Tillfällig föräldrapenning
hur länge kam man ta tillfällig föräldrapenning när barnet är fött lite förtidigt är det bra för tiden på sjukhus. Undrar bara för att på intyget står det datum till och från
hur länge kam man ta tillfällig föräldrapenning när barnet är fött lite förtidigt är det bra för tiden på sjukhus. Undrar bara för att på intyget står det datum till och från
vid tillfällig föräldrapenning finns inga bestämda utbetalningsdagar, utan så fort ärendet är behandlat får man pengarna. Själv vet jag att jag fick vänta några veckor på första utbetalningen, men efter det så har jag fått pengarna mycket snabbare.
Som Cocco säger så har man rätt till tillfällig föräldrapenning så länge som barnet är inskrivet på sjukhus. Om man är hemma på permission i väntan på utskrivning har man rätt till tfp. Är man hemma med hemsjukvård har man rätt till tfp eftersom man alltid har en bakavdelning och därför är inskriven på neonatal. Är man av någon anledning inte inskriven på neonatal trots hemsjukvård är man inskriven hos hemsjukvården (lite olika beroende på var i landet man bor) och har därför rätt till tfp.
Från den dagen barnet inte längre vårdas någonstans och skrivits ut gäller vanligt föräldrapenning.
okej då vet jag. bara undrade efter som dom skrev intyget första dagen och skrev till och från datum redan då.
Brukar dom göra det
Hej
Man har väl tillfällig föräldrapenning så länge barnet är sjukt oavsätt om man är inskriven eller ej. Vår son på snart ett år har jag fortfarande TFP till då han är mycket lungsjuk med syrgas och sondmatas med pump. Vi blev utskrivna från hemsjukvården i dec.
Lycka till
om Fk fattade min fråga på mejl så kan man begäar tillfällig fp för den tid som det finns läkarintyg
Sålänge barnet är inskrivet på sjukhus har ni rätt till tfp. Ni måste självklart ha läkarintyg OCH blir barnet utskrivet tidigare än det står på läkarintyget så ring och meddela fk så att ni inte blir återbetalningsskyldiga.
Om man har vanlig TFP så måste små barn vara inskrivna för att man ska kunna få ersättning. Har man vård av allvarligt sjukt barn under 18 år så har man obegränsat antal dagar och barnet behöver inte vara inskrivet.
Hade nog ringt till FK så det inte blir fel.
Lycka till