Zanah skrev 2011-05-24 07:40:09 följande:
Vi ska också in på ett extra UL för koll av hjärtat om tre veckor. Vi var på RUL igår och allt såg bra ut. Jag såg inget hjärta som slog först så jag fick mitt eget hjärta i halsgropen, men jodå, det slog så fint och vi fick höra hjärtslagen också. Känner mig också hyfsat lugn inför det UL:et även om jag först undrade vad som var fel eftersom han sa att han ville att vi skulle komma in en gång till. Men det hade att göra med att KUB-risken var så hög, då brukar de erbjuda ett extra ultraljud och dessutom är det lättare då att se alla detaljer på hjärtat. Jag frågade särskilt och han såg inget oroväckande nu och alla delar fanns på plats.
Men nog är det många tankar som far emellanåt och så hinner det lägga sig till nästa gång det är dags! Lite nervöst är det allt innan man får upp bilden på skärmen och allt ser bra ut!
Ja innan vi var inne på RUL för ett par veckor sen så var jag nästan inställd på att bebisen hade dött. Det var ingen rolig känsla att gå runt med. Jag mådde så bra, hade inga direkta symtom alls, och jag hade fortfarande inte kännt av bebisen. Och när hon satte grejen på magen och bebisen kom upp på skrärmen så låg den helt still, den som förut har varit så livlig varje gång vi har kikat på den på UL... Men tillslut så zoomade hon in och då såg man det lilla hjärtat picka på som bara den och bebisen rörde även lite på sig. Den var väl helt enkelt trött, hade kanske tagit sen en liten siesta mitt på dagen!
Jag visste redan när jag gjorde FVP att vi skulle göra ett extra UL om inte provet visade på kromosom-avvikelser. Ska göra det UL om exakt en vecka idag, så då är jag i vecka 20+1. RUL gjordes i vecka 17+1.
I Karlstad erbjuder dem alla som hade ett KUB resultat där nackspalten är över 3,5 mm ett extra UL där man kollar mer noggrannt på hjärtat, eftersom man kan se tydligare när det är lite senare och bebisen är mer utvecklad. Nackspalten för oss var ju 3,7, så det är precis på gränsen att vi får göra UL också. Men det är väl lika bra att kolla en gång till. Men de var 2 barnmorskor som kollade på RUL på just hjärtat och båda två konstaterade att det såg fint ut.
Snart hoppas jag att alla dessa prov, extra kontroller mm mm ska vara över och att man kan glädjas riktigt mycket och våga se fram emot hösten som alla andra! =) Många som går med putande magar nu, det är nog baby-boom i år!