• Jag o Kian

Svårt att somna...

Hej. Vi har en liten pojk som är lite mer än 3 veckor gammal. Han har börjat få svårt att finna ro till att somna. Ibland somnar han och vaknar efter någon/några minuter och gallskriker...Det tar tid att lugna honom, och han kan vakna igen sen ocg göra om samma process... Vi har pratat med BVC om han "skrikanfall" men dom säger att det är magknip. Han har även blivit trögare i magen, han har svårare att bajsa men det beror nog på ersättningen han får då han inte vill ha bröst och jag inte får ut så mycket när jag pumpar, han kan ligga och stånka i flera timmar på nätterna och ibland vakna och bli ledsen för det är jobbigt.

• Svar på tråden Svårt att somna...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter onekligen som att han har det jobbigt med magen Rynkar på näsan

Normalt har spädbarn besvär med magknip och gaser under de första tre månaderna. Det brukar eskalera och vara som värst runt sex veckor, då det sedan avtar. Min erfarenhet är att de flesta barn drabbas mer eller mindre och att detta naturligtvis påverkar barnet och föräldrarna som ofta känner både uppgivenhet och oro.

För att underlätta kan man till exemepel se till att han rapar ordentligt (både under och efter måltiden) och inte äter för tätt så att magen kan vila emellanåt. När han äter på flaska kan det vara bra att mata ganska långsamt, så att han inte sväljer så mycket luft.

Sempers magdroppar, som kan ges från att barnet är nyfött, ger en lugnande effekt på oroliga magar. De innehåller aktiv bakteriekultur som hjälper magen i balans och finns att köpa på apoteket.

Magmassage har också visat sig vara effektivt, även mot trög mage. Förmodligen kan er BVC-sköterska visa hur man utför det. Jag tycker även att ni skall fråga om det kan finns någon ersättning som är mer skonsam än den ni erbjuder idag. Det finns de ersättningar som är mer spjälkade än andra och även de med tillsatt lactulos som är effektivt mot trög mage.

Min gissing är alltså att hans magbesvär kommer både av att hans omogna tarmar och av ersättningen han får. Tillkommer det fler besvär/symtom bör man dock utesluta att han är känslig mot till exempel komjölk. Detta är jag dock övertygad om att er BVC-sköterska har koll på.

Kämpa på! Ni gör ett fantastiskt jobb.

MVH Christine

Svar på tråden Svårt att somna...