Orolig för utveckling - snart 2 åring
Hej,
Min son ska bli 2 år om ca 1 månad och jag är orolig för över hans beteende/förståelse.
Han är sen i sin utveckling det är jag säker på, men frågan är hur sen han är och min oro är främst om det är något han kommer ta igen eller om det är något annat...
Han pratar inte mycket än...han härmas mycket och han har kanske ett ordförråd på mellan 30-40 ord.
Saken är den att jag har svårt att bedömma om han inte har förståelsen för saker eller om han bara är väldigt envis.
Tex: jag vet att han kan peka och jag vet att han känner igen en katt eller en hund. Men om vi tittar i en bok och jag säger " var är hunden" eller "var är vovvov" så är det väldigt sällan som han faktiskt pekar. Han gör det ibland.
Annat ex: om jag säger till honom ta upp bollen...så kan han titta på bollen och titta på mig (så jag vet ju att han vet var bollen är) - men han tar inte upp den.
Hans beteende skiljer sig också väldigt mycket när han är hemma eller när han är bland folk som han inte känner. När han är ute bland andra barn i lekparken så "spanar han in" vad barnen gör men han är sällan med. Han är lite inne i sin egen värld på något sätt....om man tar honom i handen och säger "nu springer vi" så hänger han med och skrattar...
Jag vet inte hur jag ska förklara...förstår att detta låter lite som att han är envis och lite lat...men jag har en känsla som får det att vända sig i magen på mig.
Han är inte "jämn" i sitt beteende....ibland gör han mycket och är med på mycket...o ibland känns han "off"...mer än barn brukar..
Någon som känner igen beteendet?
Har ni tips på lekar eller böcker så tar jag gärna emot det.