• mialis

Helammar men vill ge ersättning ibland

Hej!
    jag helammar min dotter på 5 veckor men känner att jag  nu börjar känna mig väldigt låst  samt att bristen på sömn känns jättejobbig. Hon vill amma runt 4 gånger per natt och sover väldigt oregelbundet, vilket säkert är helt normalt för hennes ålder men jag har svårt för att hantera sömnbristen och blir väldigt deppig. Jag har pumpat ut mjölk så att min man kan ge henne i flaska på natten så att jag får sova lite extra. Men jag tycker att hon blir lite kinkigare de dagarna jag pumpar ut mjölk för att spara till natten, kanske blir det mindre över till henne då så att hon inte blir mätt, kan det stämma? Men sen på natten när min man ska mata henne så tar hon flaskan bara ibland och slutar med att hon skriker efter att ätit lite. Är det för att hon definitvt vill ha bröstet och inte har nåt med hunger att göra? Så tillslut måste jag vakna och amma henne ändå. Min tanke är man kanske kan ge henne ersättning ibland så att jag slipper pumpa ut mjölk plus att hon kanske blir mättare på det och sover längre? Jag har slutat med mjölkprodukter för att hon verkade ha ont i magen på kvällarna och skrek en del och det har blivit lite bättre, så om hon ska få ersättning så måste den ju också vara mjölkfri, finns det? Om hon kan få ersättning ibland så betyder det ju att jag känner mig mindre låst samt att jag kanske får sova lite extra, bara en liten förändring känner jag skulle betyda så mycket för mig.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Helammar men vill ge ersättning ibland
  • BVC Sköterskan

Hej!

Genrellt brukar spädbarn ha besvär med magknip under de första tre månaderna, med en topp runt sex veckor. Därefter är de flesta besvärsfria.

Många provar att dra ned på komjölk under denna period och så finns det de som helt avstår.
    Min erfarenhet är dock att man bör disskuterat detta med läkaren på BVC först. På så vis får man även information om man behöver kalciumtillskott och hur man kan ersätta vissa produkter. Läkaren kan även skriva ut recept på komjölksfri ersättning (finns på apoteket), vilket gör det billigare än om man köper på eget initiativ.

Angående amnigen så måste du ta ställning till hur du vill göra. Min erfarenhet är är absolut att det kan vara aktuellt att dra ned eller sluta helt om mamman inte mår bra.
    Kommer du fram till att delamma kan det vara bra att göra det med jämna intervaller, så att din produktion blir optimal. Till exempel kan du amma och ge på flaska varannan gång. På så vis blir din produktion jämn och du får även sova lite längre under natten.
    Att er dotter krånglar under nätterna när pappa skall ge mat på nappflaskan låter inte speciellt konstigt eller ovanligt. Hon behöver med all säkerhet vänja sig. Ni kan dock tänka på¨att inte mata för snabbt och att hjälpa henne att rapa både mitt i och efter måltiden. Min gissning är helt enkelt att hon äter för snabbt och får magknip när hon äter från flaskan.

Prata gärna med er BVC-sköterska så får du råd som passar er. Det kan se väldigt olika ut från familj till familj.

MVH Christine

Svar på tråden Helammar men vill ge ersättning ibland