• Anonym (fått bröstcancer)

Jag har fått bröstcancer...

Jag är 32år och har precis fått veta att jag har bröstcancer. Är livrädd!!

Började med att jag fick mitt andra barn i okt-10. Hade mkt mjölkstockningar då amningen kom igång. Men fick en knöl som inte ville släppa i ena bröstet. Va till läkaren i dec-10 som trodde på svullen mjölkkörtel , men att jag skulle kallas tillbaka i mars/april igen.

Va där nu i slutet av mars o då ville dom för säkerhets skull kolla upp det mer. Det vart mammografi, ultraljud och biopsi.
    Och i veckan fick vi alltså beskedet att jag har en elakartad cancertumör i mitt högra bröst. Det blir op nästa vecka och efter det vet man mer om ev spridning och så.

Kämpar  med att få lilltjejen som nu är 6mån att ta flaskan. Jag har fått tabl för att stoppa mjölkproduktionen o kämpar med det.

Jag är så ledsen och rädd. Vet att dom flesta botas men det finns ju dom som inte gör det! Är livrädd att inte få se mina barn växa upp. (de är nu 6mån och 3år) O min älskade man.

Vill uppmana alla som känner det minsta konstigt i sitt bröst att kolla upp det! Livet kan ändras så snabbt!

• Svar på tråden Jag har fått bröstcancer...
  • Anonym (haft bc)
    Anonym (haft bc) skrev 2011-05-27 23:03:59 följande:
    Nu är ju inte jag någon läkare eller så, men jag tycker ändå ett det låter konstigt att hon skall få cellgifter med bebis i magen, även om de är svagare. Det cellgifter gör är att döda alla snabbdelande celler. En bebis som ligger i magen växer ju hela tiden. Usch vad nervös jag hade blivit. I övrigt hade jag nog valt att bara ta en tårtbit, få den analyserad, och om det visar sig att hon måste ta bort hela bröstet får hon göra det då. Rent psykologiskt kan det kännas bättre för henne än att ta bort allt med en gång, och den mentala biten är nog så viktig under en sådan här resa.
    Till anonym (vänn) jag vill bara förtydliga lite kring operation: När jag fick bröstcancer så valde läkarna att bara ta en tårtbit, dvs tumören samt lite vävnad runtomkring. Samtidigt kollade de mina lymfkörtlar i armhålan. Sedan skickades allt på analys och ett par veckor senare fick jag avaret att bröstet inte gick att rädda (eftersom jag hade en hel del förstadievävnad till bröstcancer i resten av bröstet), men att jag inte hade någon spridning. Då gjordes snabbt en ny operation där hela bröstet togs bort. Jag är väldigt nöjd med att de inte tog hela bröstet på en gång. Dels för att om det hade sett bra ut hade jag såklart gärna behållit mitt bröst, men även för att jag fick några dagar till för chocken att lägga sig. Nu när det visade sig att bröstet hade en del förstadieceller var jag glad att de tog bort mitt bröst, för då kändes det faktiskt inte som en del av mig längre, för jag var ju frisk, men bröstet var sjukt så att säga.
    Jag hoppas så att det löser sig till det allra bästa för din kompis och att hon mitt i allt det här ändå kan njuta av sin nya lilla bebis!
  • Anonym (vänn)

Anonym (haft bc): Ja de e nog lite så hon tänker ang. hur hon ska välja ang. ta hela bröstet eller en bit bara.

Hon skickade ett mess att det lutar kring att ta bort en bit av bröstet + strålning.

Hon är jätte rädd för att inte barnet ska skadas Men man måste ju tillika lita på att läkarna vet vad dom pysslar med. Har läst på nätet att det finns cellgifter för dom som är gravida. Däremot får hon nog starkare grejjer så fort bebis är utplockad.

Hon opereras som sagt på tisdag..

Tack för att ni varit så gulliga och hjälpt mig!!!!.

Kram och sköt om er.

• poppsy

Hej tjejer! Hur går det för er?

Här är det jobbigt. Är nu inne på 1a cellgiftsvändan. Är 1v sen jag fick intravenöst och har ätit i tablettform sen dess o har 1v kvar på denna omgången. Sen blir det 1v uppehåll o sen på det igen.

Känner mig trött och ont i kroppen. O ont i magen till o från. O munnen känns helt skinnflådd. Fy vad jag gnäller nu...  Men önskar verkligen ingen detta elände!!
    Tar dagen som den kommer o försöker mysa så mycket som möjligt med min man o mina fina barn. Det är ju dom som får mig att orka! :)

Kram på er

• flowbeem
    poppsy skrev 2011-06-02 00:11:34 följande:
    Hej tjejer! Hur går det för er?

Här är det jobbigt. Är nu inne på 1a cellgiftsvändan. Är 1v sen jag fick intravenöst och har ätit i tablettform sen dess o har 1v kvar på denna omgången. Sen blir det 1v uppehåll o sen på det igen.

Känner mig trött och ont i kroppen. O ont i magen till o från. O munnen känns helt skinnflådd. Fy vad jag gnäller nu...  Men önskar verkligen ingen detta elände!!
    Tar dagen som den kommer o försöker mysa så mycket som möjligt med min man o mina fina barn. Det är ju dom som får mig att orka! :)

Kram på er
    Är inne på första vändan jag också och känner precis lika. sårt att äta när man har ont i munnen och magen hela tiden. Och så funderar jag över när håret trillar av... Om det bara kommer att ligga kvar på kudden en morgon när man kliver upp?
  • knäppisen
    flowbeem skrev 2011-06-19 19:40:24 följande:
    Är inne på första vändan jag också och känner precis lika. sårt att äta när man har ont i munnen och magen hela tiden. Och så funderar jag över när håret trillar av... Om det bara kommer att ligga kvar på kudden en morgon när man kliver upp?
    en del ligger på kuddenn när du vaknar, men större delen fastnar nog i borsten eller samlas i duschen. Jag klippte håret superkort efter första cyton, för att sen raka av det när det började trilla av. Det var inte en sån stor grej som jag trodde det skulle vara. Kändes helt OK. Som att jag fattade att cyton verkade när håret föll.
  • poppsy

2v efter min 1a behl, lossnade håret, kunde då plocka stora tussar. Bestämde mig då för att raka, tror att det är mer traumatiskt att vakna med det på kudden :/ 

Flowbeem? Vilken sort hade du o hur lång behl ska du få? Kram

• Anonym (???)

Vill bara skicka lite uppmuntrande kramar och värmande tankar... detta kommer ni att klara av galant!

Svärmor insjuknade i bröstcancer i höstas , 3 tumörer opererades bort  i ena bröstet och i armhålan , liksom båda brösten (hon bad speciellt att dom skulle göra det)..Ingen spridning men det har vart cellgifter var tredje vecka och sedan strålning i fem veckor... nu äter hon hormontabletter ,har naturtrogna löstuttar och håret är på god väg tillbaka  en matta på skallen och..det har gott sex veckor sen sista strålningen...

Hittades på en vanlig mammografi undersökning (hon hade inte kännt dom själva)! Vi ska vara tacksamma för den svenska vården!

Hon drabbades för några år sen av en annan typ cancer som hon besegra ....hon säger själv att den var sju resor värre att genomgå!

• flowbeem

Jag har en hormonkänslig sort som hade spridit sig tll första lymfkörteln... tydligen aggresiv och väldigt snabbväxande. Ska behandlas med 6 ggr med cytostatika med 3 veckors mellanrum och även få hormonblockerande medicin samtidigt, sen blir det 6 veckors strålning.

• Anonym (haft bc)

hej på er som kämpar med cellgifter. Hur går det för er? Hoppas ni har haft en fin sommar mitt i allt.

• Anonym (k)

hittade denna tråd, hur har det gått för er alla? Helt plötsligt tystnade den 

Svar på tråden Jag har fått bröstcancer...