• eilien

grav.penning och extra-jobb, hur löser ni det?

Jag funderar över en sak, ni som har ett extra jobb utöver ert ordinarie jobb hur har ni löst det med graviditetspenningen? Jag pratade med fk och hon sa att man inte får ha någon inkomst utöver grav. penningen om man ska ha grav penning på 100%. Jag har ett theltidsjobb som jag kommer söka grav penning på men har även ett extra jobb på ett par timmar i veckan och detta kan jag alltså inte fortsätta med då? Hade tänkt fortsätta med det under föräldrarledigheten sen så därför blir det så tokigt om jag inte får jobba de två månaderna med grav. penningen.
    Hur har ni andra löst det?

• Svar på tråden grav.penning och extra-jobb, hur löser ni det?
  • eilien

Ingen som har vart i samma situation?

• Jenny Hä

Gravpenningen får man ju för att man inte kan jobba så varför skulle man få jobba extra då?

• thegoddess

Ta inte ut 100% om du vill jobba lite. Ta ut 6 dagar om du tex jobbar en dag. Men tar du ut 7 dagar i veckar räcker dom inte mer än nåt år.
    Är det nåt du kan göra hemifrån eller har du planerat göra det längre fram. Barnet kräver ju sin tid menar jag

• thegoddess

Tänkte fel.. Fattar nu att du är gravid. Då är det nog svårare

• eilien
    Jenny Hä skrev 2011-04-17 22:09:21 följande:
    Gravpenningen får man ju för att man inte kan jobba så varför skulle man få jobba extra då?
    Fast det är ju två helt olika jobb, jag får grav penning för mitt ordinarie jobb och inte för extra jobbet.
  • Jenny Hä

Då får du ju ta mindre än heltid  i grav penning . Men jag tror att fk kan reagera om man behåller ett jobb o inte kan jobba på det andra. Frågan e då om man ens får beviljad grav penning.
    Är ju lika med fp sen oxå , man får ju inte ta full fp o jobba sen utöver det , då måste man ju minska på dagarna på fp. 

• J W

I min ansökan fick jag ange om jag hade fler jobb... Där fick man även ange om man kan fortsätta jobba där.
    Vad svarade du på den frågan, TS?

• eilien

jag har inte ansökt än så jag har inte svarat men isf får jag ju skriva att jag har flera jobb o jag kan ju jobba på det ena jobbet. Problemet är ju att jag förlorar pengar på detta, jag får ju sänka mig grav penning med 25% och så mkt jobabr jag inte på det andra jobbet så det blir väl så att jag får sluta på det jobbet för att kunna få grav penning på mitt heltidsjobb :(
    Bara för att klargöra, jag har alltså ett 40 timmar/vecka jobb och så jobbar jag några timmar i veckan på ett annat jobb utöver detta. Det är mitt heltidsjobb som jag söker grav penning för.

• Anna Paulita
    eilien skrev 2011-04-19 20:49:28 följande:

jag har inte ansökt än så jag har inte svarat men isf får jag ju skriva att jag har flera jobb o jag kan ju jobba på det ena jobbet. Problemet är ju att jag förlorar pengar på detta, jag får ju sänka mig grav penning med 25% och så mkt jobabr jag inte på det andra jobbet så det blir väl så att jag får sluta på det jobbet för att kunna få grav penning på mitt heltidsjobb :(
    Bara för att klargöra, jag har alltså ett 40 timmar/vecka jobb och så jobbar jag några timmar i veckan på ett annat jobb utöver detta. Det är mitt heltidsjobb som jag söker grav penning för.

Det spelar ingen roll om det är ett extrajobb eller "det vanliga" jobbet, det handlar om att du inte kan ta två ersättningar fullt ut samma dag.

Men jobbar du bara några timmar kan du ju ta 1/4, 1/2 eller 3/4 FP och resten lön. (Beroende på hur många timmar du jobbar alltså)
  • eilien
    Anna Paulita skrev 2011-04-19 21:14:08 följande:
    Det spelar ingen roll om det är ett extrajobb eller "det vanliga" jobbet, det handlar om att du inte kan ta två ersättningar fullt ut samma dag.

Men jobbar du bara några timmar kan du ju ta 1/4, 1/2 eller 3/4 FP och resten lön. (Beroende på hur många timmar du jobbar alltså)
    Nej det är klart att man inte kan få två ersättningar samma dag men jag tycker ändå att det borde gå att lösa iom att jag i vanliga fall jobbar mer än 100% om du förstår hur jag menar?
    Grejen är att om jag tar 3/4 grav penning så förlorar jag penagr på detta eftersom jag inte jobbar 25% på andra jobbet utan ca 10% bara. Men det är nog så att jag får säga upp mig från det jobbet då för att kunna få grav penning på 100%. Synd bara Rynkar på näsan
  • Anna Paulita
    eilien skrev 2011-04-19 22:15:45 följande:
    Nej det är klart att man inte kan få två ersättningar samma dag men jag tycker ändå att det borde gå att lösa iom att jag i vanliga fall jobbar mer än 100% om du förstår hur jag menar?
    Grejen är att om jag tar 3/4 grav penning så förlorar jag penagr på detta eftersom jag inte jobbar 25% på andra jobbet utan ca 10% bara. Men det är nog så att jag får säga upp mig från det jobbet då för att kunna få grav penning på 100%. Synd bara Rynkar på näsan
    Hur tänker du att man löser det då? Alternativet är att du försöker få med denna sidinkoms när der räknar ut din SGI, det kanske går om den är en stadigvarande/återkommande varje månad.

Vad är det för jobb? Jobbar du bara 10% en dag? Det är ju inte ens en hel timme.
Svar på tråden grav.penning och extra-jobb, hur löser ni det?