• Luullis

Tips på saker att göra hemma med barnen?

I höst kommer jag att vara hemma med tre barn på heltid. Barnen kommer vara 3½, 1½ och en nyfödd.

Söker lite förslag på vad vi ska roa oss med på dagarna. När det är varmt kan man vara ute mycket, men sen då? I staden finns inte något bra utbud av öppen förskola så det är lite trist.

Aktiviteterna ska gå att göra med barn i dessa åldrar, och jag som ensam förälder. Alla tips som sysselsätter oss mottages tacksamt!

• Svar på tråden Tips på saker att göra hemma med barnen?
  • cocos87

Rita, bygga kojor, mysa till en film, läsa bok.
    Låt dom "stora" barnen hjälpa dig i köket, städning, blöjbyte mm, allt går mkt mkt lättare då!!

När min pojke var nyfödd (i vintras) satte jag en madrass på vardagsrumsgolvet som jag hade leksaker, böcker mm till min större tjej så kunde jag sitta och leka med henne samtidigt som jag ammade lillebror!

• Flickan och kråkan

Lera, vattenfärg, aqua doodle är ju smidigt om man inte vill ha färg överallt , duplo, skattjakt, hinderbana, samla kläder, hattar, mössor etc till utklädningslåda, skuugfigurer (inget avancerat så klart (jaga sin egen skugga räckte långt för min yngsta när han var 1½ , går runt med ficklampa i mörker, bada (om ni har badkar).

Puffar också för sjal och en stor madrass att ha på golvet i det rum ni befinner er mest där du och bebis kan sitta och amma och övriga tumla runt......du kan leka med dem samtidigt då .

• Gliimma

Baka, laga mat (med barnen), pyssla, leka ute, gå till skogen, leka lekar m.m

Svar på tråden Tips på saker att göra hemma med barnen?