• tryggo

KUB, NUPP Har ni gjort det????

Är det någon som har valt att göra ett KUB test och sedan NUPPtest??
     Hur tänkte ni då?
     Vi har funderingar men vet inte hur vi ska göra. För det första är det i UMEÅ som UL ska göras det ligger ca 20 mil från oss. Man får inte välja tid för det heller. Maken jobbar lite överallt så det är svårt att få ihop det.
     Sedan sa BM att OM Nuppet var dåligt så var man TVUNGEN att göra ett fostervattensprov..

Vi är båda 37 år gamla. men ingen av oss har några barn eller släktingar som har kromosonfel.

Vad tycker ni andra hur hade ni gjort eller har gjort???

• Svar på tråden KUB, NUPP Har ni gjort det????
  • Jessa med 3

Cub är ett kombinerat blodprov och Nupp. Vi gjorde det och åkte 50 mil för att göra det på en privat klinik eftersom det inte erbjuds i vårt landsting. Får man dåliga siffror är de ju bara en indikation och för verkligt besked är det då fostervattensprov som gäller - om man vill det.

Mitt råd är att först fundera över vad ni ska göra med resultatet. Ett sånt test sätter igång många tankar!

• torparen

Vi gjorde KUB ffa för att få se barnet och veta att det levde. Jag har haft ett MA tidigare.
    Tror att det är viktigt att ha tänkt igenom hur man vill handla om det visar sig ge hög risk för kromsomfel. Man är dock inte skyddad utan kan drabbas trots att man får besked om låg risk.
    Och ingen kan tvinga dig att göra fostervattensprov, det är bara ett erbjudande.

• SailorGirl

Vi gjorde KUB eftersom jag har ärftliga sjukdomar i släkten och tycker det räcker med den risken. Att ev. få ett pyre som har risk för dessa OCH har kromosomfel skulle vara att binda ris till egen rygg.

Vad jag förstått så är det ålder snarare än ärftlighet som påverkar kromosomfel och SÅ vanligt är det inte, så jag säger som Jessa: Fundera på vad ni skulle göra om ni fick ett dåligt resultat. Sen är det ju under 2v som själva NUPPen kan göras, så ni vet ju ungefär när det kommer att ske. Blodprovet kan göras på vilken VC som helst och resultatet skickas sedan till stället där NUPP:en görs så att den som undersöker fostret kan sammanväga båda resultaten.

• tryggo

Ja oj oj. Jag vet fortfarande inte hur vi/ jag ska göra...

Men min BM sa att man var TVUNGEN att fullfölja KUB om man får indikation att det är dåliga värden. För som hon sa. Man ska veta vad man ger sig in i!! Alltså göra fostervattensprov.

Min man har sagt att om vi skulle vänta ett barn med "fel" så vill han ta bort det. Jag vet inte riktigt om jag skulle våga det. Vi har 4 friska barn sedan tidigare men det var ju 7 år sedan jag fick den sista..
    Men samtidigt så säger han att vi gör väl som vanligt .. väntar ut den:))

Men jag vill inte heller ta risken att vara själv på Nuppet och ev se om något skulle vara fel. Det skulle inte bli så lätt att få ihop. Maken kan ju vara i Kiruna, Piteå eller i Skellefteå det vet vi inte och tyvärr kan han inte göra något åt den saken.

Ja jag vet inte hur vi ska göra.. *ahhh*

Även jag har haft både ett MA och ett MF "torparen". Jag har gjort ett vul i v8 och då såg man ett hjärta men har nu tagit hcg prov förra veckan och nu idag för att se att allt går som det ska.

• mimamima

Vi valde att inte göra testerna alls, för det enda de visar är väl risken att barnet har Downs syndrom vilket det finns många grader av, vi sa att vi ändå inte tänkte riskera att göra fostervattenprov så då lät vi bli allt! Vår BM sa att det finns så många saker som barnet kan födas med som inte kan testas! Men visst är det säkert värre att få ett barn med DS när man har 4 tidigare barn! Vårat var det första som vi kämpat för ett tag så känn efter med magen och tänk igenom noga innan hur ni vill göra med ev fostervattenprov, för om ni inte vill göra det då behöver ni ju inte göra resten bara för att man kan....:o) lycka till i svårt beslut!

• Fru KM

Hos oss blir man inte erbjuden testen före 35 år, jag är snart 32. Osäker på om vi hade gjort dom ändå. Finns ju för o nackdelar anser jag.

• tryggo

Vi har bestämt oss för att INTE göra Kub, Nupp. Det känns skönt att ha bestämt det.
     Jag var på en vul igen  för några dagar sedan  och bebben vinkade och sprattlade:)) Var då i v10+6 trodde jag man han sa 10+4:)

Läkaren som gjorde det såg att vi hade funderingar och tyckte att det ger bara indikationer på att det KAN vara något fel. Han verkade tycka att det var helt onödigt.

Svar på tråden KUB, NUPP Har ni gjort det????