• trivsamma forandringar

Vad är skillnaden på trisomi 21 och trisomi 13,18 vid KUB

Hej hopp!

Efter ett uruselt resultat på KUB har jag nu gått och väntat i 2 veckor. På onsdag (20/4) ska vi in och göra FVP. Som tur har vi haft fullt upp med flytt och massor av annat så jag har inte kunnat ligga inne och bara oroa mig. Men visst har tankarna snurrat massor de här veckorna!

Resultatet  vi fick var:
    1:3 för trisomi 13 och 18.
    1:11 för trisomi 21 (ds)

Hade svårt att formulera en bra rubrik. Jag vet vad som är skillnaden på de olika kromosom-avvikelserna. Men jag undrar vad det är man mäter vid KUB som skiljer sig på de olika?
    Vi har ju fått bättre resultat på trisomi 21, varför?
    Hur skiljer man dem åt? Är det något mått på fostret, eller är det blodprovets värden som är olika för de olika, eller är det nackspalten som är olika viktig...?

Hoppas ni förstår mig och någon kanske haft en diskussion med en läkare/bm som kunnat svara, eller kanske kunnat läsa sig till det själva?

Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Vad är skillnaden på trisomi 21 och trisomi 13,18 vid KUB
  • Två tjejer 04 06

Kul med kusiner !!! Hoppas du kan njuta av graviditeten!!
    Trevlig helg!

• Stolt mamma till två

Hej, hej!

Har nu i veckan varit på östra i Gbg, där två stycken överläkare har gått igenom och kollat vår bebis anatomi och speciellt då huvudet. Anatomin är precis som den ska och de fick bara normala mätningar. Vi ska ner en gång till om några veckor till Näl, mest för att man faktiskt inte ser allt tidigt i graviditeten, men även om han inte kunde garantera nått som han sa, så var han inte beskymrad och för mig så är väl det de närmaste garanti jag kan få. Kram på er!!

• trivsamma forandringar
    Stolt mamma till två skrev 2011-05-15 13:01:46 följande:
    Hej, hej!

Har nu i veckan varit på östra i Gbg, där två stycken överläkare har gått igenom och kollat vår bebis anatomi och speciellt då huvudet. Anatomin är precis som den ska och de fick bara normala mätningar. Vi ska ner en gång till om några veckor till Näl, mest för att man faktiskt inte ser allt tidigt i graviditeten, men även om han inte kunde garantera nått som han sa, så var han inte beskymrad och för mig så är väl det de närmaste garanti jag kan få. Kram på er!!
    Åhh så härligt! Man känner en sån stor lättnad efter allt man fått gå igenom fram tills nu.

Vi var på RUL i torsdags, och de såg att allt var normalt. Vi ska ändå till en läkare som ska kolla UL på bebisens hjärta för att se så det inte är något hjärtfel. Men jag känner mig ganska lugn nu när de såg att det var rätt uppbyggt osv på RUL. Den 31 maj är det dags för nästa UL.
    Också såg dem att det var en liten tjej i magen, jag som har varit helt inställd på att det är en kille. Magkänslan stämde inte den här gången! Men det spelade absolut ingen roll vad det blir! Är så glad över vår tjej som verkar vara en frisk och pigg bebis!
  • LiJo10

Hej igen!

Vi var på riktad ultraljud/organscreening på Karolinska igår och allt såg jättebra ut! Så skönt att börja kunna slappna av! Beräknad förlossningsdatum är nu 6 oktober (var lite längre gången är jag trott).

Skulle på RUL nu på torsdag, men det är avbokat nu när vi redan sett att allt ser bra ut. Känns inte som jag vill "störa" i magen mer än nödvändigt nu. Vi ville dessutom inte se könet, så då känns det bättre att avstå.

Hoppas ni har det bra allesammans!

• trivsamma forandringar
    LiJo10 skrev 2011-05-17 11:26:47 följande:
    Hej igen!

Vi var på riktad ultraljud/organscreening på Karolinska igår och allt såg jättebra ut! Så skönt att börja kunna slappna av! Beräknad förlossningsdatum är nu 6 oktober (var lite längre gången är jag trott).

Skulle på RUL nu på torsdag, men det är avbokat nu när vi redan sett att allt ser bra ut. Känns inte som jag vill "störa" i magen mer än nödvändigt nu. Vi ville dessutom inte se könet, så då känns det bättre att avstå.

Hoppas ni har det bra allesammans!

Vad skönt att allt såg bra ut på det riktade UL. Vi ska dit om 2 veckor, men var på RUL förra veckan. De sa att allt såg bra ut, de kollade speciellt på hjärtat, men jag var "bara" i vecka 17+2 (trodde jag var i 18+2). Så de ville göra en kontroll till eftersom det då hinner utveckla sig lite mer så de kan se detaljer lite mer tydligt. Men jag känner mig inte så orolig nu eftersom de sett att hjärtat är rätt uppbyggt osv.

Nu kan vi börja njuta av magen riktigt ordentligt! =)
  • LiJo10
    trivsamma forandringar skrev 2011-05-17 11:59:31 följande:
    Vad skönt att allt såg bra ut på det riktade UL. Vi ska dit om 2 veckor, men var på RUL förra veckan. De sa att allt såg bra ut, de kollade speciellt på hjärtat, men jag var "bara" i vecka 17+2 (trodde jag var i 18+2). Så de ville göra en kontroll till eftersom det då hinner utveckla sig lite mer så de kan se detaljer lite mer tydligt. Men jag känner mig inte så orolig nu eftersom de sett att hjärtat är rätt uppbyggt osv.

Nu kan vi börja njuta av magen riktigt ordentligt! =)
    Tycker absolut att vi ska njuta! Har man sett alla fyra "avdelningarna" (två kammare o två förmak) i hjärtat har man i allafall uteslutit de allra svåraste hjärtfelen. Det är säkert helt normalt hos din lilla tjej! Det är det i 99% av alla fall - håll fast vid det!

Jag tror att vi också har en tjej i magen, men det är bara vad jag tror. Vi vill inte veta säkert - men min känsla är att det är en liten flicka!  Glad
  • trivsamma forandringar
    LiJo10 skrev 2011-05-17 14:33:15 följande:
    Tycker absolut att vi ska njuta! Har man sett alla fyra "avdelningarna" (två kammare o två förmak) i hjärtat har man i allafall uteslutit de allra svåraste hjärtfelen. Det är säkert helt normalt hos din lilla tjej! Det är det i 99% av alla fall - håll fast vid det!

Jag tror att vi också har en tjej i magen, men det är bara vad jag tror. Vi vill inte veta säkert - men min känsla är att det är en liten flicka!  Glad
    Min magkänsla har sagt hela tiden att det är en liten kille i magen, men så fel jag hade! Har fortfarande inte vant mig vid tanken att det faktiskt är en liten flicka som bor där inne...
    Åkte in till stan häromdagen och köpte en fin lite rosa body, bara för att få det att kännas på riktigt. Vi har även fixat en vagn, en begagnad Emmaljunga City cross, känns jättebra!
  • Stolt mamma till två
    Trivsamma förändringar: Så skönt att det gick bra! Frågade ni efter kön eller sa dem det bara så?På Näl får man inte reda på det, med pjken så ntydde vi men fk snabbt kalla handen.
    Så jag har ingen aning, jag tror en tjej men vi får helt enkelt stå ut några månader

LiJo10: Så skönt att det gick bra, ja, nu är det verkligen på tiden att vi alla får njuta!!
  • trivsamma forandringar
    Stolt mamma till två skrev 2011-05-17 19:07:08 följande:
    Trivsamma förändringar: Så skönt att det gick bra! Frågade ni efter kön eller sa dem det bara så?På Näl får man inte reda på det, med pjken så ntydde vi men fk snabbt kalla handen.
    Så jag har ingen aning, jag tror en tjej men vi får helt enkelt stå ut några månader

LiJo10: Så skönt att det gick bra, ja, nu är det verkligen på tiden att vi alla får njuta!!
    Vi sa att hon gärna fick kolla efter om det var så att bebisen låg så hon kunde se... Hon brukade vänta med den biten till allra sist på checklistan sa hon. Först låg bebisen så dumt så att hon trodde inte vi skulle kunna se det, men rätt som det var så la den sig på ett annat sätt och hon kunde se att det inte var något som "putade ut". Vår bebisen har alltså ingen snopp o därmed borde det vara en tjej... =)
  • Zanah

Vad kul att det går så bra för alla! Jag har också börjat slappna av lite mer och ser fram emot RUL på måndag. Bara fyra veckor kvar på jobbet innan semesterledigheten, det känns också skönt!

• LiJo10

Ja visst ja, snart ska man väl börja titta efter vagn och annat! Vi har kvar en Emmaljunga sittvagn, men behöver skaffa en liggvagn - den gamla gjorde vi oss naturligtvis av med efter 2:an. Måste även skaffa ny bil för att få plats med tre barnstolar samt ett nytt hus! Kläder och babyleksaker är väl typ det enda vi har - fast det har vi å andra sidan rätt gott om! Har varit alldeles för sentimental för att skänka bort det!

Huset är det jag stressar mest över - vi letar med ljus och lykta men det är svårt att hitta något i staden där vi bor. Just nu bor vi i lägenhet (vi hyr övervåningen av ett hus som tillhör min morbror) men vi varken vill eller kan bo kvar där med en liten bebis.....

Ha det så bra allihop! Här skiner solen och det ska äntligen bli lite värme igen!

• trivsamma forandringar

Ja det känns som det är mycket som ska fixas innan bebis kommer. Men jag är nog glad över att vi slipper leta efter ett hus Svårt att hitta ett bra boende där man kommer trivas under stress kan jag tänka mig.
    Själva bor vi i ett renoveringsprojekt, där vi börjar bli smått stressade över allt vi har tänkt hinna med innan bebis kommer. Just nu bygger vi staket så hunden kommer kunna gå ut o rasta sig utan vår tillsyn, kommer nog underlätta att bara kunna öppna dörren.

Riktigt skönt med lite stabilare väder igen! Igår regnade och åskade det större delen av dagen här, kändes som det  var på väg att bli höst... =)

Ha en bra dag, kram

• Stolt mamma till två

Så då damp sista (förhoppningsvis) kallelsen ner i brevlådan. Undrar  om jag kommer bli hysteriskt nervös, än så länge har jag ett gemytligt lugn inom mig.
    Tänk att man ska behöva gå igenom så mycket, vi har nog gått igenom mer än vad man ska behöva så här i början, nu har vi ju fått bra svar men ändå..
    Fast om man ser en sisådär 18 år framåt kanske denna del anses som den enkla biten Flört

• trivsamma forandringar
    Stolt mamma till två skrev 2011-05-23 20:29:51 följande:
    Så då damp sista (förhoppningsvis) kallelsen ner i brevlådan. Undrar  om jag kommer bli hysteriskt nervös, än så länge har jag ett gemytligt lugn inom mig.
    Tänk att man ska behöva gå igenom så mycket, vi har nog gått igenom mer än vad man ska behöva så här i början, nu har vi ju fått bra svar men ändå..
    Fast om man ser en sisådär 18 år framåt kanske denna del anses som den enkla biten Flört
    Ja, det känns som man gått igenom väldigt mycket mer än vad man ska behöva göra, när det faktiskt visat sig vara en frisk liten bebis där inne som hos de flesta andra. Samtidigt är det ju väldigt bra att de numera kan kolla upp saker lite noggrannare. Svärmor berättade häromdagen att när hon väntade min sambo och hans bror (tvillingar) som visste hon inte att hon väntade tvillingar förrän ca 1 månad innan BF, eftersom det inte fanns UL och likadana kontroller hos BM osv.

Vi ska in om en vecka för ett extra UL som en läkare ska göra för att kolla på organen, men känner mig hyfsad lugn då de såg att allt var bra med alla organen på RUL.
    Däremot kunde de inte göra den långa analysen på FVP eftersom de inte hade fått upp tillräckligt med fostervatten för att kunna göra den analysen. Vi blev erbjudna ytterligare ett FVP, men de sa att det inte var att rekommendera eftersom det innebär en missfallsrisk och sannorlikheten för att det ska vara något fel på de andra kromosomerna är så otroligt liten...
  • Zanah

Vi ska också in på ett extra UL för koll av hjärtat om tre veckor.  Vi var på RUL igår och allt såg bra ut. Jag såg inget hjärta som slog först så jag fick mitt eget hjärta i halsgropen, men jodå, det slog så fint och vi fick höra hjärtslagen också. Känner mig också hyfsat lugn inför det UL:et även om jag först undrade vad som var fel eftersom han sa att han ville att vi skulle komma in en gång till. Men det hade att göra med att KUB-risken var så hög, då brukar de erbjuda ett extra ultraljud och dessutom är det lättare då att se alla detaljer på hjärtat. Jag frågade särskilt och han såg inget oroväckande nu och alla delar fanns på plats.

Men nog är det många tankar som far emellanåt och så hinner det lägga sig till nästa gång det är dags!  Lite nervöst är det allt innan man får upp bilden på skärmen och allt ser bra ut!

• trivsamma forandringar
    Zanah skrev 2011-05-24 07:40:09 följande:
    Vi ska också in på ett extra UL för koll av hjärtat om tre veckor.  Vi var på RUL igår och allt såg bra ut. Jag såg inget hjärta som slog först så jag fick mitt eget hjärta i halsgropen, men jodå, det slog så fint och vi fick höra hjärtslagen också. Känner mig också hyfsat lugn inför det UL:et även om jag först undrade vad som var fel eftersom han sa att han ville att vi skulle komma in en gång till. Men det hade att göra med att KUB-risken var så hög, då brukar de erbjuda ett extra ultraljud och dessutom är det lättare då att se alla detaljer på hjärtat. Jag frågade särskilt och han såg inget oroväckande nu och alla delar fanns på plats.

Men nog är det många tankar som far emellanåt och så hinner det lägga sig till nästa gång det är dags!  Lite nervöst är det allt innan man får upp bilden på skärmen och allt ser bra ut!
    Ja innan vi var inne på RUL för ett par veckor sen så var jag nästan inställd på att bebisen hade dött. Det var ingen rolig känsla att gå runt med. Jag mådde så bra, hade inga direkta symtom alls, och jag hade fortfarande inte kännt av bebisen. Och när hon satte grejen på magen och bebisen kom upp på skrärmen så låg den helt still, den som förut har varit så livlig varje gång vi har kikat på den på UL... Men tillslut så zoomade hon in och då såg man det lilla hjärtat picka på som bara den och bebisen rörde även lite på sig. Den var väl helt enkelt trött, hade kanske tagit sen en liten siesta mitt på dagen!

Jag visste redan när jag gjorde FVP att vi skulle göra ett extra UL om inte provet visade på kromosom-avvikelser. Ska göra det UL om exakt en vecka idag, så då är jag i vecka 20+1. RUL gjordes i vecka 17+1.
    I Karlstad erbjuder dem alla som hade ett KUB resultat där nackspalten är över 3,5 mm ett extra UL där man kollar mer noggrannt på hjärtat, eftersom man kan se tydligare när det är lite senare och bebisen är mer utvecklad. Nackspalten för oss var ju 3,7, så det är precis på gränsen att vi får göra UL också. Men det är väl lika bra att kolla en gång till. Men de var 2 barnmorskor som kollade på RUL på just hjärtat och båda två konstaterade att det såg fint ut.

Snart hoppas jag att alla dessa prov, extra kontroller mm mm ska vara över och att man kan glädjas riktigt mycket och våga se fram emot hösten som alla andra! =) Många som går med putande magar nu, det är nog baby-boom i år!
  • Zanah

Nackspalten var ju bara 1,6 mm för oss och den pratade inte läkaren om utan sa bara att det var för att KUB-risken var hög som de erbjöd ett extra UL. Dessutom var han själv den här gången och nästa gång ska de vara två då det är bra att ha ett extra par ögon som tittar. Jag tycker det är otroligt att de vet vad de ska titta efter över huvud taget!

Om några veckor är som du säger förhoppningsvis alla extra kontroller över! Fast jag känner mig inte särskilt orolig nu utan känner att jag kan njuta av att magen putar! Ska berätta för mina elever idag och rektorn går ut med höstens organisation på ett möte med föräldrarepresentanter också idag. Så sen är det helt officiellt!

• Zanah

Trivsamma förändringar: läste i oktobertråden att ert extra UL gått bra! Så skönt, stort grattis!

Visst känns det konstigt att tänka tillbaka på tiden för nervös väntan inför fostervattensprov och resultat?! Lite overkligt på något sätt... Nu är jag ledig i 6 dagar och kan den här gången (till skillnad från sportlov och påsklov) bara njuta av ledigheten. Visserligen ett extra UL kvar men jag är inte så orolig för det, inte än i alla fall!

• trivsamma forandringar
    Zanah skrev 2011-06-01 13:48:42 följande:
    Trivsamma förändringar: läste i oktobertråden att ert extra UL gått bra! Så skönt, stort grattis!

Visst känns det konstigt att tänka tillbaka på tiden för nervös väntan inför fostervattensprov och resultat?! Lite overkligt på något sätt... Nu är jag ledig i 6 dagar och kan den här gången (till skillnad från sportlov och påsklov) bara njuta av ledigheten. Visserligen ett extra UL kvar men jag är inte så orolig för det, inte än i alla fall!
    Ja, tack så mycket! Nu har både RUL och UL igår där en läkare kollade på hjärtat sett bra ut, så nu hoppas vi att det inte dyker upp något annat.

Skönt med sammanhängande ledighet, det är ju äntligen toppenväder igen också, så nu kan man verkligen vara ute o njuta. Är ju hemma hela tiden ja, pga arbetsförbudet jag fick när jag blev gravid. Men det är först nu som jag verkligen njuter och på riktigt tror att det kommer en bebis till oss till hösten! =)
    Det känns jätte overkligt att tänka på det man gått igenom. Det känns som det bara var en mardröm och att det egentligen aldrig har hänt på riktigt på något sätt. Jag har ingen aning om hur jag kommer tänka kring dem veckorna om vi ska skaffa fler barn...

Njut av dina lediga dagar och hoppas att även ditt extra UL ska gå bra, men det gör det alldeles säkert!
    Kram
Svar på tråden Vad är skillnaden på trisomi 21 och trisomi 13,18 vid KUB