• Lina02

Hjälp! Inte ense om namn!

Vi har nyligen fått barn. Första namnet och efternamnet kändes självklara men de andra...

Jag vill ge ettmellannamn efter en av mina föräldrar som jag vet förväntar sig detta (har sagt "jag tycker att "-" ska heta "-" och även sagt att det är tradition att döpa efter ena föräldern och om inte det görs så bryter jag en tradition.. Jag kan tycka att vårt barn skulle passa att ha detta som mellannamn då vissa likheter finns med min förälder men pappa till barnet är av annan åsikt.. Han och min förälder har en relation som kunde varit bättre, tycker att föräldern sårat mig många ggr och han kan inte tänka sig detta namn, han säger bl. a. att han tycker att det betyder otur.

Jag mår jättedåligt över detta, tror att om vi inte döper efter min förälder kommer denna att förstå att det är för att pappa till barnet inte vill det och så blir deras relation ännu sämre :(.

Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Inte ense om namn!
  • Art Vandelay

Först och främst vill jag bara säga att det är inte ni som döper barnet, ni namnger det. Sen ska ni ju få ge barnet vilket namn ni vill, det är ni som bestämmer det. Ni behöver ju inte ha några fler namn än tilltalsnamnet om ni så önskar. Jag tycker inte att du ska må dåligt över detta utan njuta av att du har fått barn istället. Lycka till!

• Lina02

Jo visst vet jag att vi endast namnger . Är fantastiskt tacksam över vårt barn men detta är något jag har svårt att sluta tänka på, vill inte göra någon besviken. Och jag vill att hon ska ha flera namn "kärt barn har många namn"..

• don Quijote

Jag tycker ni ska välja ett andranamn som ni är överens om, du och pappan till barnet. Försök inte övertala honom när han inte vill.

• pandyb

Kan ni inte kompromissa och välja ett mellannamn var? Ett från varje sida.
    Vår son heter Nils Anders Algot, Nils är tilltals namn.
    Anders är efter min mans pappa som heter det som tilltalsnamn och efter min man som heter det som mellanman.
    Algot är på min sida, från min farfars far som hette det. Både min farfar och min pappa heter det i andranamn.

Tilltalsnamnet var vi ense om att det skulle vara "vårt" något som vi båda ville och mellannamnen mer släktbetonade

Nils 090419 *mammas prins*
Svar på tråden Hjälp! Inte ense om namn!