• FinastE2010

Några andra som har barn som jollrat sent o lite o pratat sent?

Undrar hur det har gått för era barn som kanske jollrat sent och lite och varit sen med språket? Min son började jollra sent och är rätt sparsam med sitt joller o har inte heller sagt några ord än vid 14mån ålder. Han har även varit lite senare med en del andra saker.

Har era barn sen börjat prata normalt o kommit ikapp el senare fått ngn diagnos?

Jag har varit hos barnpsykolog ett flertal ggr och det med språket har ju konstaterats och vi ska även få gå o kolla hans hörsel men jag tror inte det är ngt fel på hörseln egentligen. De har "kollat" han lite för autism men de tyckte inget visade på det (även om det är tidigt o säga) däremot så lovar de ju inget heller såklart. De verkar som v ska avvakta några mån och dit igen sen när han är runt 18 mån för att se hur han har utvecklats.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Några andra som har barn som jollrat sent o lite o pratat sent?
  • Smilla75
    MMMMM skrev 2011-05-04 20:42:44 följande:
    Smilla75: Vi har precis blivit uppmanade av dagis att genomgå utredning och ska till bvc nu i veckan för ett första möte, så vi har inga insatser än. Vad är det för språkstörning din 5-åring har? Är den neurologisk oxå?

Vet någon vilka olika språkstörningar barn kan ha? Vad är vanligast?
    Min dotter har en generell språkstörning, åtminstone hade hon det som 4-åring. Hon har gjort nya tester hos logopeden och vi ska få besked i veckan. Vi hoppas att talstörningen nu bara är expressiv, fonologiskt, istället för även impressiv (språkförståelse bl.a.)

Min son har nu träffat en barnläkare och vi har fått remiss till psykolog, inte till neurologisk utredning då hon inte ansåg att det fanns sådana tecken. Jag tror att psykologen kommer att följa honom under några dagar, även på dagis. Vi planerar att genomföra samma utredning med storasyster. Vi fick remissen genom BVC.
  • jordgubbe0812

Hej,
    Jag har en tjej som just fyllt 3 år. Hon missade frågorna på BVC:s 3-årskontroll då hon inte förstod frågorna men kunde föremålen de fick välja mellan.
    Hon är svår att förstå när hon pratar, pratar max 3 ordmeningar men oftast 1 eller 2.
    Men framförallt har hon och har alltid haft dålig ordförståelse. Hon förstår inte mycket mer än hon kan säga.
    Vi var till logoped efter 1.5 års kollen och ska på återbesök i veckan. Samtidigt har dagis börjat reagera och ska ta tid en talbedagog. Ska bli intessant att se vad de ger.

• MMMMM

Vi har snöat in så mycket på att vår son är autistisk, även fast han inte kommer få någon diagnos på flera år (och förhoppningsvis inte alls)och detta beror på att någon på dagis tycker att han bör utredas och få ett stöd. De säger att han inte utvecklats på ett halvår och att han protesterar när de är ute och går och sånt. Sånt har vi ju märkt här hemma oxå, men vi har tolkat det som att hans är arg och frustrerad för att han inte kan "säga" vad han vill för att han inte hittar orden. Därför undrar jag rätt mycket om hans betéende kan ha andra anledningar än just autism. Tex att vi föräldrar varit olyckliga i vår relation och inte gett den bästa pedagosiska hjälpen för att vi själva mått rätt dåligt senaste tiden. BVC tyckte inte det var någon anledning, men vi kan eventuellt tänka oss såna skäl. Men visst försöker man hitta massor med andra anledningar till hans problem än att det skulle vara autism. 

• jordgubbe0812

MMMM: dagis ska kunna ta in extra insatser om det behövs. Det ska inte behöva vänta in en uredning.
    Vårt dagis tar tid en talpedagog för att titta på dottern parallellt med att vi ska till logoped via BVC.
    Men nu skiljer sig ofta dikt och verklighet åt, men jag tänkte att det kanske är bra att känna till hur det borde vara.

• caspersmamma 08

Min son är snart 3år och jag kommer inte riktigt ihåg när han började jollra men det var strax förre 2års åldern och då väldigt sällan. Nu härmar han en del ord ca 5-10st och det är lika kul varje gång det kommer något nytt ord men tyvärr är han oftast tyst. Vi andvänder stödtecken när vi pratar med honom.

• Dr Mupp

Våran fyraåring jollrade normalt men tog lång tidi innan han bröjade prata,men vid 2,5 års ålder släppte språket. Idag är han som sagt fyra. Har svårt för viss bokstäver. Remiss till logoped skickades för fyra månader sen, men inget händer.

Vår 16 månaders säger mmm, mm mm och mamamamama och bababababa. BVC menar att det är helt normalt.

Never Underestimate the Power of Stupid People in Large Groups
  • MMMMM
    jordgubbe0812 skrev 2011-05-06 13:37:42 följande:
    MMMM: dagis ska kunna ta in extra insatser om det behövs. Det ska inte behöva vänta in en uredning.
    Vårt dagis tar tid en talpedagog för att titta på dottern parallellt med att vi ska till logoped via BVC.
    Men nu skiljer sig ofta dikt och verklighet åt, men jag tänkte att det kanske är bra att känna till hur det borde vara.
    aha, ja det är bra att veta. Tack för att du sa det. Hur gick den processen till? Var det du/ni som bad om det, eller föreslog dagis själva det? 
  • jordgubbe0812
    MMMMM skrev 2011-05-18 23:12:35 följande:
    aha, ja det är bra att veta. Tack för att du sa det. Hur gick den processen till? Var det du/ni som bad om det, eller föreslog dagis själva det? 
    När jag var hos BVC så sade hon att hon tyckte det var konstigt att dagis inte gjort något. Jag sade den meningen vidare till dagis och då blev det fart. Det kom dit en talpedagog en vecka senare som tyckte att språknivån var ok men uttalet svårbegripligt. Så dagis fick ett antal övningar de skulle göra som vi har fått kopior på hem.
    (men dagis hade nog funderat själva men legat lågt eftersom de visste att vi gick till logoped)

Logopeden vi var hos gjorde ett standardiserat 3-års test. Hon klarade testet ok. Det blir inga insatser från det hållet nu men ett återbesök om ett halvår (iiiiii godkändes som "häst" så det var ganska snäll bedömning)
  • MMMMM
    jordgubbe0812 skrev 2011-05-19 09:43:59 följande:
    När jag var hos BVC så sade hon att hon tyckte det var konstigt att dagis inte gjort något. Jag sade den meningen vidare till dagis och då blev det fart. Det kom dit en talpedagog en vecka senare som tyckte att språknivån var ok men uttalet svårbegripligt. Så dagis fick ett antal övningar de skulle göra som vi har fått kopior på hem.
    (men dagis hade nog funderat själva men legat lågt eftersom de visste att vi gick till logoped)

Logopeden vi var hos gjorde ett standardiserat 3-års test. Hon klarade testet ok. Det blir inga insatser från det hållet nu men ett återbesök om ett halvår (iiiiii godkändes som "häst" så det var ganska snäll bedömning)
    Tack, det var bra att få höra lite om detta.
    Vi ska till barnläkare imorgon för att prata om utredning och insatser. 
    Låter ändå lite konstigt att logopeden godkänner "iiii" som häst...är det så att barnet alltid säger "iiiii" till häst? isf är det ju logiskt. Det känns ju lite som att logopedens jobb är att hjälpa ett barn som inte kan prata, inte att skjuta fram det ett halvår. ??

• jordgubbe0812
    MMMMM skrev 2011-05-31 20:21:19 följande:
    Tack, det var bra att få höra lite om detta.
    Vi ska till barnläkare imorgon för att prata om utredning och insatser.
    Låter ändå lite konstigt att logopeden godkänner "iiii" som häst...är det så att barnet alltid säger "iiiii" till häst? isf är det ju logiskt. Det känns ju lite som att logopedens jobb är att hjälpa ett barn som inte kan prata, inte att skjuta fram det ett halvår. ??

Lycka till. Berätta gärna hur det gick.

Hästar låter iii, det är det hon härmade istället för att säga ordet och det finns väl lättare projekt än att härma en häst.

Grejen är väl att hon ligger 0,1 mm över "godkäntnivån" om du förstår vad jag menar.

De vill hålla koll på att hon inte tappar mer men ger inga insatser idagsläget, annat än lite övningar på dagis då.

• Smultron81

Halloj!! Min son är 3 år och säger kanske 10 ord. Han Härmar inte det vi säger och här nyligen börjat få ett mer nyanserat ljud. Innan var det mest mamma och öh öh. Vår logoped här bedömt han ha sen språk och talutveckling. Vi ska tillbaks i höst för åtgärder. Man funderar ju såklart om det kan ligga nåt annat bakom hans sena talutveckling. Men det återstår väl o se.

• Alexis4

Hej! Har läst flera trådar från dig och undrar så hur det går för din son. Har själv en dotter på snart ett år som jag oroar mig en hel del kring. Om du vill får du gärna berätta hur det gått. Med vänlig hälsning

Svar på tråden Några andra som har barn som jollrat sent o lite o pratat sent?