• Anonym (Mamma)

Ännu en fråga om sömn!

För första gången under hela min "mammakarriär" så har jag stött på ett sömnproblem, eller det är inte ens ett problem utan mer att jag står frågande och vet inte om jag ska dra ner på tupplurarna på dagen eller inte...

Vi har en dotter på snart 13 mån som somnar vid ca 20 och vaknar vid ca kl 7. Hon lägger sig alltid utan problem och somnar gott själv efter att ha legat och pratat med sig själv ett tag. Inga problem alltså... MEN hon har nu dem senaste dagarna börjat krångla med dagssömnen och det tar betydligt längre tid än innan, fortfarande blir hon inte ledsen utan hon sitter nöjd i sin säng och pratar. Hon sover två ggr på dagen och jag funderar nu på att ta bort ett sovpass. Men när hon väl somnar kan hon sova upp emot 2 timmar. Allt som allt sover hon ca 3 timmar om dagen.

Vi testade för en månad sedan att ta bort ett sovpass men hon blev alldeles för trött och orkade inte alls. Testade ändå en vecka innan vi "gav upp" och lät henne sova 2 ggr.

Vad jag undrar är väl egentligen om du tycker att det låter som hon är redo för bara ett sovpass om dagen och isf; hur lång tid tar det innan hon vänjer sig vid den nya dygnsrytmen och inte blir så där trött som sist vi testade?

/ Sofia

• Svar på tråden Ännu en fråga om sömn!
  • BVC Sköterskan

Hej!

De flesta barn sover två gånger under dagen tills de är mellan 1-1,5 år. Normalt brukar det ge med sig när barnet börjar på förskolan. Då anpassar sig barnen efter gruppens rutiner och det är sällan några problem.

Min erfarenhet är, med andra ord, att det rör sig om en naturlig övergång beroende av förutsättningarna. Den första tiden kan därför generellt vara jobbig, vilket dock oftast går över efter några veckor.

Jag vill dock poängtera att även om man tar bort en vila, så är det bra att hålla fast vid att ha lugn och ro så att hon får chans att återhämta krafterna. Du kan till exempel passa på att läsa en bok för henne eller ta en "vagn"promenad i naturen.

Även om hon inte skall börja på förskolan inom närmaste tiden, kan det vara lättare att gå över till en vila nu under våren eller sommaren. Dels är det ljusare och dels är har ni större möjligheter att vara ute mer, vilket gör det lättare att vara aktiv.

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Ännu en fråga om sömn!