• Nennah

Orolig för utveckling - snart 2 åring

Hej,

Min son ska bli 2 år om ca 1 månad och jag är orolig för över hans beteende/förståelse.

Han är sen i sin utveckling det är jag säker på, men frågan är hur sen han är och min oro är främst om det är något han kommer ta igen eller om det är något annat...

Han pratar inte mycket än...han härmas mycket och han har kanske ett ordförråd på mellan 30-40 ord.

Saken är den att jag har svårt att bedömma om han inte har förståelsen för saker eller om han bara är väldigt envis.

Tex: jag vet att han kan peka och jag vet att han känner igen en katt eller en hund. Men om vi tittar i en bok och jag säger " var är hunden" eller "var är vovvov" så är det väldigt sällan som han faktiskt pekar. Han gör det ibland.

Annat ex: om jag säger till honom ta upp bollen...så kan han titta på bollen och titta på mig (så jag vet ju att han vet var bollen är) - men han tar inte upp den.

Hans beteende skiljer sig också väldigt mycket när han är hemma eller när han är bland folk som han inte känner. När han är ute bland andra barn i lekparken så "spanar han in" vad barnen gör men han är sällan med. Han är lite inne i sin egen värld på något sätt....om man tar honom i handen och säger "nu springer vi" så hänger han med och skrattar...

Jag vet inte hur jag ska förklara...förstår att detta låter lite som att han är envis och lite lat...men jag har en känsla som får det att vända sig i magen på mig.

Han är inte "jämn" i sitt beteende....ibland gör han mycket och är med på mycket...o ibland känns han "off"...mer än barn brukar..

Någon som känner igen beteendet?

Har ni tips på lekar eller böcker så tar jag gärna emot det.

• Svar på tråden Orolig för utveckling - snart 2 åring
  • Rhoda Horswunce

Det kan ju mycket väl vara så att han förstår men helt enkelt inte har lust att ta upp bollen eller peka på hunden just då. Och 30-40 ord låter väl ganska normalt, tycker jag. Men eftersom din magkänsla säger dig att något är fel så tycker jag att du ska ta upp detta med BVC. De kan göra en enklare bedömning, och sedan skicka er vidare till barnpsykolog eller liknande om de tycker att det behövs.

• Makka Pakka

Låter som min son. Fast han hade mindre ordförståelse vid 2-år.
    Han var också blygare bland folk han knappt kände.. eller inte blygare så att han blev rädd eller så utan mer att han drog sig tillbaka lite.. han lekte gärna bredvid barnen men inte med dom..
    Enl. förskolan så var han medveten om sina brister och därför drog sig undan.
    Envis var han också Man kunde inte be han göra något han inte ville.. typ peka ut nåt i nån bok.. fast ibland gjorde han det bara för att visa att han kunde! Men 8 av 10 ggr gjorde han det inte..

Vi har varit hos logopeden och de har inte hittat några fel. Förskolan har också börjat med tecken som stöd och det har varit jätte bra..

I korta drag så hände något med han plötsligt.. Han började härma och upprepa även om det många ggr lät helt fel men han försökte ändå Hans ordföråd och förståelse har utvecklats enormt mkt sen januari.. han är fortfarande efter jämnåriga men han kommer komma i kapp, jag vet det, så alla min oro har släppt!

Han fyller 3 i juni och det är egentligen först nu som han börjar visa intresse att leka med andra barn. Det är nog nåt med den åldern.. han leker fantasilekar nu vilket han inte gjorde vid 2 år..

♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ BF 110605 ♥♥♥
  • Flickan och kråkan

Vår äldsta har alltid varit lite "egen". Han var tvärtom i den ålder - förstod väldigt bra, men sa ingenting. Låååångt från några 30-40 ord . Prata med ert BVC, dumt att oroa sig i onödan. Barn är väldigt olika som individer och vad som är "normalt" är rätt brett. Jag har två väldigt olika barn. Vid 2½ år så brukar man göra en språkbedömning på BVC, be om remiss till logoped om ni är bekymrade. Kan vara bra att kolla hörseln också.

• YokohamaNr2

Min son blir 2 den 1 Maj och han är likadan, men jag är faktiskt inte det minsta orolig. Han är också envis och lite självständig, i lekparken springer han ofta iväg och gör sina egna grejer, bryr sig inte mycket om var jag är om han inte vill att jag ska gunga honom

Jag har som Frösöblomster också två väldigt olika barn, den äldre började väl också prata ganska sent i FL benämning men helt normalt inom det 'normala' spektrat.

Just med pratet känner jag att han nog lagrar ganska mycket för ibland absolut inte på kommando så kan han säga ett ord man inte hört förut. Han har tex precis börjat benämna sin pappa för pappa, annars har alla varit mamma även dagisfröknar. Jag har heller inte lyckats lista ut om han har någon benämning för sin bror. Han vet ju om jag säger var är bror så kollar han men jag har aldrig hört honom ropa på honom eller så

Däremot babblar han otroligt mkt, men liksom inget man förstår, men säger jag tex till honom med lite strängare röst så pratar han tillbaka med sitt babbel med väldigt arg röst -  låter himla kul faktiskt

Svar på tråden Orolig för utveckling - snart 2 åring