• BusBella

Amning och ersättning?

Hejsan
    Jag har en liten tjej på 2,5månader. Hon är för det mästa glad och näjd och äter bra (väger 6000g). Nu är det så att jag blivit Bjuden på min bäste väns brollop och tyvärr inte kommer kunna ta med mig bäbis av olika anledningar... Bröllopet och festen är inte i närheten där jag bor utan detta kommer innebära att jag kommer vara borta ca 24h. Är det då ok att ge ersättninge en hel dag/natt? Hittills har jag helammat förutom att jag testat att ge ersättning vid ett tillfälle innan och det funkade bra. Hon åt och var nöjd och magen verkade inte reagera! Men vad kan hända om jag ger flaska och ersättningen ett helt dygn? Kan hon sluta ta bröstet sen? Kan hon få jätte ont i magen? Behöver magen vänjas innan isf? Tror ni att det är ok eller är jag en egoistisk mamma som äns tänker i dom här banorna??
    Tacksam för svar =)

• Svar på tråden Amning och ersättning?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Om du verkligen vill gå på din bäste väns bröllop, trots att det innebär att du måste vara utan din dotter, tycker jag att du skall göra det.

Min erfarenhet är att det förmodligen är bäst om du vänjer henne vid flaskan innan. Du behöver absolut inte ge ett helt mål och inte varje dag. Men jag tycker att du provar några gånger, så att du vet att hon tar flaskan och inte får akut magknip.
    Naturligtvis kan det hända ändå. Skulle du däremot kunna pumpa ut en del innan, kan man blanda ersättningen med din bröstmjölk, vilket säkerligen är mer skonsamt för din dotters mage.

Att hon skulle vägra ta bröstet efter ett dygn har jag svårt att tro, även om hon kanske krånglar lite till att börja med.

MVH Christine

• BusBella

Hej och tack för ditt svar.

Har funderat lite fram o tebax och har beslutat att bara gå på bröloppet och skippa festen den här gången. Så det blir bara ersättning vid något enstaka mål. Känns bäst i hjärtat hade nog inte kunnat slappna av och ha skoj ändå =)

Tack
    /linnea

• BVC Sköterskan

Hoppas att du får det supertrevligt!
    Även om hon förmodligen inte kommer gifta sig igen Flört, så lär ni få fler tillfällen att "hänga" längre fram då hon är din bästa vän.

/Christine

Svar på tråden Amning och ersättning?