• strumpan84

Hur ofta kollar era barn av med er i lekar och andra tillfällen

Hallå där!

När era barn runt 1-1,5 års åldern leker hur ofta kollar de då av med er föräldrar genom att titta på er då de leker för att visa sitt intresse för något? Kan era skruttar ibland skita i er eller vad man ska säga och leka för sig själva utan att försöka dela uppmärksamheten eller hur gör dom?

Har märkt att min son ofta när vi är ute med vagnen kan peka på saker genom att sträcka ut armen men han gör det liksom för sig själv om ni förstår vad jag menar. Han vill liksom inte göra mig uppmärksam på vad det är han pekar på utan bara gör det helt enkelt utan att titta på mig. Likadant kan han även göra hemma. Vad jag vet gjorde inte hans halvsyster så. Så jag undrar ju självklart om era barn också gör det för sig själva? Överhuvudtaget också hur mycket de delar med sig av sin uppmärksamhet till något. Hoppas på många svar såklart hehe!

Mvh

• Svar på tråden Hur ofta kollar era barn av med er i lekar och andra tillfällen
  • vittra

Alla barn är olika och vår dotter har varit väldigt mycket åt andra hållet, alltså krävt väldigt mycket uppmärksamhet men också fysisk närhet och bekräftelse av oss. I allt hon gör. Så jag känner inte alls igen det du beskriver i min dotter

• strumpan84
    vittra skrev 2011-04-17 22:48:35 följande:
    Alla barn är olika och vår dotter har varit väldigt mycket åt andra hållet, alltså krävt väldigt mycket uppmärksamhet men också fysisk närhet och bekräftelse av oss. I allt hon gör. Så jag känner inte alls igen det du beskriver i min dotter
    Nej jag misstänkte det. :( Därför jag undrar och för att vad jag vet gjorde hans halvsyster så att hon ville dela med sig av sina intressen eller det hon peka på men han söker liksom inte den kontakten och det får mig lite fundersam. Och då framförallt om det finns andra barn som gör på samma sätt utan att något är galet.
  • vittra

Undviker han ögonkontakt och samspel helt och hållet eller?

• strumpan84
    vittra skrev 2011-04-17 23:03:14 följande:
    Undviker han ögonkontakt och samspel helt och hållet eller?
    Nej alltså han är väldigt nyfiken av sig och vill jämt komma och titta vad man gör och man kan få hans uppmärksamhet när man pratar med han, däremot måste jag ofta säga hans namn flera gånger innan han reagerar men då och då kan han också reagera på en gång. Han tittar upp ibland när han leker till exmepl och han lyckats lägga en kloss på en annan men sen nästa sek eller nästa gång han leker med klossar så kan han ibland inte titta upp en enda gång så det är till och med svårt o svara på den frågan. Det kan vara olika från gång till gång men just det med pekandet utomhus och så det gör han bara för sig själv.
  • strumpan84

Inga fler som vill svara?

• Sophiebysophie

Kan bara tala för våran egen son som är 2 år, han kräver att vi ska vara med i lek, nu är han så krävande att han vill att både jag och min man ska vara med och leka med honom samtidigt, så jag har knappt tid att laga mat :)
    Han har alltid sökt bekfräftelse, vi har alltid gjort så att vi har apploderat, alltså klappat händerna och sagt "yaay" glatt när han gjort något bra, som när han va mindre och började klara av att stapla klossar osv, det har han tyckt varit jätte kul, så han har alltid sökt det liksom, han klappar själv händerna när han är duktig.

Han har alltid velat att vi ska vara med i leken, den enda stunden man kan få för sig själv nu för tiden det är när han tittar på pippi långstump på teven :)

Men alla barn är olika! Så man ska ju inte hålla på att jämföra, men jag vet att det är svårt.

Men jag tror du borde i så fall kolla mer på ögonkontakten osv med barnet, söker han kontakt. Hur är hans hörsel? Du säger att du ibland får ropa på honom flera ggr. Ta upp det med BVC om du är orolig, dom har ju en otrolig erfarenhet och kompetens så dom kan säkerligen hjälpa dig att antingen stilla din oro eller hjälpa dig till vidare instanser.

• vittra
    strumpan84 skrev 2011-04-17 23:07:15 följande:
    Nej alltså han är väldigt nyfiken av sig och vill jämt komma och titta vad man gör och man kan få hans uppmärksamhet när man pratar med han, däremot måste jag ofta säga hans namn flera gånger innan han reagerar men då och då kan han också reagera på en gång. Han tittar upp ibland när han leker till exmepl och han lyckats lägga en kloss på en annan men sen nästa sek eller nästa gång han leker med klossar så kan han ibland inte titta upp en enda gång så det är till och med svårt o svara på den frågan. Det kan vara olika från gång till gång men just det med pekandet utomhus och så det gör han bara för sig själv.
    Fasen skrev ett svar men det försvann! Hur som helst, det finns ju barn som är mer inåtvända och inte har samma behov av ständig bekräftelse utifrån, utan att det behöver vara något fel för den sakens skull. Men om du är orolig tycker jag du ska höra med bvc, de kollar ju hans utveckling och ser ju om det är något som avviker från det normala.
  • vittra

Som ovan skrev så tror jag det här med ögonkontakten är det viktiga...

• Alexe

För oss är det olika i olika situationer och också olika i perioder. Elias är 13 månader och kan lätt gå iväg på ÖF och trava runt på egen hand utan att söka efter mig (kanske för att han vet att jag är ganska nära jämt, värsta hönsmamman...), samma sak om vi är ute i en park, men då tittar han mer efter mig. Sitter han i vagnen har han inte förrän nu sista veckan börjat söka ögonkontakt och inkluderat mig i sina pekningar, innan har han bara pekat och mm:at för sig själv. Men hemma är han oerhört sugen på att vi ska vara med honom och leka och leker också gärna interagerande lekar som att springa och gömma sig och jaga och jagas. Och vill ofta bli buren och vara med om vi gör nåt.

Men barn är väl som alla andra människor - olika, och har väl olika behov av interaktion också. Men känner du att det går för långt åt det hållet så prata med BVC.

• strumpan84
    Alexe skrev 2011-04-18 16:10:53 följande:
    För oss är det olika i olika situationer och också olika i perioder. Elias är 13 månader och kan lätt gå iväg på ÖF och trava runt på egen hand utan att söka efter mig (kanske för att han vet att jag är ganska nära jämt, värsta hönsmamman...), samma sak om vi är ute i en park, men då tittar han mer efter mig. Sitter han i vagnen har han inte förrän nu sista veckan börjat söka ögonkontakt och inkluderat mig i sina pekningar, innan har han bara pekat och mm:at för sig själv. Men hemma är han oerhört sugen på att vi ska vara med honom och leka och leker också gärna interagerande lekar som att springa och gömma sig och jaga och jagas. Och vill ofta bli buren och vara med om vi gör nåt.

Men barn är väl som alla andra människor - olika, och har väl olika behov av interaktion också. Men känner du att det går för långt åt det hållet så prata med BVC.
    Ja precis, det var mer det jag undrade som du beskrev det nu. Jag studerade han ldag för att se hur han gjorde hemma då jag inte tänkt lika mycket på det och då delar han med sig mer när han pekar (snarare sträcker ut armen) foch söker min ögonkontakt för att se om jag tittar men han gör det inte alltid hemma heller. Men utomhus gör han det som sagt inte alls  då tittar han mig sällan i ögonen överhuvudtaget och att söka min uppmärksamhet genom pekning då gör han inte utan för sig själv som jag sa.  Hur lång tid tog det för din son att från att peka för sig själv tills att han ville dela uppmärksamheten med dig? Min son leker däremot tittut kanske inte så ofta han börjar med det själv men han är med i leken genom att gömma sig bakom en vägg tex. Han älskar att bli jagad också.
  • strumpan84
    Sophiebysophie skrev 2011-04-18 00:48:32 följande:
    Kan bara tala för våran egen son som är 2 år, han kräver att vi ska vara med i lek, nu är han så krävande att han vill att både jag och min man ska vara med och leka med honom samtidigt, så jag har knappt tid att laga mat :)
    Han har alltid sökt bekfräftelse, vi har alltid gjort så att vi har apploderat, alltså klappat händerna och sagt "yaay" glatt när han gjort något bra, som när han va mindre och började klara av att stapla klossar osv, det har han tyckt varit jätte kul, så han har alltid sökt det liksom, han klappar själv händerna när han är duktig.

Han har alltid velat att vi ska vara med i leken, den enda stunden man kan få för sig själv nu för tiden det är när han tittar på pippi långstump på teven :)

Men alla barn är olika! Så man ska ju inte hålla på att jämföra, men jag vet att det är svårt.

Men jag tror du borde i så fall kolla mer på ögonkontakten osv med barnet, söker han kontakt. Hur är hans hörsel? Du säger att du ibland får ropa på honom flera ggr. Ta upp det med BVC om du är orolig, dom har ju en otrolig erfarenhet och kompetens så dom kan säkerligen hjälpa dig att antingen stilla din oro eller hjälpa dig till vidare instanser.
    Okej min son han blir glad om han lycas med något och jag berömmer och då tittar han upp på mig. Menar mer hur din son va i den åldern, när gav han ögonkontakt i lekar tex bara lite när som helst, när han själv lyckats med något och ville se er reaktion eller tex efter fått beröm?
  • SretnaJa

Bra fråga! Jag har också en son. Han är 13 månader och tycker det är knepigt att svara för det känns som att det varierar från gång till gång.

Först och främst är min son väldigt social och det är något som de allra flesta påpekar - hur social han är och att han charmar alla och vill ha uppmärksamhet. Mycket bra ögonkontakt.

Men om han vill ha sin pipmugg som står på bordet framför honom men inte tillräckligt nära för att nå den så gör han ljud och försöker sträcka sig efter den men han tittar inte ofta på mig för att dela med sig av det. Inte heller tittar han alltid upp när han leker.

Men samtidigt så finns det många stunder då han faktiskt tittar efter min eller andras reaktion, speciellt om vi berömmer. Han kan t.o.m. göra vissa saker just för att få beröm och då klappar händerna och ler direkt efter och vet att vi kommer att göra det också. När det kommer plötslig musik så tittar han på mig, eller om de sjunger på TV och han dansar så kan han titta på mig eller pappan för att se om vi också dansar eller om vi tycker han dansar bra.

Jag kan verkligen inte säga att han alltid tittar på mig och delar med sig för många gånger gör han det inte men lika många gånger gör han det.. förstår du? :)

Det där med namn är samma som för dig, han vet vad han heter och han reagerar oftast men ibland kan han blankt ignorera för att han är envis och jag märker att han tycker jag tjatar.. för om pappan ropar en kort stund senare.. så reagerar han direkt ;) 

• Alexe
    strumpan84 skrev 2011-04-18 20:08:12 följande:
    Hur lång tid tog det för din son att från att peka för sig själv tills att han ville dela uppmärksamheten med dig?
    Oj, säg en-två månader kanske. Men han gör det fortfarande inte hela tiden.
  • Psyke

Vi har två barn och de var helt olika i den ålder. Vår dotter ville alltid ha mycket uppmärksamhet och även om hon var bra på att hitta på lekar så ville hon få bekräftelse väldigt ofta. Vid 1, 5 år kunde hon komma ifrån mig en liten bit medan hon lekte men alltid hade koll på att jag uppmärksammade henne.
    Vår son, däremot, är mycket mer självständig och leker gärna för sig själv. Precis som du säger kan han peka och "prata" för sig själv i vagnen och verkar ibland tom bli lite irriterad när jag kommenterar medan han pysslar med leksakerna. Men vi har bra kontakt i alla fall, fast på ett annat sätt. Han kan springa ifrån mig på öppna förskolan men vill gärna att jag sitter på samma plats så att han kan komma till mig då och då för att kramas. 

Svar på tråden Hur ofta kollar era barn av med er i lekar och andra tillfällen