vilken smärtlindring använde du under förlossing?
Vilken va bäst?
Vilken hjälpe mest?
Rekomenderas eller ej?
Skriv gärna några rader om er upplevelse
Vilken va bäst?
Vilken hjälpe mest?
Rekomenderas eller ej?
Skriv gärna några rader om er upplevelse
Spinalbedövning var HELT FANTASTISKT. Det var för sent för vanlig ryggmärgsbedövning, så jag fick spinal. Den tog bort i princip all smärta, och jag hade inte ont under krystvärkarna heller.
Ingenting. Bara andning. Fick en epidural då alla ba "det här kommer ta lååång tid, du är ju förstföderska!" men den hann bara bli satt så var han ute, typ. Så den hann jag inte känna något av.
Jag tyckte det var en EXTREMT positiv upplevelse. Det var lätt och överkomligt att föda. Som om min kropp gjort det 3000 gånger förut.
Jag fick morfin först för att jag skulle kunna sova, då jag bara var öppen 2 cm. Fick värkar utan nån direkt paus i en timme och det var vidrigt. Sen efter en timme till var jag öppen fyra och skulle få bada och få lustgas, öppnade mig dock fullt och fick krystvärkar efter 10 minuter så jag fick lustgas först när jag krystade, vilket inte jag tyckte gjorde ont. Morgonen hjälpte inte ett dugg utan gjorde det bara värre, lustgasen vet jag inte eftersom jag inte hade ont. Den hjälpte väl lite när jag skulle bedövas för att sys tror jag.
EDA och lustgas.
Första gången var EDA:n suverän, tog bort all smärta (Fast det obehagliga trycket var ju kvar så det var förjävligt ändå)
Andra gången lades EDA:n fel och hjälpte inget, då var däremot lustgasen helt f*cking underbar!!! (När den var på max)
Första förlossningen hade jag lustgas men blev helt borta av den så andra gången ville jag köra utan smärtlindring blev dock klippt så då tog dom på bedövningssalva där klippet gjordes men blev tredje gången gillt helt utan någon bedövning och den var den bästa av förlossningarna.
Spinalbedövning fick jag med men när jag kollar i journalen verkar det som att jag kan ha varit öppen 9 cm, kan det verkligen stämma??
EDA får man ju inte ta när man är öppen mer än 7 cm...
Den funkade bra på mig men efter ett tag kände jag av värkarna i magen. Under krystningen kände jag inte krystvärkarna ich kände inte ens när huvudet nästan var ute, däremot hade jag kraftiga smärtor i magen som ville få mig att flåsa istället för att krysta.
Ingen smärtlindring! Kunde inte få en bättre förlossning! Det var nästan som om min kropp gjorde egen "lustgas". Jag slumra till mellan verkarna och var helt borta!! UNDERBART!!!
Lustgas.
Jag bad om eda, men det var försent då jag tydligen var helt öppen. Jag är iof ganska nöjd med det, då krystningen höll på att sluta med sugklocka iaf. Hade jag tagit eda så hade det garanterat blivit att få hjälp på traven.
Var rädd att bli spysjuk av lustgasen men bm förklarade att det var värken som gjorde mig illamående, inte gasen. Vet inte om det stämmer, men det funkade och den där lustgasmasken blev min bästa vän. Värkarna gjorde fortfarande pissont, men jag orkade liksom inte bry mig^^
Med första barnet använde jag lustgas under ca. 30 minuter tills jag upptäckte att det inte fungerade alls och att jag bara tappade fokus och koncentartion... Men det var ändå roligt att prova :D
Andra barnet ingen smärtlindring.
Lustgas och TENS.
Var så nöjd med dessa val eftersom de passade mig :)
Akupunktur och lustgas.
Har inget att jämföra med men det funkade för mig.
Lustgasen var min bästa vän, kan jag säga...
och sköterskan som satte nålarna visste vad hon gjorde.
1a barnet; EDA och lustgas
2a barnet; bara lustgas
3e barnet; ingen smärtlindring
Tyckte nog att sista förlossningen var den smidigaste och lättaste. Även eftersom jag helt kände vad som skedde i kroppen och aldrig riktigt tyckte att smärtan var av det riktigt pain-in-the-ass-onda slaget utan mer som en rejäl magknipskänsla som kom och gick i intervaller.... Den var helt klart hanterbar och kunde tacklas, ja enligt mig iallafall....
Eda under båda - skönt att slippa smärtan och kunna slappna av men trycket nedåt var för äckligt. Lustgasen gav jag inget för, hatade verkligen den.
Min förlossning gick fort jag jag hann bara med lustgas och bad fram till jag var öppen 9 cm.. Då fick jag en spinal som var alldeles fantastisk. Jag blev så bra smärtlindrad att jag kunde somna för ett tag.. Tills det var dags för å krysta. Då hade jag hur mycket kraft som helst.. Kände mig som urkvinnan efter att ha fått slumra lite. En alldeles underbar upplevelse trots smärtan!
PCB, och den gav en välbehövlig paus i smärtan ungefär en timme. Hade värkar med 5 minuters mellanrum över 24 timmar innan ungen kom ut så...
Flera av ovanstående: TENS, Lustgas, EDA. TENS funkade bra de första timmarna. Lustgasen gav smärtlindring, men gjorde mig fyllesjuk och obehagligt till mods. EDA funkade bara en halvtimme, sen la den av. Men den halva timmen var UNDERBAR!
Jag brukar alltid säga "ingen smärtlindring" när någon frågar mig,men eftersom många anser "att andas sig genom värkarna " är smärtlindring(??) så kanske man får ändra på sitt standardsvar framöver...
Jag använde lustgas endast vid krystvärkarna.