• Tigrino

Varför sa dom inte att han kom med ansiktet uppåt?!

"Efter förlossningen" - bara 13 månader sen men ändå... 

Fick veta av min käre sambo i vintras att vår pojk kom ut med näsan uppåt och fick total chock. Det var det ingen som sa något om, och det visste ju inte min sambo var "fel" eftersom han aldrig läst om olika lägen på bebisen. Det står inget i journalen heller. Paff blir man!

Kan jag få lite cred för att jag tokkrystade i en timma, blev klippt för att han skulle komma ut och låg i total panik under krystningen eftersom hjärtljuden försvann hela tiden?

Tack på förhand! Skrikandes  

Är det praxis för att inte skrämma förstagångsmammor inför nästa barn? Nästa graviditet ska jag stå på alla fyra halva dagarna (nog för att det kommer bli så per automatik med tanke på alla leksaker som ligger på golvet jämt)  

Och förresten, är det fler som känner foglossningssmärtor om ni lägger er platt på golvet? Det går fortfarande inte, gör göront. Det tycker pöjken är väldigt tråkigt, för då kan han inte klättra lika bra på mamma...  

• Svar på tråden Varför sa dom inte att han kom med ansiktet uppåt?!
  • Med två små

Jag trodde att de skulle skriva in vilken bjudning bebisen kommer i i journalen! Min tvåa kom i vidöppet läge och det står med en hel del om det i journalen. Det har jag haft nytta av när jag förklarat för sjukvårdspersonal varför jag upplevde den förlossningen som jobbig. Konstigt att de inte skrev in det för din del, ts.

Eller kan de ha lagt till det senare? Jag har två varianter av min senaste förlossningsjournal - den första innehåller lite mindre info än den andra som ser ut att vara kompletterad i efterhand (står lite mer om bristningar till exempel). Kan du inte begära ut journalen på nytt så att du får se om de skrivit dit det senare?

• Tigrino
    Med två små skrev 2011-05-03 00:08:16 följande:
    Jag trodde att de skulle skriva in vilken bjudning bebisen kommer i i journalen! Min tvåa kom i vidöppet läge och det står med en hel del om det i journalen. Det har jag haft nytta av när jag förklarat för sjukvårdspersonal varför jag upplevde den förlossningen som jobbig. Konstigt att de inte skrev in det för din del, ts.

Eller kan de ha lagt till det senare? Jag har två varianter av min senaste förlossningsjournal - den första innehåller lite mindre info än den andra som ser ut att vara kompletterad i efterhand (står lite mer om bristningar till exempel). Kan du inte begära ut journalen på nytt så att du får se om de skrivit dit det senare?
    Det skulle jag ju förstås kunna göra. Det var ju lite förvirrat läge där på slutet som sagt
    Kan vara bra att visa bm inför nästa barn också, vill inte ha en sån förlossning igen... 
  • BelAir1

Vet inte vilket journalsystem de använder på ditt sjukhus men det
    kan stå på lite olika ställen. Du kanske inte fått hela journalen hem?

Visst är det lite märkligt att de inte sa nåt men så ovanligt med vidöppet
     är det inte!

• Krake

OT: Här i Tyskland kallas barn som kommer så för "stjärnskådare". Fint tycker jag!

Moster, inte monster.
  • Busbellan
    Krake skrev 2011-05-04 08:21:53 följande:
    OT: Här i Tyskland kallas barn som kommer så för "stjärnskådare". Fint tycker jag!

Stjärnkikare kallade de min lille grabb när han föddes så
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Tigrino
    BelAir1 skrev 2011-05-04 08:20:12 följande:
    Vet inte vilket journalsystem de använder på ditt sjukhus men det
    kan stå på lite olika ställen. Du kanske inte fått hela journalen hem?

Visst är det lite märkligt att de inte sa nåt men så ovanligt med vidöppet
     är det inte!
    Jag har den jag fick på bb, dagen efter. Får ta och begära ut den och se vad som står! 

Nej, det kanske det inte är... men det kändes jävligt jobbigt Tungan ute 
  • Tigrino
    Krake skrev 2011-05-04 08:21:53 följande:

Vackert! =)
  • Maxbox

Min förste son blev förlöst med akut KS. Läkarna blev förvånade över att han tittade på dem när de skar upp magen. Strax efter förlossningen var jag väldigt besviken över att det slutade med akut KS. Men såhär i efterhand så är jag rätt glad. Tror inte det hade blivit en bra förlossning om han kommit den rätta vägen. Dels pga. "fel" läge, men också pga. att han vägde över 5 kg, samt värksvaghet. Tror det hade slutat mycket illa.

Ja, jag tycker du ska ha mkt cred för ditt arbete under utdrivningsskedet!

Foglossningssmärtor känner jag fortfarande av om jag ligger platt på golvet - 2,5 år senare. Det blev lite bättre efter att jag rätade till höften hos en kiropraktor, men det är inte helt bra.

• Tigrino
    Maxbox skrev 2011-05-04 13:24:08 följande:
    Min förste son blev förlöst med akut KS. Läkarna blev förvånade över att han tittade på dem när de skar upp magen. Strax efter förlossningen var jag väldigt besviken över att det slutade med akut KS. Men såhär i efterhand så är jag rätt glad. Tror inte det hade blivit en bra förlossning om han kommit den rätta vägen. Dels pga. "fel" läge, men också pga. att han vägde över 5 kg, samt värksvaghet. Tror det hade slutat mycket illa.

Ja, jag tycker du ska ha mkt cred för ditt arbete under utdrivningsskedet!

Foglossningssmärtor känner jag fortfarande av om jag ligger platt på golvet - 2,5 år senare. Det blev lite bättre efter att jag rätade till höften hos en kiropraktor, men det är inte helt bra.
    Oj, nej 5 kilo är nog inte lätt att få ut ens med ordentliga värkar... De hade nog fått dra på en hel massa värkförstärkande, och det känns ju sådär skönt...! Lite tokigt att du inte kunde ha fått planerat ks, men ni kanske inte visste att han var stor?  

Har du bara ont på ena sidan? Jag känner enbart på höger nu. Hur rätar man till en höft? Knakar det? Har överrörliga höfter så det blir nog läbbigt... Cool 
  • Tigrino
    Oreos skrev 2011-05-04 13:14:29 följande:
    Jag beställde mina journaler och när jag läste dom fick jag reda på massor av saker jag inte tidigare visste..
    Okej, bra att veta
  • Maxbox

Jag hade värkförstärkande i 26 timmar utan nämnvärt resultat. Nej de visste inte att han var stor (jag är normalviktig, gick inte upp så mkt i vikt, och hade normalt SF-mått). Dessutom uppskattades han vid TUL 3 dagar innan att han skulle väga ca 3,8 kg.

Jag känner av på båda sidorna, vänster mer. Jag vet inte riktigt hur de gör. Men jag fick rejält med massage och sen tog han liksom bara och böjde kroppen åt olika håll. Jag kände när höften liksom hamnade rätt. Det gjorde inte ont, men jag var öm några dagar efter. Men helt klart värt det. Ska nog gå dit snart igen.

Svar på tråden Varför sa dom inte att han kom med ansiktet uppåt?!