• Stårscha

Tar du skolplikten på allvar som förälder?

Det blir vanligare och vanligare att barn begär ledigt från skolan för diverse resor. I februari-mars ska det tas ledigt för Thailandsresor, vecka 11 ska en del åka på sportlov och i slutet av augusti ska en del åka till Turkiet. Föräldrarna bokar resorna då trots att barnen redan haft ledigt, med motiveringen att det är så mycket billigare att resa när det inte är skollov.

Är detta OK? Tar du som förälder skolplikten på allvar, och accepterar när skolan ger avslag för ledighet?

En urspårad tråd är en intressant tråd.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tar du skolplikten på allvar som förälder?
  • Linda1976
    a mor skrev 2011-04-18 17:55:29 följande:
    Nä, men en semesterresa bör väl vara en morot. Vad blir då motsatsen, så tar vi det ordet i stället. 
    Ja, då får man väl resa på loven. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • a mor
    Linda1976 skrev 2011-04-18 18:47:42 följande:
    Ja, då får man väl resa på loven. 
    Jag undrade vad motsatsen till morot var.
  • Pia och Elna
    Mandi74 skrev 2011-04-18 18:08:01 följande:
    Ja den är viktig, men ibland kan annat gå före.Det är ju upp till dig om din karriär är viktigast..
    Mitt jobb är väldigt viktigt för min familjs försörjning och skulle jag ta semester då allt sker hade jag inte fått behålla det. Visst kan jag byta jobb men vem ska jobba när andra inte jobbar? Ska alla som har barn inte kunna jobba med dessa yrken?
  • Isalel

Har faktiskt aldrig varit med om/hört om någon som åker på semester så pass många gånger att det blir problem i skolan. Kanske att det hänt någon gång att folk åker när det inte är lov, men är det bara i min omgivning som man inte åker på långresor flera gånger per år? Här gör dom flesta sin resor på sommarsemestrarna och blir det nån vecka över det känns det inte som att det borde påverka barnet skolgång nämnvärt?

• Miss Cee
    a mor skrev 2011-04-18 17:42:54 följande:
    Så du med flera här, anser då att barn som har svårt att lära sej saker, ska straffas för att dom inte har samma inlärningskapacitet som andra.
    Det borde väl vara dom som skulle få ledigt en vecka eller två, för att få landa mitt i sitt slit med att lära sej saker.
    Ursäkta men, men nu blev jag lite kinkig här. 
    Tja det handlar väl om vilken inställning man har snarare...

Jag ser det inte som en "svag" elev straffas.
    Jag ser det som att en elev som behöver mer tid till skolarbete och har svårare att hänga med ska få ägna sig åt skolarbetet för att inte hamna ännu mer efter. Förr eller senare måste ju det som missas tas ifatt och det är knappast rättvist och lägga ännu större börda på en elev som redan har det jobbigt för att mamma och pappa ville till Kreta. För det är ju barnet som drabbas i det läget när han/hon är tillbaka i skolan och hänger med ännu sämre än förrut.

Och det finns ingen poäng med att slentrianvägra ledighet till elever som hänger med utan problem, för att det finns de i klassen som behöver mer tid till skolarbete heller.
  • Astarte

Den är inte så jätteviktig att jag inte skulle resa under terminerna. Ren snålhet är väl en sämre anledning till att välja att resa just då, men det kan ju finnas många anledningar. Går det bara bra för barnen i skolan skulle jag inte tveka om att begära ledigt för en resa.

• Linda1976
    Pia och Elna skrev 2011-04-18 17:47:53 följande:
    Ja, det är ju ett väldigt smart karriärsdrag att kräva semester när det är som mest att göra. Ett säkert sätt att behålla sin position och avancera inom företaget....
    Nej, det är bättre att vara en mes och låta jobbet gå före familjens behov varje år. Kompromissande är nåt de flesta arbetsgivare känner till.
  • Linda1976
    a mor skrev 2011-04-18 19:19:09 följande:
    Jag undrade vad motsatsen till morot var.
    Måste det finnas en motsats? jag ser ingen i detta fallet.
  • Jempajenny

Skolplikten motsvaras av en rätt till utbildning, skriver Skolverket. 

Föreligger det inga problem för eleven att nå målen för undervisningen är min erfarenhet (som lärare) att lärare/rektor inte heller nekar eleven ledighet under terminen. Om det däremot är så att eleven riskerar att ej nå målen, avråds eleven från att resa och ledighetsansökan avslås. 

Det är måluppfyllelsen som är av vikt, inte tiden eleven fysiskt är i skolan. 

• Fru Kwasthilda

Eftersom jag själv skolkat en hel del i mina dagar så blir mitt svart alt. 3. Fast det skulle jag inte säga till mina barn

• Lenora

En vecka utomlands kan vara hundra gånger mer givande för ett barn än en vecka i skolan.

Jag skulle inte ha några problem med att ta ut mitt eget barn en vecka från skolan så länge allt fungerar hyfsat bra med skolarbetet.

• Pia och Elna
    Linda1976 skrev 2011-04-18 21:09:16 följande:
    Nej, det är bättre att vara en mes och låta jobbet gå före familjens behov varje år. Kompromissande är nåt de flesta arbetsgivare känner till.
    Du jobbar inte med något där det krävs kompetens och erfarnhet va? Det krävs att de som har kompetensen jobbar då kunderna efterfrågar detta. Men många inom dussinjobb förstår inte det. Jag är definitivt ingen mes och skulle aldrig låta jobbat gå före familjen men att ta barnen ur skolan v. 12 istället för v. 9 då de klarar det och fortfarande har bra resultat ser jag inte som att låta jobbet gå före.

Ingen som har sett nyheterna idag? Det är tydligen på gång att bli kris inom vården i sommar igen för att alla tar ledigt samtidigt. Det bästa för samhället är att alla sprider ut sina semestrar.
  • sextiotalist
    Linda1976 skrev 2011-04-18 17:07:02 följande:
    Alla har rätt till sommarsemester med 4 veckors sammanhängande ledighet nångång under juni-aug. 
    Nu arbetar jag inom en branch där det är högkonjuktur under sommaren, då de flesta arbetena utförs då. Det berör inte mig, då mitt största arbete är före och efter utfört arbete ute. Men många andra kolleger kan inte vara ledig, även om lagen säger så.
    Jag tror faktiskt att vi som nyttjar infrastrukturen är glada att arbetet utförs under den perioden då den belastas som minst.
    Som någon annan skrev, vissa arbeten kräver unik kompetens, man får helt enkelt anpassa semestrarna till hur arbetet ser ut.

Jag tror nog att många är glada att det finns sjukvårdspersonel, poliser, räddningstjänst med full styrka även under de klassiska skolloven. Att inte en hel landsända stängs ner pga semester och lov.
  • sextiotalist
    Pia och Elna skrev 2011-04-19 07:33:23 följande:
    Du jobbar inte med något där det krävs kompetens och erfarnhet va? Det krävs att de som har kompetensen jobbar då kunderna efterfrågar detta. Men många inom dussinjobb förstår inte det. Jag är definitivt ingen mes och skulle aldrig låta jobbat gå före familjen men att ta barnen ur skolan v. 12 istället för v. 9 då de klarar det och fortfarande har bra resultat ser jag inte som att låta jobbet gå före.

Ingen som har sett nyheterna idag? Det är tydligen på gång att bli kris inom vården i sommar igen för att alla tar ledigt samtidigt. Det bästa för samhället är att alla sprider ut sina semestrar.
    Troligen inte, för då inser man problemen, speciellt om det är en branch som har t.ex kunder i andra länder, där kulturen är annorlunda och synsättet på arbetet likaså.
    Men det kanske är värt att missa en mångmiljonsorder (som ofta bygger på väl uppbyggda personliga relationer) som kan ge sysselsättning i ett år, för att man tycker det är viktigare att ta ledigt när barnen har sportlov.

Jag tror de som arbetar på ett sådant företag förväntar sig att de i ledande positioner gör det yttersta för att få en verksamheten skall flyta, så de kan vara lediga med sina barn
  • Linda1976
    Pia och Elna skrev 2011-04-19 07:33:23 följande:

Oj, vad du låter arg. Jo, jag jobbar med något som kräver både kompetens och erfarenhet. Jag får inte heller ta semester exakt när jag vill. Jag behöver ingen idiotförklaring, det är inte särkilt trevligt. 
  • Kajee
    Isalel skrev 2011-04-18 20:32:26 följande:
    Har faktiskt aldrig varit med om/hört om någon som åker på semester så pass många gånger att det blir problem i skolan. Kanske att det hänt någon gång att folk åker när det inte är lov, men är det bara i min omgivning som man inte åker på långresor flera gånger per år? Här gör dom flesta sin resor på sommarsemestrarna och blir det nån vecka över det känns det inte som att det borde påverka barnet skolgång nämnvärt?
    Det är vanligare än vad du tror. Tyvärr.
    Men det spelar tydligen ingen roll eftersom många resonerar som så att det är skolans fel i vilket fall som helst. Att föräldrarna har något ansvar för att barnen missar viktiga kunskapsmoment verkar inte existera i somligas tankevärld. Som lärare kan jag egentligen inte ens förstå varför jag ska servera läxor och extra arbete att ta med på semestern. Det är egentligen inte mitt jobb att se till att barnen hänger med i skolan om de frivilligt avstår att gå dit en vecka. Jag vet inte hur många föräldrar som inser att jag som lärare faktiskt gör mer än vad som krävs av mig när jag fixar detta åt eleverna. Det pratas i tråden om föräldrars rättigheter att ta ledigt när det passar dom (och deras jobb) bäst. Visst. Jag kan förstå det. Men det vore någonstans lite bussigt om man reflekterade över att det faktiskt innebär ett merarbete man lastar på läraren. (Detta förutsagt att läraren tar på sig det merarbetet och på ett vettigt sätt.) Jag träffar på tio gånger fler föräldrar som kräver denna extratjänst av läraren som en rättighet och inte något som bemöts med direkt tacksamhet.

Inte heller många föräldrar inser att när jag väl säger nej till en ledighetsansökan så finns det en väldigt bra anledning till det. En insikt som inte ens tycks vilja infinna sig trots att jag uttryckligen förklarar den och fast jag redan tidigare förklarat att barnet behöver varenda stund i skolan (av vilken anledning det än nu må vara).
    Vissa barn klarar av att de tar en veckas semester mitt i terminen. Andra gör det inte. Den som bäst vet hur barnet klarar av en veckas frånvaro (eller mer) är trots allt läraren och inte föräldern.
    ?I, not events, have the power to make me happy or unhappy!
  • Maggis

Jag skulle absolut acceptera avslag. Å andra sidan ansöker vi aldrig om ledigt mitt i terminerna; inte för semesterresor. Vi tar skolplikten på allvar och tycker att det är något vi vill lära våra barn att göra också; att förstå att det är viktigt att gå i skolan och inte missa för mycket.

//Maggis
  • Dr Mupp

Så länge ungarna lär sig det de ska så spelar det väl ingen roll om de sitter i skolbänken eller på en strand i Thailand.Tror förövrigt de skulle lära sig bättre på semestern i slutet av november än i skolan. Iaf mina barn däckar totalt i slutet av höstterminen och de märks på skolmotivationen. För dem skulle en vecka i solen bara vara bra så då kanske de orkar hela terminen ut.

Skulle vi få avslag skulle vi helt enkelt bara sjukanmäla barnen.

• Tow2Mater
    Kajee skrev 2011-04-21 01:29:05 följande:
    Vissa barn klarar av att de tar en veckas semester mitt i terminen. Andra gör det inte. Den som bäst vet hur barnet klarar av en veckas frånvaro (eller mer) är trots allt läraren och inte föräldern.
    Ja det är tragiskt.
  • sunsed1
    Kajee skrev 2011-04-21 01:29:05 följande:
    Det är vanligare än vad du tror. Tyvärr.
    Men det spelar tydligen ingen roll eftersom många resonerar som så att det är skolans fel i vilket fall som helst. Att föräldrarna har något ansvar för att barnen missar viktiga kunskapsmoment verkar inte existera i somligas tankevärld. Som lärare kan jag egentligen inte ens förstå varför jag ska servera läxor och extra arbete att ta med på semestern. Det är egentligen inte mitt jobb att se till att barnen hänger med i skolan om de frivilligt avstår att gå dit en vecka. Jag vet inte hur många föräldrar som inser att jag som lärare faktiskt gör mer än vad som krävs av mig när jag fixar detta åt eleverna. Det pratas i tråden om föräldrars rättigheter att ta ledigt när det passar dom (och deras jobb) bäst. Visst. Jag kan förstå det. Men det vore någonstans lite bussigt om man reflekterade över att det faktiskt innebär ett merarbete man lastar på läraren. (Detta förutsagt att läraren tar på sig det merarbetet och på ett vettigt sätt.) Jag träffar på tio gånger fler föräldrar som kräver denna extratjänst av läraren som en rättighet och inte något som bemöts med direkt tacksamhet.

Inte heller många föräldrar inser att när jag väl säger nej till en ledighetsansökan så finns det en väldigt bra anledning till det. En insikt som inte ens tycks vilja infinna sig trots att jag uttryckligen förklarar den och fast jag redan tidigare förklarat att barnet behöver varenda stund i skolan (av vilken anledning det än nu må vara).
    Varför servera extra material - läxor och diverse? Barnet tar ju med sig samma stenciler, böcker, uppgifter som klasskamraterna har i skolan. Det är väl ingen merjobb för läraren? Eleven behöver väl inte ha en special framställd material av läraren bara för att hen är borta från skolan?
Svar på tråden Tar du skolplikten på allvar som förälder?