• Uskus

Nån som fått stort barn trots ganska liten mage?

Jag borde få ett stort barn men tycker inte min mage är så stor. Jag vet att det bara är att vänta och snart får jag veta men är lite nyfiken...

• Svar på tråden Nån som fått stort barn trots ganska liten mage?
  • Tonx

Jag hade liten mage och fick en på 50 cm och 3780 g i v. 38+6.
    Har bakåtlutad livmoder ^^

• Uskus
    Pumpkin skrev 2011-04-25 11:26:10 följande:
    Tycker inte den ser speciellt liten ut, snarare rätt normalstor
    Ok, tyckte jag hade så mycket större mage förra gången men det var ju 5 år sen.
  • PiaSara

Jag låg under normalkurvan å min barnmorska uppskattade bebis till dryga 3kg. Ut kom en stor kille på 4200g :)

• nurken

Jag låg på normalkurvan. Var på tillväxt ultraljud när jag gått nio dagar över bf. Fick besked där att det var en liten bebis. 5 dagar senare kom sonen 53cm och 4,2 kilo. Så det går tydligen inte att säga något alls...

• Uskus

Jag förväntar mig att min kille ska väga ca 4800 gram så därför tycker jag att magen är lite liten...men vi får se om en vecka vad han väger till slut.

• mamma till tre busungar
    Uskus skrev 2011-04-25 19:51:41 följande:
    Jag förväntar mig att min kille ska väga ca 4800 gram så därför tycker jag att magen är lite liten...men vi får se om en vecka vad han väger till slut.
    Enligt tillväxt-UL?
  • Uskus
    mamma till tre busungar skrev 2011-04-25 19:52:42 följande:
    Enligt tillväxt-UL?
    Enligt tillväxt-UL vet jag inte, de sa inte vad han beräknas väga bara att huvudmåttet var 3 veckor större, magen 2 veckor större och han beräknades väga 2,2 i v.31. Sen fick jag diabetes vilket kan ge stora barn och min dotter vägde 4,5 och var 56 cm v.40+6. Sen tänker jag att killar ofta är större och andra barnet likaså och mitt planerade snittdatum blir i v.40. Så det är rena gissningar...

Blev väldigt förvånad när min dotter kom ut med 4,5 och 56 cm, ingen hade sagt att det var ett stort barn jag bar på, tror att Sf måttet var ok. Trodde hon skulle väga 3,5 men sen fick jag reda på att min kille bar på storgener, hans pappa vägde 5 kilo och farbrorn 6 när de föddes:)
  • Gladskit

Jag hade helt normalt SF-mått och blev därför inte skickad på något extra tillväxt-ul.
    Barnmorskan anade inte heller att han skulle bli så stor, men min pojke vägde drygt 5kg när han föddes.
    Jag gick upp ca 14kg under graviditeten och hade bra blodsocker så det var inte grav-diabetes heller.

• Uskus
    Gladskit skrev 2011-04-26 13:28:44 följande:
    Jag hade helt normalt SF-mått och blev därför inte skickad på något extra tillväxt-ul.
    Barnmorskan anade inte heller att han skulle bli så stor, men min pojke vägde drygt 5kg när han föddes.
    Jag gick upp ca 14kg under graviditeten och hade bra blodsocker så det var inte grav-diabetes heller.
    Oj, ja där ser man. Man kan aldrig veta.
  • Indra78

Min mage följde normalkurvan och jag fick ofta kommentaren "liten mage". Fick en pojke på 4790 g och 57 cm.

• Blazie

Jag fick TUL pga att SF måttet stannade av och dom sa hela tiden att det förmodligen va en liten bebis :P
    Oj va fel dom hade,  4375g 52cm, tycker inte jag är litet iaf...
    (SF måttet som störst 34cm) 

• Gladskit
    Uskus skrev 2011-04-26 15:45:31 följande:
    Oj, ja där ser man. Man kan aldrig veta.
    Nä verkligen!
    Min kompis i mammagruppen däremot fick gå på extra ul pga misstanke om stort barn men han bedömdes vara normalstor. Och i hennes fall visade det sig sen att hon hade väldigt mycket fostervatten, det var därför hennes mage blev så stor.
  • Parniara

Jag låg klart under kurvan och fick en tjej på 4,4kg 53 cm

• Uskus
    Gladskit skrev 2011-04-27 10:15:44 följande:
    Nä verkligen!
    Min kompis i mammagruppen däremot fick gå på extra ul pga misstanke om stort barn men han bedömdes vara normalstor. Och i hennes fall visade det sig sen att hon hade väldigt mycket fostervatten, det var därför hennes mage blev så stor.
    Jag tror jag har ganska lite fostervatten för känner väldigt tydligt konturerna efter bebisen. Ryggen, rumpan, ben och fötter. Ibland när jag ligger ner sjunker allt ihop och det ser ut som att jag bara har en bebis som ligger på magen.

Hur är det man mäter Sf måttet? Fr¨n blygdbenet och upp till livmoderns högsta punkt? Liggandes? Hur vet man var livmodern slutar och vad ska man ha för mått i v.40?
Svar på tråden Nån som fått stort barn trots ganska liten mage?