CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-04-26 22:21:14 följande:
Det är möjligt att du känner många som har gjort en abort men jag kan inte se att detta avspeglas i den officiella statistik som finns och även om du känner 30/40/100 kvinnor som alla har gjort abor så handlar det om ett mycket litet statistiskt urval.
tahira skrev 2011-04-26 22:11:38 följande:
Jag tror att många kvinnor tänker att abort alltid finns där som en absolut sista utväg. Jag förstår inte att man inte är mer försiktig när det kommer till sex, om man inte vill ha barn.
Det är mycket möjligt att kvinnor (och män) ser det som en sista utväg och det är väl egentligen inte så konstigt med tanke på att det faktiskt är den sista "livlinan" man har.Det jag menar är att inställningen du pratar om inte syns i abortstatistiken, borde den inte göra det om den nu är så radikalt förändrad på några få år som du upplever?
Jag upplever inte att den är radikalt förändrad på få år. Jag upplever att svenskar
alltid tagit lättvindigt på abort, i modern tid. Eller rättare sagt, under min medvetna livstid.
Min inställning har förändrats av de anledningar jag tidigare nämnt. För att min omgivning har en viss inställning. Hur mycket jag än växt upp med vissa ideologiska föreställningar och idéer har jag inte kunnat låta bli att ändra åsikt i den här frågan, och det var vad som var relevant för TS.
Jag tror på statistik när människor berättar den för mig, jag försöker fundera och resonera. Men innerst inne är det betydligt lättare och närmare till hands att resonera utifrån erfarenheter.
Jag är "bara" 22 år och det är fullt möjligt att jag kommer att ändra åsikt igen.
Just nu är jag dock fullt övertygad om att abort är för enkelt. Det görs inte till ett stort ingrepp. Det skall vara så smärtfritt för föräldrarna som möjligt, det finns inga speciella förberedelser eller psykologiska obligatoriska efterkontoller och kvinnor som varit med om det anser det inte alltid vara något "stort". Det tycker jag är märkligt och inte riktigt som det ska.
Det kan vara olika bland olika kommuner. Men jag fick det "sålt" till mig som en enkel procedur. Hux flux så skulle det vara över och
om jag ville fanns det psykologisk hjälp att få. Inga speciella uppgifter jag behövde ge, ingenting som på något sätt talade om att det var något märkligt.
Gör det till en större mer påfrestande procedur men obligatorisk psukologhjälp och jag tror att inställningen kan komma att ändras.