Har ni pratat med era barn om att vara försiktig med främlingar? Alltså inte följa med dom etc? Och i så fall vid vilken ålder?
Har funderat på detta sen jag var på en större lekplats med mina barn. Jag satt i sandlådan med min dotter och sonen (fyra och ett halvt år) lekte med en boll på gräsmattan alldeles bredvid. Det kom en äldre man med ett barn och sparkade boll tillsammans med min son och bollen rullade nerför en liten slänt och försvann. Jag såg att mannen pratade med min son och pekade mot slänten, han ville att sonen skulle hämta bollen. Och det gjorde sonen glatt. Utan att titta på mig sprang han igenom buskarna och försvann.
Nu visste jag att det inte var något farligt på andra sidan och jag satt ju bara en liten bit bort så det var ju ingen farlig situation i sig. Men det som fick mig att tänka till var just sonens sätt att vara och att han gjorde som mannen bad honom utan att tänka. Sonen får ibland vara ute själv och leka utanför vårt hus. Han håller sig på vår tomt och jag har koll genom fönstret men inte hela tiden. Tänk om det kommer någon och be honom leta efter en bortsprungen hund eller något. Gör han det då utan att fråga mig? Sånt har jag börjat att fundera på och tänkt att det kanske är dags att prata lite med sonen med detta. Men är lite nyfiken på hur andra föräldrar tänker och har gjort.