• jeng

Recepttråd för tråden "GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost"

Här kan vi från tråden GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost samla på bra recept!
    Allt snack undanbedes för att det ska vara så enkelt som möjligt att hitta bland recepten. Frågor om recepten ställs istället i den vanliga tråden.

Prat-tråden: www.familjeliv.se/Forum-24-64/m58574935.html 

• Svar på tråden Recepttråd för tråden "GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost"
  • elinville
    LillSkruttet skrev 2011-05-16 16:25:38 följande:
    Alltid sugen på något gott. Vi har börjat köra korv och osttallrik på kvällen. Tärnar små bitar av ex Gustafskorv och prästost som man kan plocka. Går också att slänga ihop en liten dipp på typ gräddfil eller creme fraiche och lite dijonsenap. Mumma till kroven!!
    Tack för det tipset! Mums!
    Maja 0707, Malte 1002
  • hopee
    LillSkruttet skrev 2011-05-16 16:25:38 följande:
    Alltid sugen på något gott. Vi har börjat köra korv och osttallrik på kvällen. Tärnar små bitar av ex Gustafskorv och prästost som man kan plocka. Går också att slänga ihop en liten dipp på typ gräddfil eller creme fraiche och lite dijonsenap. Mumma till kroven!!
    Ja låter ju gott men det låter också som det blir extremt fett? jag går alltid upp om jag äter för mycket fett trots lite kolhydrater....
  • LillSkruttet
    hopee skrev 2011-05-16 18:27:22 följande:
    Ja låter ju gott men det låter också som det blir extremt fett? jag går alltid upp om jag äter för mycket fett trots lite kolhydrater....
    Tja...alltså fettet är ju ingen fara så länge du utesluter kolhydraterna. Men så fort man inför lite kolhydrater ska man akta sig för fettet. Dessutom behöver man ju aldrig äta några mängder av korv och osttallriken. Det är mest för att ha något att plocka med, vilket är det som jag mest är ute efter på kvällarna, mer än att bli ordentligt mätt på.
    Tyra 21/3-2007 och Leonard 2/9-2010
  • KvC

Ibland blir man sugen på pizza och den här smakade faktist inte långt ifrån hemgjord pizza =D

Pones är egentligen Lchf bröd, men tänkte att om man gör tunna så kan man ju göra pizza på det och såklart att de gick! =)

Pones-Pizza

Pones 6 st tunna
    Ingredienser:

5 ägg
    2 dl pofiber
    1 1/5 tsk bakpulver (Detta uteslöt jag ur receptet vid pizza bak)
    Salt
    50 g smör
    ½ dl grädde eller vatten (Jag tog grädde)

Sätt ungen på 200 grader. Ta fram en plåt och lägg på bakplåtspapper. Smält smöret.
    Vispa äggen i en bunke ca 4 minuter. Häll i dom resterande ingredienserna och även det smälta smöret. Vispa tills det blir “fluffigt”. Låt stå nån minut!
    Klutta ut på bakplåtspapper och gör tunna kakor. Grädda i ca 7 min ( i min ugn tog det 7 min för o få dom klara.
    NÄr kakorna är klara är det bara o lägga på valfritt pålägg. Vi körde tomatsås (passerade tomater med kryddor), skinka, färska champinjoner och prästost!
    In i ugnen tills osten smält!
    Ät och njut! =)

• leias

Önskar fler recept, åt gi tidigare och gick ner 16 kg och ska ta tag i detta igen så fler tips önskas.

• frida1981

Mellanmåls muffins ca 9 st

5 ägg
    1 dl vispgrädde
    100g skinka delad i mindre bitar
    100g riven ost
    Salt peppar
    Örter om man vill

Blanda ihop allt häll i muffins formar ( gärna av silikon) som du ställt i en muffins plåt. In i ugnen i ca20-25 min på 175 grader. Perfekt som frukost eller mellanmål och supergoda.

• Catavento

Jag brukar göra chokladmousse bara på mörk choklad och ägg och det blir riktigt gott. 
    Men jag har googlat fram flera recept där man använder vispgrädde eller en kombination av både ägg och vispgrädde.

Vad som är bäst ur GI-synpunkent?

1) Choklad + ägg?

2) Choklad + vispgrädde?

3) Choklad + ägg + vispgrädde?

• hymafr
    Tillalamm skrev 2011-10-08 10:28:28 följande:
    Jag tål inte ägg och mjölk. Vad kan man äta till frukost?

Jag tål inte heller ägg och har lite laktosmage.
    Ingen som har några tips? 
  • Norken
    jeng skrev 2011-04-25 09:39:25 följande:
    OBS!!! Tillägg till frökex-receptet ovan!

Fröna får inte försvälla i det här receptet. De kommer alltså att fortsätta svälla och dra åt sig vätska i magen, och det är därför viktigt att man dricker mycket om man äter kexen. (Ger bra effekt för att hålla igång magen)

Om man vill så går det att öka mängden vatten och låta kexen försvälla innan bakningen. Då kan man ta fröna och vatten först, låta försvälla, och sedan blanda i salt, ägg och ost när det svällt klart! 
    Hur vet man att det svällt klart? Någon som vet...
  • Bebis i Dec 2010

Ett gott kvällssnacks istället för mackor är gurka skivad på längden ca 4cm långa och brer på leverpastej.

Lasagne gör jag på aubergine och zucchini varva istället för pasta eller minska fullkornsplattorna. Fetaost på istället för bechamelsås.

Koka potatis, svalna i kylen över natten och micra dagen därpå till middagen så har du potatis som är Grön enligt Paulún.

Svar på tråden Recepttråd för tråden "GI-metoden fas 1 & 2 - Lågkolhydratkost"