• gräddad längtan

Finns här någon gravid som jobbar i ambulans?

Undrar om jag kan hitta någon gravid som jobbar inom ambulans här? Jag undrar hur ni gjort/ ska göra med arbetet i samband med graviditeten. Jobbar du fullt ut fram till HP? blir du omplacerad? plockar semesterdagar? Har din arbetsgivare bedömt att det finns några risker för dig som gravid i arbetet?

Jag är nu åter gravid (yngsta sonen fyller 2 år i maj) och jag känner att mitt bäcken inte kommer att fixa att ex bära bår i trappor hur länge som hellst, och är rädd att jag ska lyfta/ bära illa mig. Finns det någon annan lösning än att plocka semester dagar innan jag kan ta ut HP?? Det här gången känns det avlägset att kunna arbeta fram till v.32...

• Svar på tråden Finns här någon gravid som jobbar i ambulans?
  • Amazina

Där jag jobbar omplaceras man till anestesi/operation eller akuten beroende på utbildning. Det görs relativt tidigt! Vet dock ej exakt vecka.

• Elgen

Hejsan...jobbar som sjuksköterska i ambulans. Är i v 13+5 och har jobbat 50% sedan v 7. jobbar så länge det känns bra. Har semester i juni och är tveksam till att gå tillbaka till jobbet efter semestern.

• Probably the best    in the

E inte gravid, men jobbar i ambulansen.
    Nya H avtalet ger ju möjlighet att få föräldrapeng från arbetsgivaren tidigare än HP. Men du kanske jobbar för landstinget? Men kolla upp!
    I stockholm får man ju gå hem från v20, eller rättare sagt, tvingas hem.
    Kan inte arbetsgivren omplacera dig så är det väl semester och annat som gäller, inte klokt eg...eller om du hittar nåt annat jobb själv som kan funka?

• gräddad längtan

Jag har kollat upp lite om  det, men enl FK så är det arbetsivaren som ska avgöra om det är risker i arbetsmiljön (om det är samma avtal vi menar?) och det händer lixom inget för min chef, jag har inte kollat med arbetsmiljöverket, men det verkar så krångligt (har läst lite på deras hemsida) . kanske ska ge min chef i uppdrag att kolla upp det istället...