• Lillatroll

Har ni pratat med era barn om att vara försiktig med främlingar? Alltså inte följa med dom etc? Och i så fall vid vilken ålder?

Har funderat på detta sen jag var på en större lekplats med mina barn. Jag satt i sandlådan med min dotter och sonen (fyra och ett halvt år) lekte med en boll på gräsmattan alldeles bredvid. Det kom en äldre man med ett barn och sparkade boll tillsammans med min son och bollen rullade nerför en liten slänt och försvann. Jag såg att mannen pratade med min son och pekade mot slänten, han ville att sonen skulle hämta bollen. Och det gjorde sonen glatt. Utan att titta på mig sprang han igenom buskarna och försvann. 

Nu visste jag att det inte var något farligt på andra sidan och jag satt ju bara en liten bit bort så det var ju ingen farlig situation i sig. Men det som fick mig att tänka till var just sonens sätt att vara och att han gjorde som mannen bad honom utan att tänka. Sonen får ibland vara ute själv och leka utanför vårt hus. Han håller sig på vår tomt och jag har koll genom fönstret men inte hela tiden. Tänk om det kommer någon och be honom leta efter en bortsprungen hund eller något. Gör han det då utan att fråga mig? Sånt har jag börjat att fundera på och tänkt att det kanske är dags att prata lite med sonen med detta. Men är lite nyfiken på hur andra föräldrar tänker och har gjort.

• Svar på tråden Har ni pratat med era barn om att vara försiktig med främlingar? Alltså inte följa med dom etc? Och i så fall vid vilken ålder?
  • FiaPer

Svårt att veta det där. Vår kille blir snart 5 och jag har också funderat på när och hur man ska prata om det. Så jag puffar på här! :)

• Lillatroll
    FiaPer skrev 2011-04-27 12:59:52 följande:
    Svårt att veta det där. Vår kille blir snart 5 och jag har också funderat på när och hur man ska prata om det. Så jag puffar på här! :)
    Ja visst är det svårt. Samtidigt så vill jag inte skrämma min son eller överdriva riskerna. Samtidigt så blir jag orolig och är ju rädd att något ska hända. För  något år sen körde det omkring en man i min systers bostadsområde och försökte locka in barn i sin bil genom att erbjuda godis. Skulle min son säga nej? Nu är han bara ensam på vår tomt och jag håller bra koll med honom men han blir ju äldre.  

• Lilia

Du behöver inte göra det så dramatiskt. Det räcker väl med att säga att du vill att din son frågar dig först innan han vill någonstans. På så vis har du inte skrämt upp honom eller gett honom förutfattade meningar.

Sådana samtal kan lätt bli lite fel om man inte är neutral. Då jag var fem år sprang jag bort (jag hade bestämtmig för att överaska mina föräldrar och gå hem helt själv från dagis och gick vilse) Jag vet inte hur jag om på den idéen, men i vilket fall så hittade några poliser mig och de ville att jag skulle hoppa in i deras bil så de kunde hjälpa mig att hitta mina föräldrar. Jag blev livrädd och vågade knappt göra det, för mina föräldrar hade sagt att jag inte fick åka med främmande människor.

• Lillatroll
    Lilia skrev 2011-04-27 21:56:46 följande:
    Du behöver inte göra det så dramatiskt. Det räcker väl med att säga att du vill att din son frågar dig först innan han vill någonstans. På så vis har du inte skrämt upp honom eller gett honom förutfattade meningar.

Sådana samtal kan lätt bli lite fel om man inte är neutral. Då jag var fem år sprang jag bort (jag hade bestämtmig för att överaska mina föräldrar och gå hem helt själv från dagis och gick vilse) Jag vet inte hur jag om på den idéen, men i vilket fall så hittade några poliser mig och de ville att jag skulle hoppa in i deras bil så de kunde hjälpa mig att hitta mina föräldrar. Jag blev livrädd och vågade knappt göra det, för mina föräldrar hade sagt att jag inte fick åka med främmande människor.
    Jag har pratat med sonen om det men jag blir osäker på om han förstår vad jag är ute efter. Om någon som han kanske känner lite grann bad honom följa med och hjälpa till med något skulle han då först gå in och kolla med mig? 

Jag kanske är alldeles för nojjig över detta och det var därför jag skrev här på FL för att höra lite hur andra föräldrar resonerar. Tack ni som svarat
Svar på tråden Har ni pratat med era barn om att vara försiktig med främlingar? Alltså inte följa med dom etc? Och i så fall vid vilken ålder?