• Svar på tråden Hej Skulle vilja veta er åsikt om barn som inte använder bilbälte!
  • Fru Kwasthilda
    mammageno skrev 2011-04-18 09:47:31 följande:
    Vilken idiotisk kommentar? !?
    Ingen kör i hundra, jag TROR inte det är livsfarligt....

nä och anledningen att köra utan bälte måste vara att ?
    Jag blir förundrad??!!!!...
    Blir du det?

Jag har ingen aning om varför de kör utan bälte. Jag har faktiskt inte frågat, själv gör jag det aldrig.

Jag tror heller inte att det är livsfarligt att gå hem från dagis med mina barn. Men visst, vi kan bli överkörda hela familjen en dag.
  • Popov
    Humörmamman skrev 2011-04-17 22:07:03 följande:
    Det var det tramsigaste - hur kan du vara säker på att det inte händer något när du "smygkör" ? (Hur gör man när man smygkör, sänker man bilen så att den inte syns över häcken?) Min kompis skulle visa sin son vad som händer om man inte är fastspänd. På deras lilla grusväg utanför huset körde hon i ca 10 km och bromsade in lite häftigt. Grabben flög fram, slog huvudet i rutan, spräckte rutanoch fick en bula. De använder numera ALLTID bälte. Man vet aldrig när det smäller - oavsett hur bra man "smygkör"....
    Påminner om filmen kick-ass när pappan ska visa sin dotter hur en skottsäker väst fungerar
    I can't lie to you about your chances, but... you have my sympathies
  • Humörmamman

Ja, gissa hur nöjd den mamman kände sig med sig själv.... Inte alls. Men sonen lär aldrig mer köra obältad. Inte en meter....- så spelar det ingen roll om man ska "smygköra" (vilket uttryck...)

• mammageno

Ja fy men det är ju så även låga hastigheter är dumt och som sagt vem vet när hur och vad som kommer farande jämt?

Ja jag kan erkänna att jag är överbeskyddande också men detta hör inte till ngt hönserimammande!

• Jessi1982

För mig är det inte under några som helst omständigheter acceptabelt med barn i bilen utan bilbälet och bilbarnstol. Kör inte en meter innan bältet sitter på.

För några månader sen skulle en kompis och hennes 8 månader gamla barn åka med mig i bilen. Jag sa till henne: Men var har du bilbarnstolen?
    Hon säger: Åh men det behövs inte, jag tar barnet i knät.
    Jag sa då : Förlåt men ..Nej. Jag kör inte med ett så litet barn utan bilbarnstol. Det är mitt ansvar att se till att barn använder bilbälte och stol i min bil när jag kör. Jag vill inte ha det på mitt samvete om det händer honom nånting när jag kör.
    Hon: Men åh... nu är du larvig. Jag orkar inte hämta stolen.. kom igen, vi ska ju inte så långt.kommer nog inga poliser hellr.
    Jag sa: Sorry men nope. Du får lov att hämta den.
    Hon gjorde det till sist.

• RainMan1x7x

Jag ar lärt mig en hårda vägen att man ska alltid ha bälte.

• Jessi1982
    RainMan1x7x skrev 2011-04-18 21:54:33 följande:
    Jag ar lärt mig en hårda vägen att man ska alltid ha bälte.
    vad hände? Inget alltför hemskt hoppas jag!

Jag och min 6 åriga dotter var inblandade i en trafikolycka för några veckor sen. Det har verkligen fått en att tänka till. Hur skört livet egentligen är.fast nu gick det ju väldigt bra ändå. Men frågorna finns ju i huvudet: TÄNK om...."
  • mammageno

Oj! Fy!!

Ja fy! det får mig att minnas vad som hände i min lilla "by" i höstas, jag höll på att bli påkörd rätt in i sidan av en pensionär som gasade ist för bromsade dvs han tog fel pedal.. Den sidan han höll på att ramma satt min två månaders. Han missade pga att jag hann väja, så visst kan det hända på lugna vägar! Fick också en tankeställare ...

• RainMan1x7x

Min förra familj blev påkörda ifrån sidan av en SUV. Vår bil hade inga airbags eller bilbälten. Båda mina barn dog. Min dåvarande fru överlevde men var sängliggande i nästan ett år efter. Jag åkte i en bil en bit bakom så jag såg det bara i ögonvrån. Skönt att skriva av sig.

• mammageno

herregud Vad fruktansvärt, jag förstår att du behöver skriva av dig....jag önskar din sorg inte fanns

• Jessi1982
    RainMan1x7x skrev 2011-04-18 23:11:56 följande:
    Min förra familj blev påkörda ifrån sidan av en SUV. Vår bil hade inga airbags eller bilbälten. Båda mina barn dog. Min dåvarande fru överlevde men var sängliggande i nästan ett år efter. Jag åkte i en bil en bit bakom så jag såg det bara i ögonvrån. Skönt att skriva av sig.
    Finner inga ord. Fruktansvärt tragiskt....:(
Svar på tråden Hej Skulle vilja veta er åsikt om barn som inte använder bilbälte!