• Leolulias

Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!

Hej,

min dotter, 5,5 mån., har torra röda fläckar över i princip hela kroppen. Vi har tidigare följt BVCs rekomendation om kortison varvat med Miniderm. Så fort vi slutar med kortisonet kommer fläckarna tillbaka. När jag läser på Miniderms innehållsförteckning får jag smått ont i magen över vad det är för konstigheter jag smetar in min lilla flicka med. Inte heller tycker jag att den hjälper speciellt bra. Har dock inte hittat ngn som funkar bättre;
    har testat en fet kräm från Estelle and Thilde samt en från Weleda. De fungerar inte bra på min dotter. Weledas försämrade snarare huden...tror att den innehåller alltför mkt från växtriket som kan verka lite retande på en allergisk persons hud. Enbart olja (har testat flera olika) fungerar inte heller.
    Ngn som har ngt tips???

Tar så tacksamt emot tips...

Mvh
    "frustrerade mamman"

• Svar på tråden Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!
  • Leolulias

Tack så jättemkt för informationen!!
    Får jag fråga HUR ni tvättar huden med hudkrämen?
    Använder ni den i baljan, på en tvättlapp eller??
    Häller ni därefter endast i lite av oljan i samma badvatten? o ni behöver inte smörja någonting alls när ni tar upp honom?? Känns hans hud inget torr efter?

Tack på förhand!!

• Margaux
    Leolulias skrev 2011-04-19 22:13:33 följande:
    Tack så jättemkt för informationen!!
    Får jag fråga HUR ni tvättar huden med hudkrämen?
    Använder ni den i baljan, på en tvättlapp eller??
    Häller ni därefter endast i lite av oljan i samma badvatten? o ni behöver inte smörja någonting alls när ni tar upp honom?? Känns hans hud inget torr efter?

Tack på förhand!!
    Vi sätter han i badbaljan och tvättar evt håret först, sen "tvålar" vi in honom med hudkrämen och sen ner i vattnet igen(nu står han så då tvålar vi i badbaljan). Sen har vi i oljan mot slutet i samma vatten! Blir lite grisigt men går fint!
    Vi smörjer aldrig efter bad längre.
  • Prodin

Ett extremtorrt barn på mitt dagis smörjer dom in med turkisk yoghurt. Tror han har något psoriasisliknande.

Your argument is invalid
  • Leolulias

Tack snälla för era svar!!!

• Margaux
    Leolulias skrev 2011-04-20 19:39:35 följande:
    Tack snälla för era svar!!!
    Om du vill ska jag scanna in de papper jag har fått av vår läkare, och skicka till dig!? Men det får bli efter påsk!
  • Leolulias

Margaux: Jättegärna! Va snällt av dig! Om du vill får du gärna skicka till min mail: zokol@hotmail.com
    Hoppas du får en fin påsk!!

rockbjarn: Ska prova Locobade ist. Tycker inte att Minidermen är tillräckligt fet. Tack för tipset!

• Soffifi
    Leolulias skrev 2011-04-22 16:54:13 följande:
    Margaux: Jättegärna! Va snällt av dig! Om du vill får du gärna skicka till min mail: zokol@hotmail.com
    Hoppas du får en fin påsk!!

rockbjarn: Ska prova Locobade ist. Tycker inte att Minidermen är tillräckligt fet. Tack för tipset!
    Jag köpte Essex i helgen, tänkte testa istället för Miniderm. Mycket fetare, men lättare att smörja in än Locobase som vi testat tidigare.
    Bra med fettet eftersom det blir lite vattenavvisande också, känns bra då det ofta är det utsatta ställena somblir blöta som får värst eksem. Handleder och haka t.ex.

• pp08

Jag har också bytt fr Miniderm till Locobase. Locobase är tjockare, fetare och hjälper mot torr och irriterat hud. För jättesvår irriterade delar finns även Locobase Repair.

♀ 090619
  • vittra

Testa Aloe Vera!
    Jag är grymt överraskad över dess effekt på torr hud, och torrutslag!

Dessutom blir jag förvånad att läsa om locobase, miniderm etc när tråden handlade om "naturliga" krämer..?
    Jag har gillat weledas produkter mycket men nu senaste när dottern fick någon konstig fläck med eksem så började vi efter ett tag smörja med ren aloe vera gel och det försvann på några dagar! Aloe vera är ju läkande och helande och alldeles utmärkt till diverse hudåkommor!

• Pbf

Hej!

Vi använder också miniderm, rekommenderat av BVC. Det innehåller bla. följande i mängdordning:

Glycerol

Rapae oleum hydrogenat

Cholesterol

Glycerol monostear etc

Som du förstår själv av innehållet så kan inte detta vara speciellt bra för ett barn i längden. Om man häller i glycerol och en persika i ett glas vatten så torkar frukten ut dagen efter, testa själv.

Det enda jag just nu kan rekommendera är något min syster var med i förr i tiden, det heter Nuskin. De har en massa bra produkter som inte innehåller en massa skit. Med det sagt vill jag också rekommendera att du kolllar i naturapoteket eller liknande. Det viktigare att barnet får mer fett på huden och inte en massa kemikalier som man inte vet vad det gör i framtiden. Hoppas det ordnar sig!

Svar på tråden Tips på bra "naturlig" kräm för torr eksemhud tack!!