• Theresa28

Graviditetspenning? Undersköterska vad skrev ni?

Ska nu fylla i papperen för att söka graviditetspennig. Men hur mycke ska man skriva om sin arbetsdag? Vad skrev ni som fått ersättningen beviljad? Man skulle ju kunna skriva en hel roman men samtidigt så har vi ju tystadsplikt.....Hjälp :)

• Svar på tråden Graviditetspenning? Undersköterska vad skrev ni?
  • J W

Jag beskrev bara min arbetsdag och de moment som var problematiska... Det är ju arbetsuppgifterna och inte vårdtagarna som ska beskrivas.
    Tystnadsplikten är ju inget problem för jag skriver ju inte ingående om specifika vårdtagare. Skriver ju inte att Kalle, född -27, har en frontallobsdemens och blir otroligt aggressiv när jag ska sköta hans nedre hygien tex

Men jag har kollegor som fått beviljat som enbart skerv "sedvanliga arbetsuppgifter för en USK på sär.bo/demensavd."
    Min chef skrev så på min ansökan.

• matannika

Jag skall med söka havandeskapspenning.
    Jobbar som USK på en njurmedicinskavdelning, Tunga tunga patienter..
     så är väl det man får skriva...
    allt springande, lyftande, olämpliga ställningar....
    Har aldrig sökt det innan, trots jag har 4 barn....men denna gången så ömmar det ju redan överallt trots jag bara är i vecka 11...=(.....
    Jag vill tro att FK vet lite om våra uppgifter inom vården..
    Men är nog bra om man skriver lite detaljer tror jag...
     lycka till =)

• zozarora

jag vet inte när jag ska söka, min chef vill att jag söker när det är ca 50 dagar kvar för det e så pass tungt jobb.
    mådde toppen förra graviditeten så jag jobba till 3 veckor innan bf, men nu i v 12 redan måste jag ibland sätta mej för får smärtor ibland o könner att jag måste vila.

jobbar som uska på ett äldreboende

• Mirilla

Jobbar som USK på ett äldreboende och tryckte mycket på ensamarbete (vi jobbar själva med hjälp av en "springare" varje kväll och helg) samt alla tunga lyft vi gör på en dag. Beskrev inte min arbetsdag så mycket mer än att vi hjälper boende i och ur säng m.m. lyfthjälpmedel finns, men kan inte hjälpa till med allt utan det blir tunga lyft ändå. Vi går och står mycket. 3 veckor efter att jag skickat in det fick jag det beviljat. Chefen tryckte på samma sak i sitt papper om omplacering. Skönt, hade inte orkat jobba en vecka till, var helt slut i kroppen mot slutet.

Svar på tråden Graviditetspenning? Undersköterska vad skrev ni?