• Newchans

Hur många missfall har ni drabbats av?

Hej på er.... har ännu en gång drabbats av ett missfall. mitt 8e missfall. Har fått en dotter mitt bland dessa.... men försöker nu med ett syskon. Hur orkar man kämpa vidare? Orkar man utsätta sig för detta igen?
    Har någon av er fått någon form av behandling för att minska risken för mf?
    alla ni som kämpar och drabbats av samma som mig - vill jag skänka all styrka!!!!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många missfall har ni drabbats av?
  • Ninninn

Vi har kollat kromosom prover och även undersökt vårt första foster å de finns inga kromosom avvikelse så de e nog inte de heller

• Octomum
    Ninninn skrev 2011-08-01 20:24:35 följande:
    Vi har kollat kromosom prover och även undersökt vårt första foster å de finns inga kromosom avvikelse så de e nog inte de heller

Ok. 
    Men kan man verkligen undersöka de enskilda cellerna hos embrona på det viset....?
    Som jag förstått så är det endast vid IVF och PGD man ev (om det är en vanligare avvikelse) kan hitta många orskaer till ej livsdugliga embryon.
  • Ninninn

Ja vet faktiskt inte, ja e helt vilsen i detta! Har nästan tappat hoppet om ifall ja någonsin kommer få barn!! Får hoppas på prednisolon nästa graviditet

• Newchans
    Ninninn skrev 2011-08-01 21:57:07 följande:
    Ja vet faktiskt inte, ja e helt vilsen i detta! Har nästan tappat hoppet om ifall ja någonsin kommer få barn!! Får hoppas på prednisolon nästa graviditet
    Tappa inte hoppet!!! snart är det din tur!!! Håller tummar o tår för att det ska funka för dig nu!!! styrkekramar
  • Octomum
    Ninninn skrev 2011-08-01 21:57:07 följande:
    Förstår det......

Såklart ska du hoppas på att Prednisolon hjälper!!

Men jag skulle aktivt söka information om upprepade missfall, embryodiagnostik, IVF osv  om jag var du och försöka komma i kontkat med någon erkänt duktig fertilitetläkare och diskutera möjligheter.
  • Ninninn

Ja har ju äntligen fått en läkare som skriver ut mediciner till mig, tog trombyl + fragmin nu 6:e gången men de gick inte, ska tjata till mig prednisolon! Funkar inte de så kommer vi gå privat å göra ivf tyvärr e de ju många som gör ivf och får missfall ändå

• Octomum
    Ninninn skrev 2011-08-01 23:19:07 följande:
    Ja har ju äntligen fått en läkare som skriver ut mediciner till mig, tog trombyl + fragmin nu 6:e gången men de gick inte, ska tjata till mig prednisolon! Funkar inte de så kommer vi gå privat å göra ivf tyvärr e de ju många som gör ivf och får missfall ändå
    Visst kan det bli mf även efter IVF, men de allra flesta gör ju ingen kromsomscreening innan återföring heller och alltså vet de inte att det till synes helt normala embryot som sätts in har kromosomskador och inte kan utvecklas till en levande bebis.
  • Ninninn

Är de vanliga ivf kliniker som gör sånt embryodiagnostik?? Var hittar man dom? De e helt sjukt att man får leta information själv de e de enda man gjort nu i snart 3 år! Läkarna kan ju ingenting typ!!

• Octomum
    Ninninn skrev 2011-08-02 10:42:47 följande:
    Är de vanliga ivf kliniker som gör sånt embryodiagnostik?? Var hittar man dom? De e helt sjukt att man får leta information själv de e de enda man gjort nu i snart 3 år! Läkarna kan ju ingenting typ!!
    Tror det är vid vissa större Universitetssjukhus med rätt kompetens som tar emot par som vill göra PGD (embryodiagnotik.)

Sök bara på det på Google så får du säkert upp någon bra information om vart du ska vända dig!

Man måste ju såklart själv vara aktiv i detta, ingen läkare kan ju veta att ni vill ha barn men fått många missfall.....

Finns många superduktiga fertilitetsläkare här i Sverige och även i andra länder!

Om det är ert första gemensamma barn ni försöker få så tror jag det mesta i utredning och behandling är gratis för er dessutom.
  • PaddelGris

Nyss fått MA i v 7. Det var min första graviditet och vi var så lyckliga och förväntansfulla. Jag lider så med er som fått gå igenom flera missfall. Jag är så orolig att det ska hända mig igen. Men det vad skönt att läsa att det finns så många som orkar kämpa vidare, då ska jag också orka!

• Newchans
    PaddelGris skrev 2011-08-06 20:16:45 följande:
    Nyss fått MA i v 7. Det var min första graviditet och vi var så lyckliga och förväntansfulla. Jag lider så med er som fått gå igenom flera missfall. Jag är så orolig att det ska hända mig igen. Men det vad skönt att läsa att det finns så många som orkar kämpa vidare, då ska jag också orka!
    Förstår så att det känns jobbigt o att ni är ledsna. men ge inte upp!!! håller tummarna för att de går bättre för er nästa gång. va rädda om er!!!
  • Saftmedbulle
    PaddelGris skrev 2011-08-06 20:16:45 följande:
    Japp! Inte, inte ge upp! Pepp!
  • Ruby01

Förstår precis hur du känner eftersom jag varit med om det fem gånger nu.Jag har själv fått Trombyl och trodde det hjälpte då jag fick min pojke, men har sedan fått missfall trots att jag åt det, så vet inte om det funkar.. Men mitt råd till dig är: GE INTE UPP!! Efter fyra missfall fick jag en liten pojke, alltså min femte graviditet gick hela vägen och resulterade i min lilla skatt! Sen har jag fått ett missfall nu efter jag fick honom, men jag tänker gå igenom fyra till om det ger mig en till. Jag har även varit i kontakt med en läkare i Borås som utreder tidigar missfall (tidiga är innan vecka 12 tror jag) och han säger att trots att jag nu varit med om fem sammanlagt, finns det inget som säger att jag inte kommer kunna få ett till barn. Men försöker man inte är det ju garanterat att man inte får något. Visst, det är jobbigt att gå igenom missfall efter missfall, men jag lovar, till slut kommer det gå! Och skyll inte på dig själv, för det är inget man gör som påverkar. Se det som ett sånt där lotterihjul du vet? 25 % av alla graviditeter slutar i missfall. Tänk dig då att det där hjulet de snurrar på när man spelar på ett lotteri har en fjärdedel markerad med rött, och resten med grönt. Ja, det kan bli så att man gång efter gång hamnar på det där röda, och sedan helt plötsligt hamnar på det gröna. Och det finns de som bara hamnar på det gröna varje gång, och aldrig behöver uppleva ett missfall..
    Lycka till!
    http://barnetsratt.wordpress.com/   

• Saftmedbulle
    Ruby01 skrev 2011-09-19 00:47:40 följande:
    Förstår precis hur du känner eftersom jag varit med om det fem gånger nu.Jag har själv fått Trombyl och trodde det hjälpte då jag fick min pojke, men har sedan fått missfall trots att jag åt det, så vet inte om det funkar.. Men mitt råd till dig är: GE INTE UPP!! Efter fyra missfall fick jag en liten pojke, alltså min femte graviditet gick hela vägen och resulterade i min lilla skatt! Sen har jag fått ett missfall nu efter jag fick honom, men jag tänker gå igenom fyra till om det ger mig en till. Jag har även varit i kontakt med en läkare i Borås som utreder tidigar missfall (tidiga är innan vecka 12 tror jag) och han säger att trots att jag nu varit med om fem sammanlagt, finns det inget som säger att jag inte kommer kunna få ett till barn. Men försöker man inte är det ju garanterat att man inte får något. Visst, det är jobbigt att gå igenom missfall efter missfall, men jag lovar, till slut kommer det gå! Och skyll inte på dig själv, för det är inget man gör som påverkar. Se det som ett sånt där lotterihjul du vet? 25 % av alla graviditeter slutar i missfall. Tänk dig då att det där hjulet de snurrar på när man spelar på ett lotteri har en fjärdedel markerad med rött, och resten med grönt. Ja, det kan bli så att man gång efter gång hamnar på det där röda, och sedan helt plötsligt hamnar på det gröna. Och det finns de som bara hamnar på det gröna varje gång, och aldrig behöver uppleva ett missfall..
    Lycka till!
    barnetsratt.wordpress.com/   
    Uppmuntrande ord... Tack!
Svar på tråden Hur många missfall har ni drabbats av?