• Älskarlivet

Ni som har airbag fram i bilen. Har ni bara kopplat ur den eller har ni monterat ur den?

Ja ni som har airbag framtill i er bil och har ert barn där (bakåtvänd stol), har ni bara tryckt på "koppla ur airbag" eller har ni monterat ur er helt?

/Hanna

• Svar på tråden Ni som har airbag fram i bilen. Har ni bara kopplat ur den eller har ni monterat ur den?
  • KalleKuling

Jag skulle kopplat ur den helt, men vi har barnen där bak så vi har löst det så.

• Rockan

Vi har ingen knapp för att koppla ur den, utan har gjort det på verkstad. Vad jag förstod så tog de bort sprängladdningen som löser ut den, men inte själva airbagen. Så nånstans mittemellan.

• MoonFlight

Vi kan vrida av airbagen med hjälp av nyckeln dom gångerna barnen sitter fram men det är inte så ofta dom gör det.

• cicci85

Om jag hade haft en bil där jag kunnat koppla ur airbagen själv skulle jag litat på det. Det anses av vara helt säkert.

• k girl

En verkstad monterade in nyckelavstängning av airbagen.

• Älskarlivet

Tack för svaren!

Vi kan stänga av airbagen genom att vrida på en knapp/nyckel.

MEN säljaren/ägaren till babyproffsen här i hbg sa att efter det att airbagen hade gått igång på 2 Passater i Tyskland för några år sedan trots att airbagen var bortkopplad (inte borttagen) så sätter han aldrig in en bilbarnstol i framsätet om inte airbagen är helt bortkopplad.

Jag ville mest höra med er andra. Jag håller med om att funktionen sitter där av en anledning och det måste ju varit fel på just dom här bilarna.... Men det är klart - tanken slår en lite eftersm det gäller en sådan viktig sak.

Glad Påsk{#emotions_dlg.flower}

• cicci85
    Älskarlivet skrev 2011-04-21 10:11:14 följande:

Tack för svaren!

MEN säljaren/ägaren till babyproffsen här i hbg sa att efter det att airbagen hade gått igång på 2 Passater i Tyskland för några år sedan trots att airbagen var bortkopplad (inte borttagen) så sätter han aldrig in en bilbarnstol i framsätet om inte airbagen är helt bortkopplad.

Jag ville mest höra med er andra. Jag håller med om att funktionen sitter där av en anledning och det måste ju varit fel på just dom här bilarna.... Men det är klart - tanken slår en lite eftersm det gäller en sådan viktig sak.

Nej, men det stämmer ju inte! Det finns ingen urkopplad airbag som har löst ut. Olyckan försäljaren pratade om är säkert den när de monterade ur fel airbag!

Däremot har jag läst att många bilar återkallats efter man upptäckt fel på airbagsystemet, felkoppade airbags mm... http://www.google.com/search?sourceid=ie7&q=airbag+%C3%A5terkallas&rls=com.microsoft:sv:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&rlz=1I7ACEW_svSE393
  • She is Me
    Älskarlivet skrev 2011-04-21 10:11:14 följande:

Tack för svaren!

tycker du ska ringa Wolksvagen och höra om det stämmer, och om det är något har varit någon återkallelse på nån viss årsmodell eller liknande.   http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25&katnamn=Krockkuddar&bildfil=/bilder/frageikoner/fordon32.gif 
    Google is my friend ♥
  • vickansnickan

i förra bilen tog vi bort airbagen helt...i denna bil har vi barnet bak än så länge men funderar på att åka till verkstad och ta bort...
    känns skönare att ha barnet fram när man kör själv då han blir lite åksjuk..

mamma till Walter 081002
  • cicci85
    Älskarlivet skrev 2011-04-21 11:53:06 följande:
    I artikeln står det om barnet som dog för att airbagen hade löst ut.
    Tack för du hittade den !
    Här är den artikeln http://plus.aftonbladet.se/nyheter/9901/13/kudde.html men du kanske redan hittat den oxå? Men senare har det kommit fram att det var fel airbag som var urkopplad tydligen.
Svar på tråden Ni som har airbag fram i bilen. Har ni bara kopplat ur den eller har ni monterat ur den?