Vad är det här för prickar?
Min totter har fullt av såna här prickar på fötter, ben rygg och mage men inget alls på händer eller ansikte... vad kan det vara för konstiga prickar?
Min totter har fullt av såna här prickar på fötter, ben rygg och mage men inget alls på händer eller ansikte... vad kan det vara för konstiga prickar?
Hej!
Prickar hos små barn är väldigt vanligt. Ibland vet man direkt vad det är och ibland försvinner de helt enkelt, utan att man vet varför de uppstod. Hur som helst skulle jag påstå att alla barn någon gång haft "oklara" prickar.
Några vanliga orsaker som ger prickar (som enda sytmon) kan dock vara att barnet precis haft en infektion, det vill säga barnet får så kallade "virusprickar", eller så kan det vara kroppens sätt att reagera på något nytt ämne. Nya otvättade kläder och tvättmedel/sköljmedel är till exempel vanligt att barn får prickar av.
Mår hon bra i övrigt och prickarna är besvärsfria, tycker jag att du kan avvakta en vecka för att se om de försvinner. Får hon fler symtom tycker jag dock att du kan höra av dig till sjukvården eller visa upp dem på BVC.
MVH Christine