• Envira

Hur fungerar er ekonomi?

Hej alla unga föräldrar!Glad
    Nu riktar jag mig till er som har barn och inte får några andra bidrag än barnbidraget (och föräldrapenning såklart)

Hur mycket pengar klarar ni er på under en månad?
    Hur dyrt boende har ni osv?Glad
    Jag och min sambo funderar på att skaffa barn men vet inte riktigt om vi har råd ännu.. :) 

• Svar på tråden Hur fungerar er ekonomi?
  • KossanMuu
    Tonx skrev 2011-04-25 20:42:47 följande:
    Du kan aldrig veta hur framtiden kommer arta sig. Jag var också i ett stadigt förhållande, det var inget fylleknull som resulterade i en bebis, det var planerat. Men det gick som det gick, och jag insåg vikten av att ha en stabil egen ekonomi.

Men var och en gör som man vill, jag vet att det är svårt att förstå när man inte varit där själv.
    håller med dig, hamnade i samma "fälla". Dålig ekonomi tar verkligen knäcken på en. Jag hade ett stadigt förhållande, men saker kan hända. Dottern var nära att dö när hon föddes vilket knäckte oss båda psykiskt, utöver detta fick hon kolik och var i princip missnöjd konstant i 6 månader. Ett perfekt förhållande hade knakat i fogarna av det vi gick igenom. Utöver detta hade vi tajt ekonomiskt eftersom vi levde på sambons lön. Vi höll ut tills dottern var ett sen separerade vi. Jag hann som tur var börja skolan tills dess så jag kunde få CSN, för jag hade lägsta föräldrapenningen, hade aldrig klarat mig på det. Men det är skittufft nu, trots att jag har csn. Lever med konstant ångest inför sommaren, om jag kommer få soc eller inte.

Lär er av andras misstag, det tjänar ni mycket på.
    ♥ Clara 14 februari 2010 ♥ - kossanshandarbete.blogg.se
  • Tonx
    KossanMuu skrev 2011-04-25 20:54:11 följande:
    håller med dig, hamnade i samma "fälla". Dålig ekonomi tar verkligen knäcken på en. Jag hade ett stadigt förhållande, men saker kan hända. Dottern var nära att dö när hon föddes vilket knäckte oss båda psykiskt, utöver detta fick hon kolik och var i princip missnöjd konstant i 6 månader. Ett perfekt förhållande hade knakat i fogarna av det vi gick igenom. Utöver detta hade vi tajt ekonomiskt eftersom vi levde på sambons lön. Vi höll ut tills dottern var ett sen separerade vi. Jag hann som tur var börja skolan tills dess så jag kunde få CSN, för jag hade lägsta föräldrapenningen, hade aldrig klarat mig på det. Men det är skittufft nu, trots att jag har csn. Lever med konstant ångest inför sommaren, om jag kommer få soc eller inte.

Lär er av andras misstag, det tjänar ni mycket på.
    Dessvärre är det svårt att delge sina erfarenheter till unga människor, för det tar det som påhopp och kritik.
    Det är inte det allt handlar om, utan det är omtanke om dem och deras barn.

Jag hoppas du får ordning på ekonomin, jag vet precis hur det är. Jag har fast jobb och en bra lön nu, men jag levde som du så sent som förra sommaren. Ekonomin var kraschad och eftersom jag inte fick soc på sommaren så låg jag efter med räkningar. Jag hade tur, mina föräldrar lånade mig 20 000 att betala räkningar med. Alla har inte den möjligheten.

Sen är det så otroligt tråkigt att inte kunna ge sina barn någonting. Jag är absolut inte materialist, men att inte ens kunna köpa nya kritor att måla med, ingen som inte varit där kan förstå hur det känns.

Pengar är inte allt, men det är jävligt mycket. Jag led av stress och det har tagit mig ett halvår EFTER att jag fått en fast inkomst att bli av med migrän och näsblodsanfallen orsakade av stress pga ekonomin.
  • Envira

Ja det verkar vara väldigt olika för alla, ingen som är i min situation riktigt hör jag :) 
    Antingen bor ni hemma, får bidrag eller har jättemycket pengar, haha :D
    Ingen mittemellan som mig .. :) 

• Tonx
    Envira skrev 2011-04-25 21:31:11 följande:
    Ja det verkar vara väldigt olika för alla, ingen som är i min situation riktigt hör jag :) 
    Antingen bor ni hemma, får bidrag eller har jättemycket pengar, haha :D
    Ingen mittemellan som mig .. :) 
    Det är ju olika för alla. Det enda jag säger är; En egen buffert! Så värt! Se till att alltid ha pengar på banken. Om det kniper, då kan det knipa rejält.
    Förlita dig aldrig på att bli försörjd av någon annan.
  • Envira
    Tonx skrev 2011-04-25 21:42:40 följande:
    Det är ju olika för alla. Det enda jag säger är; En egen buffert! Så värt! Se till att alltid ha pengar på banken. Om det kniper, då kan det knipa rejält.
    Förlita dig aldrig på att bli försörjd av någon annan.
    Jag har redan en buffert.. :)
  • Tonx
    Envira skrev 2011-04-25 21:44:13 följande:
    Jag har redan en buffert.. :)
    BRA! Om du är intresserad av ekonomi etc så kan jag rekommendera att börja kika på aktier och andra investeringar som ger bra avkastning. Det är det jag håller på med nu för att trygga ekonomin och på sikt bli ekonomiskt oberoende
    Jag tjänar bra, har ut ca 23-26 t per månad med lön och barnbidrag. Av det går 4500 till hyra + lån på lägenhet, sen har jag 2000-5000 i månadskostnader beroende på om kvartalsräkningarna ramlar in eller inte.
    Jag sätter in 5000 till mat/bensin/nöjen sen sparar jag resten! Vissa månader blir det mer utgifter om man köper något nytt till hemmet eller när barnen behöver nya kläder. Som nu har jag lagt ut 5000 på nya ytterkläder + skor.

Mitt mål är att köpa ett hus, och jag vill inte låna en gigantisk summa till det, utan spara ihop en bra slant själv innan.
  • Xofina

Min fästman får ut cirka 19 k efter skatt, jag tar ut lägsta penning 5 dagar i veckan, cirka 3000 i månaden och sen barnbidrag 1050.
    Vi bor på kungsholmen i Stockholm i en 4:a och betalar lite över 7000 i hyra och dessutom har vi en liten Chihuahua tik.
    Vi har det bra tycker vi iallafall, när alla räkningar är betalda har vi cirka 12000 kvar till mat och annat. Glad

• Xofina
    Jessicaaa skrev 2011-04-25 20:30:15 följande:
    Jag och sambon väntar vårt första barn i oktober. Ekonomiskt sett kommer vi klara oss hur bra som helst. Min Sambo får ut mellan 25.000-31.000 efter skatt. jag är sjukskriven i tre år p.g.a sjukdom. får ut 5800kr. sambon betalar hyran och resten delar vi.

Tonx; som du skrev där uppe: Hur ska ni klara er om det tar slut? För det är knappast ovanligt.

Säger hur jag ser på den saken. jag skulle aldrig skaffa barn om det inte var ett stadigt förhållande, både jag och sambon bestämde att det var dags för att skaffa barn. Vi har båda mycket planer för framtiden och vi vet att vårat förhållande kommer hålla en lång tid, För vi är så lycklliga tillsammans.
    Jag håller med dig Jessicaaa, jag skulle aldrig skaffat barn om man inte hade ett stabilt förållande.
    Jag har känt min fästman sedan 9 år i höst (vi gick i samma årskurs från 6-9:an) och har varit ett par i 5 år, förlovade i 3 år.
    Det finns inget som säger att du inte kan få sparken imorgon? Det gäller inte bara unga.
  • Jessicaaa
    Xofina skrev 2011-04-26 11:17:27 följande:
    Jag håller med dig Jessicaaa, jag skulle aldrig skaffat barn om man inte hade ett stabilt förållande.
    Jag har känt min fästman sedan 9 år i höst (vi gick i samma årskurs från 6-9:an) och har varit ett par i 5 år, förlovade i 3 år.
    Det finns inget som säger att du inte kan få sparken imorgon? Det gäller inte bara unga.
    Jo, utan stabilt förhållande skulle jag aldrig skaffa barn. förstår inte när endel säger, men man vet aldrig rätt som det är tar det slut.. När ett förhållande tar slut är det ju oftast inte bara så dära utan vidare. och då borde man ha märkt att risken finns att det kan ta slut. Så nog vet jag att det kommer hålla i flera år till att ens tänka på annat vore slöseri med tid :)

Min sambo kan inte få sparken även om han inte har fast jobb. På hans företag får dem endast sparka efter tur ordning dvs sist in först ut. Och vi bor i kiruna, så han kommer garanterat ha jobb i 10år till, för dem ska flytta hela stan och då får deras företag fullt upp. så våran framtid är säker Glad
  • KossanMuu
    Jessicaaa skrev 2011-04-26 12:20:00 följande:
    Jo, utan stabilt förhållande skulle jag aldrig skaffa barn. förstår inte när endel säger, men man vet aldrig rätt som det är tar det slut.. När ett förhållande tar slut är det ju oftast inte bara så dära utan vidare. och då borde man ha märkt att risken finns att det kan ta slut. Så nog vet jag att det kommer hålla i flera år till att ens tänka på annat vore slöseri med tid :)

Min sambo kan inte få sparken även om han inte har fast jobb. På hans företag får dem endast sparka efter tur ordning dvs sist in först ut. Och vi bor i kiruna, så han kommer garanterat ha jobb i 10år till, för dem ska flytta hela stan och då får deras företag fullt upp. så våran framtid är säker Glad
    Så alla som säger att småbarnstiden tär på förhållandet hittar bara på? Att bara lyssna på dem så tänker som du är inte särskilt konstruktivt. Man kan inte veta innan hur ens barn kommer bli och hur det kommer påverka förhållandet. Det smartaste du kan göra är att se till att du har en egen inkomst innan ni skaffar barn. Lägsta FP är inte roligt att ha, och OM det skulle ta slut mellan er kanske det inte känns så kul att känna sig tvungen att sätta barnet på dagis vid 1 år. Vilket kommer bli ett måste om du blir tvungen att vända dig till soc om det tar slut.
  • Envira

Nu frågade jag ju vad folk tjänade osv , vad alla klarade sig på.. 
    Bad inte att det skulle komma in folk och hacka på de som berättar om sin ekonomi.. :) 

• VincentsmammaBf2010 April

sambon har precis fått löneförhöjning från 13 000- till  18 000  !:)
    jag har det lägsta så får ut 4200,

Vi har två barn och väntar det 3an nu <3 :D vi har det rätt tufft med pengar men vi klarar oss! :D

• KossanMuu
    Envira skrev 2011-04-26 15:42:14 följande:
    Nu frågade jag ju vad folk tjänade osv , vad alla klarade sig på.. 
    Bad inte att det skulle komma in folk och hacka på de som berättar om sin ekonomi.. :) 
    och jag berättade om min ekonomi. Som jag inte klarar mig på. I alla fall inte om jag inte får soc i sommar.
  • Envira
    VincentsmammaBf2010 April skrev 2011-04-26 15:55:02 följande:

Vi har två barn och väntar det 3an nu <3 :D vi har det rätt tufft med pengar men vi klarar oss! :D
    Så ni har klarat er på det med två barn?:) För min sambo får ut från 11000 och uppåt beroende på hur många timmar han jobbat :) Den här månaden får han till exempel 12000 :)
  • Jessicaaa
    KossanMuu skrev 2011-04-26 15:40:01 följande:
    Så alla som säger att småbarnstiden tär på förhållandet hittar bara på? Att bara lyssna på dem så tänker som du är inte särskilt konstruktivt. Man kan inte veta innan hur ens barn kommer bli och hur det kommer påverka förhållandet. Det smartaste du kan göra är att se till att du har en egen inkomst innan ni skaffar barn. Lägsta FP är inte roligt att ha, och OM det skulle ta slut mellan er kanske det inte känns så kul att känna sig tvungen att sätta barnet på dagis vid 1 år. Vilket kommer bli ett måste om du blir tvungen att vända dig till soc om det tar slut.
    Förstår vad du menar. men man vet hur starkt ens förhållande är innan och om det klarar av ett småbarn. Självklart kan man inte veta allt i förväg. Men man vet hur starkt ens förhållande är. Jag kommer aldrig sätta barnet på dagis vid 1års ålder eller leva på soc. Min ekonomi kan jag inte göra så mycket av eftersom jag är sjuk. Och jag klarar mig själv ekonomiskt, bortsett från hyran så betalar jag hälften. skulle jag bo ensam skulle jag få hyran betald också. Och av dem 5800kr jag får ut, sparar jag över 1500kr varje månad. så min ekonomi är det inga problem med.
  • Zara

jag och min sambo klarar oss på väldigt lite (enligt mig) men vi har ändå pengar att lägga undan till dottern .
    min sambo blev av med sitt jobb 3 veckor innan våran dotter kom ...... de va tufft men efter 2 veckor fick han en lärlingsplats.
    han får ut ca 8-10 000:-
    jag hade inget jobb innan .... så jag får det lägsta och jag tar bara ut 5 dagar i veckan så jag får ca 3000:-
    + barnbidrag .
    så sammanlagt får vi ca 12-14000:-
    vi har en hyra på 5200 + elen ca 800 + hemförsäkring/internet så allt i hemmet går la på ca 7000:-
    sen e de ju mat till alla kläder med mera
    men vi klarar oss och varjemånad lägger vi undan 300 på ett sparkonto och sen lägger vi in pengar på olika fonder varja månad ..
    inte mkt sparande men de e bättre än inget :)

skulle ju rekommendera att båda har fast jobb innan det blir så mkt enklare om man har en bra ekonomi , men det går med lite pengar med ,om man ger sig fan på de :) 

• KossanMuu
    Jessicaaa skrev 2011-04-26 16:50:06 följande:
    Förstår vad du menar. men man vet hur starkt ens förhållande är innan och om det klarar av ett småbarn. Självklart kan man inte veta allt i förväg. Men man vet hur starkt ens förhållande är. Jag kommer aldrig sätta barnet på dagis vid 1års ålder eller leva på soc. Min ekonomi kan jag inte göra så mycket av eftersom jag är sjuk. Och jag klarar mig själv ekonomiskt, bortsett från hyran så betalar jag hälften. skulle jag bo ensam skulle jag få hyran betald också. Och av dem 5800kr jag får ut, sparar jag över 1500kr varje månad. så min ekonomi är det inga problem med.
    okej, jag förstod det som att du bara skulle få 4200 kr i fp (om du tog ut alla dagar i månaden och då måste du sätta barnet på dagis vid 1) och det klarar man sig knappast på som ensam. Sen tycker jag du är lite dömmande men det är OT så ska inte gå in på det.
  • VincentsmammaBf2010 April
    VincentsmammaBf2010 April skrev 2011-04-26 15:55:02 följande:

Envira skrev 2011-04-26 16:04:48 följande:
    Så ni har klarat er på det med två barn?:) För min sambo får ut från 11000 och uppåt beroende på hur många timmar han jobbat :) Den här månaden får han till exempel 12000 :)
    ja fast mycket bättre nu! :D och nu hoppas jag att jag hinner få jobb innan 3an kommer  :D..
    man får bara se vad man kan köpa,
    vi har ju hyra på 5225kr plus lån av lägenhete som ligger runt 700 kr :)
    vi brukar ha kvar runt 5000 kr :)
  • cocos87

Jag får ut ca 4000:- i föräldrapenning
    sambon får ut ca 21.000:-

Hyra: 7000:-
    Garageplats: 350:-
    el: 1500:-

Vi har två gemensamma barn sen har han två sedan tidigare som bor hos oss varannan vecka.

• RuqiyaRaliya01

hej jaghar fått vårt första barn och  tar 5dagars fp vilken blev 6500kr/månad + 24 000kr som min man får in efter skatt=30500kr
    och innan jag blev föräldreledig så hade jag 18500kr+24000kr som min man får efter skatt=
    vi har även sparat väldigt mycket då vi inte viste hur mycket vi skulle behöva i framtiden.42500
    kr
    hyra 6000kr
    garage 431kr
    spara 5000kr (till oss)
    spara 1050 kr ( till barnet)
    bilen 3000kr
    osv

våran räkningar brukar ligga på totalt ca 16 000kr
    resten har vi kvar

Svar på tråden Hur fungerar er ekonomi?