• Anonym (Samma läxa?)

Anknytningsproblematik

Hej, jag är gift och funderar på om jag vill fortsätta vara det. Jag kommer till en punkt i förhållanden, både detta och tidigare när jag inte vill längre. Jag vill inte ligga med min man och kan tänka nedvärderande om honom för att han vill vara med mig. Jag tror på att man får samma läxa tills man lärt sig den och önskar att jag skulle kunna lära mig den här utan att behöva skiljas. Vi har ett barn tillsammans och it breaks my heart att behöva riva upp allt. Jag har läst lite om anknytningsproblematik och funderar på om jag har det. Eller ja, det skulle jag nog tro att jag har, och jag är mer intresserad av att veta hur jag kan jobba med det, typ "det är aldrig försent att ha en lycklig barndom". Jag är rädd för att jag slösar min mans tid, att han skulle kunna vara med någon som skulle ge honom allt det där som jag känner att jag inte kan. Att jag slösar på min egen tid, ser jag inte alls som ett lika stort problem. Jag ser knappast att jag skulle vara i en relation igen och det är också ledsamt att tänka att jag inte kan vara två med någon.

• Svar på tråden Anknytningsproblematik
  • Gerd parterapeuten

Hej!
    Det kan nog vara så att du behöver hjälp/terapi. Det verkar som att du tänker väldigt negativt om dig själv och att du har vissa svårigheter att komma nära eller bibehålla närhet i en relation. Eftersom du nämner din barndom får jag också tankar att dina tidiga relationer i livet inte varit så bra och påverkat dig mycket. Jag är övertygad om att alla människor behöver nära relationer och kärlek. Om du skulle dra dig tillbaka från nära relationer tyder det på att du har något problem med relationer som du behöver hjälp med.
    Hälsningar
    Gerd

• Anonym (Samma läxa?)

Hej, tack för ditt svar. Terapi påbörjad. Tyvärr är det väl dock inget som det finns nån "quick fix" på...

• Gerd parterapeuten

Hej!
    Nej det brukar inte vara "quick fix". Var glad och nöjd att du påbörjat terapin och se det som en spännande resa under tiden du går. Tänk inte så mycket att du skall bli "färdig" .Försök att vara närvarande i terapin och ta steg för steg. Ibland är det så att det är resan som är mödan värd.
    Lycka till!
    Gerd

Svar på tråden Anknytningsproblematik