskägg från morbror M, ett ägg från farmor, ett från farfar och två från morfar som verkade ha missuppfattat det hela och köpt henne 3 kinderägg OCH ett stort påskägg fyllt med choklad. Sen fick hon choklad från grannarna också.

Men min dotter älskar att dela med sig så hon tog lasset ut till lekplatsen och delade med alla de andra barnen. De hade jätteroligt. Jag gömde godiset och de fick springa omkring och leta.

Svar på tråden Påskäggshysteri! Hur många ägg får ert barn?