• karin gbg

regler för kompistid??

jag undrar hur ni andra föräldrar resonerar angående hur mycket era barn får leka med kompisar. Min pojk är snart sex år och han verkligen älskar att leka med sina kompisar. Fick han själv bestämma skulle han vara med kompisar all vaken tid. Han går på dagis på heltid och jag anser att han behöver vara lite själv och med sin familj på sin lediga tid. Jag tror att det är viktigt att  barn får lära sig att koppla av efter dagis, leka lite lugna lekar, ha tråkigt och vara i närheten av sina föräldrar (även om inte jag tycker att vi ska aktivera honom med lek hela tiden). Nu bor vi i ett område där många av hans kompisar bor och det kommer och går barn här dagligen och ingen verkar ha några tankar om begränsad lektid. barnen hinner inte ens hem från dagis innan de ber om att få leka med vår son och det är bara jag som säger nej känns det som. Jobbar man hela dagen vill iaf jag ha en liten stund med mina barn innan det är dags för sängen....... 

Så hur gör ni? Har ni några bra regler eller hur resonerar ni??

• Svar på tråden regler för kompistid??
  • Majsan70

Jag tror inte på regler. Vi tar det efter hand. Ibland vill vi göra något tillsammans o då säger vi det till dottern. I övrigt tycker jag som så att jag har inte ensamrätt på mina barn och det är naturligt att de vill ut o leka med kompisar.

• pigglet

Vi har inte heller några regler. Hur det blir beror på dagsformen (kanske framför allt min?).

Men våra barn kommer alltid hem klockan 14. Annars hade de nog inte fått ha kompisar på vardags-kvällarna.
    Ofta tycker jag att det känns bättre om de är ute. Lugnare, lägre ljudnivå och så kan de avbryta och gå hem (in) när de vill.

Vi har tidiga kvällar här hemma. Så efter middagen är det i princip nedvarvning och läggdags. Så kompistiden är bara mellan 14 - middagen (vid 16-17) 

• vampyria2

Nej jag har inga lektidsregler för mina barn och har aldrig haft, vill de leka och vi inte har något annat inplanerat så tycker jag att det bara är kul för de, tråkigt och umgås med oss föräldrar lär de hinna ha ändå tror jag Drömmer

• RainMan1x7x

Ha tråkigt fattar jag inte varför de ska ha. Nu är det en massa folk hemma hos oss ändå men nedå, de får va här så mycket de vill. När jag vill vara ensam med min fru eller så schasar (sjasar?) jag ut alla människor. Som någon annan sa så tror jag att de kommer ha tråkigt med sina föräldrar så det räcker ändå haha.

• delifi2

kompistids regler har jag aldrig haft och kommer aldrig ha.
    Det är ju superskönt att de har kompisar överhuvudtaget tycker jag och att ha huset fullt med ungar som springer in å ut tycker jag bara är kul.
    Oftast så hämtar jag honom först av alla så han får varva ner lite precis när vi kommit hem med en film men sen så är det fullt ös. Tråkigt får han ju sen efter maten typ vid 18-tiden eftersom de flesta äter då.

Alla klagar på att barnen sitter för mycekt framför datan/tv så det är ju jättebra att din sin son springer ut till sina kompisar 

• Daz

TS, jag håller med dig. Jag tycker att det behövs lite regler och tider kring leken. I alla fall på vardagarna. Vi vuxna vill gärna ha isäng våra barn så att vi hinner få lite tid själva på kvällarna. Se tv, sitta vid datorn, ta en kaffe i tysthet, typ. Jag tycker inte att ungarna ska leka till 5 minuter innan sängdags, utan jag tycker det är viktigt att man samlas alla i familjen, som vid kvällsmaten omkring 18 och sedan därefter bara vara hemma, varva ner och ta det lugnt. Min man och jag är nog ense om detta, men jag känner att det är jag som mest tjatar och försöker ha ordning på läggtiderna.

Och så tycker jag ju självklart att det är kul att sonen har kompisar! Men min pojk är bara 4 och jag tycker att de behöver ha en vuxens överblick när de leker. Och ibland orkar jag helt enkelt inte vara "lekövervakare" en hel eftermiddag. Jag måste ju ta hand om en del annat också såsom tvätt, laga mat, amma lillasyster tex.

Svar på tråden regler för kompistid??