• aifos75

Klåda i underlivet hos 4-åriga dottern - vad kan hjälpa?

Min dotter är 4 år och har från och till haft jobbig klåda i underlivet (ej runt ändtarmen). Ibland kan det gå några dagar emellan som hon är symptomfri men sen kan det hålla på några dagar. Hon får besvärligt att vara, jobbigt att sitta och somna. På dagis misstänkte man kanske mask men vi har kollat supernoga och inte sett nåt alls. Varit hos läkare och tagit urinprov, inget fel där. Hon är inte svullen, inte rödare än vanligt, inte torr, inga prickar, inga konstiga flytningar etc. Men det kliar. Vi fick råd från läkaren att fortsätta tvätta med ljummet vatten samt smörja med olja (har mandelolja) och inotyol, men det hjälper inte. Hon är inte heller där och pillar med fingrarna så hon tillför inte bakterier på så vis. Ofta får hon dessutom sova utan trosor för att lufta. Vad mer kan man göra?

Jag försöker få tag i nån annan läkare som kunde kanske göra allergitest eller bara undersöka henne lite noggrannare.

Tacksam för tips och råd!

• Svar på tråden Klåda i underlivet hos 4-åriga dottern - vad kan hjälpa?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Att tvätta med ljummet vatten och låta henne lufta under natten är bra. Jag skulle dock hellre använda en mild/oparfymerad duscholja eller lactacyd till exempel. Mandelolja kan ge allergiska besvär.
    Inotyol skulle jag inte rekommendera om hon är torr i underlivet, det kan i så fall göra att det kliar mer. Har hon däremot besvär med fukt kan det dock fungera bra.

Mitt råd är att ni fortsätter tvätta regelbundet (dock ej mer än nödvändigt förstås) och smörjer med hydrokortisonsalva 1% under några dagar (max en vecka), morgon och kväll. Blir det inte bättre bör man utesluta svamp, även om det är ovanligt i hennes ålder.

Hoppas ni får bukt med detta snart Glad

MVH Christine

Svar på tråden Klåda i underlivet hos 4-åriga dottern - vad kan hjälpa?