• mamaciiita

Flytta tillbaka till Sverige utan jobb, med barn

Hej,

Jag bor med min familj (man och en son) i min mans land. Här har vi bott i ca 5 år men nu funderar vi på att inom ett års tid flytta tillbaka till Sverige. Min man studerade i Sverige i ca 1 1/2 år, han kan inte särskilt mycket svenska men planerar att lära sig det här året då vi förbereder oss för att flytta tillbaka.

Vi funderar nu på det praktiska kring att flytta tillbaka, ingen av oss kommer ju ha jobb när vi flyttar tillbaka och det kan ju vara ett problem. Är det någon som har varit i våran situation och flyttat tillbaka som har några tips och råd?

Hur fixar man lägenhet utan att ha jobb? Finns det chans att söka och få jobb från redan innan vi flyttar tillbaka? Finns det något annat som vi bör tänka på?

• Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige utan jobb, med barn
  • mamaciiita
    swedemom skrev 2013-02-28 00:09:01 följande:
    ts, hur har det gått för er?

Vi bor kvar i Mexico och kommer nog stanna här tror jag.. I alla fall sà ser 5-àrsplanen ut sà just nu :) Vi har snart bàda egna företag sà vi kan vara flexibla och hälsa pà i sverige mkt (här fàr man annars bara 1 vecka semester per àr), det blev en bra kompromiss!
  • Jasmin Karlsson
    swedemom skrev 2013-04-09 22:32:36 följande:
    Ingen av oss har jobb här, så vi kan inte låna. En av anledningarna till att vi ska flytta tillbaka är att det är lättare för båda oss att hitta jobb i Stockholm. Jag har varit på flera jobbintervjuer där. Så jag tror att vi har stora chanser att få jobb snart, men man ska ju ha nånstans att bo också. Jag får nog inse att det kanske blir några flyttar i början och att man kanske inte får något stort i det bästa området med en gång, trots att jag har bra kötid i lägenhetskö.

• swedemom
    Jasmin Karlsson skrev 2013-04-10 08:33:12 följande:
    Ingen av oss har jobb här, så vi kan inte låna. En av anledningarna till att vi ska flytta tillbaka är att det är lättare för båda oss att hitta jobb i Stockholm. Jag har varit på flera jobbintervjuer där. Så jag tror att vi har stora chanser att få jobb snart, men man ska ju ha nånstans att bo också. Jag får nog inse att det kanske blir några flyttar i början och att man kanske inte får något stort i det bästa området med en gång, trots att jag har bra kötid i lägenhetskö.

Det kommer säkert gå jätte bra bara ni är flexibla och byta lite i början får man nog vara beredd på. Vi hoppas att slå oss till ro inom 2 år, köpa ett boende då där vi kan stanna liksom. Har ni mycket grejer som ska flytta? ni kanske kan sätta allt i ett storage tills en början medan ni slår er till ro, hyra nåt möblerat litet i andrhand om ni hittar. Leta på blocket och alla annonser. Hör med familj och bekanta om dom skulle vara intresserade att hyra ut ett par månader. Vilken ort söker ni er till? Vi ska till stockholmsförort...Bra att du stått i lägenhetskö, det har inte jag gjort tyvärr, då får ni säkert nåt så fort ni hittar jobb....Kan ni bo hos familj eller bekanta så länge? Lycka till!!
  • Jasmin Karlsson

Yey! Vi har fått lägenhet! "Bara" korttidskontrakt, men billigt och bra. Vi fick den genom stockholms stads bostadsförmedling. Trots att vi bara kunde visa våra inkomster här i utlandet. Vi kunde få den med 2 veckors överlapp, så vi har gott om tid till att flytta. Vi ska bara ta med en del möbler, men köra ca 80 mil. Nu har vi iallafall nånstans att bo den första tiden, så får vi fortsätta leta eftr nåt större och i ett bättre område. Jag ska på jobbintervju i närheten också så jag hoppas på jobb också! :) Det mesta löser sig, om man har tålamod och kämpar för det man vill.

• swedemom

Nu är vi i Sverige och efter bara tre veckor har vi ordnat skola och bostad...allt känns helt underbart, nu är det "bara" nya jobb kvar:)

vi bor hos familj nu i sommar och flyttar in i lägenheten i augusti:)

ha en fin sommar, kram alla!! 

• mademoisElla

Jag ar lite i en liknande sits. Har dock inte bott i Sverige sedan 1996. 18 manader i Oslo, 9 1/2 ar i New York, och snart 6 ar i Shanghai. 

Da jag: 
    1) ar gravid och kommer bli ensamstaende mamma (via insemination, det finns alltsa ingen pappa med i bilden)
    2) miljon blir varre och varre och vi har matskandal pa matskandal i Kina

funderar jag nu pa att flytta tillbaka till Sverige. 

Har inte betalat skatt till Sverige sedan mina sommarjobb for mkt lange sedan (1996 senast) . Flyttade till Norge nastan direkt efter hogskolan. Om jag har forstatt det hela ratt sa ar jag alltsa inte berattigad mammaledighet, bostadsbidrag, CSN, gratis sjukvard, osv?!?!?
    Har jag ratt eller fel?

Vill inte att min dotter skall fa halsoproblem for att mamma vill ha det battre ekonomiskt (jobbar som forskollarare/larare), ha rad med barn/hemhjalp, osv. Vill dock inte heller komma till Sverige och vanda pa varje krona, inte vara berattigad sjukvard (har superb sjukforsakring via skolan har) osv...

Nagon som har rad om hur jag bor ga till vaga for att forsakra mig om att min dotter blir forsakrad, far sjukvard, osv... ???

Tack pa forhand for rad! 

• evaoregon
    mademoisElla skrev 2014-01-21 07:14:44 följande:
    Jag ar lite i en liknande sits. Har dock inte bott i Sverige sedan 1996. 18 manader i Oslo, 9 1/2 ar i New York, och snart 6 ar i Shanghai. 

Da jag: 
    1) ar gravid och kommer bli ensamstaende mamma (via insemination, det finns alltsa ingen pappa med i bilden)
    2) miljon blir varre och varre och vi har matskandal pa matskandal i Kina

funderar jag nu pa att flytta tillbaka till Sverige. 

Har inte betalat skatt till Sverige sedan mina sommarjobb for mkt lange sedan (1996 senast) . Flyttade till Norge nastan direkt efter hogskolan. Om jag har forstatt det hela ratt sa ar jag alltsa inte berattigad mammaledighet, bostadsbidrag, CSN, gratis sjukvard, osv?!?!?
    Har jag ratt eller fel?

Vill inte att min dotter skall fa halsoproblem for att mamma vill ha det battre ekonomiskt (jobbar som forskollarare/larare), ha rad med barn/hemhjalp, osv. Vill dock inte heller komma till Sverige och vanda pa varje krona, inte vara berattigad sjukvard (har superb sjukforsakring via skolan har) osv...

Nagon som har rad om hur jag bor ga till vaga for att forsakra mig om att min dotter blir forsakrad, far sjukvard, osv... ???

Tack pa forhand for rad! 
    Sjukvård borde du bli berättigad till när du flyttar tillbaka till Sverige.  För mer än minsta möjliga föräldrapenning så tror jag att du behöver ha jobbat en viss tid innan förlossningen.  Det borde vara lätt att hitta jobb som förskollärare eller lärare.  Jag har släktingar som jobbar inom det och de fick fast jobb direkt efter utbildningen.  
  • evaoregon

Bostadsbidrag ska inte vara något problem om du är folkbokförd i Sverige (du får skriva in dig igen) och CSN har du rätt till.

• ChristopherPersson

hej allihoppa,

vilken bra tråd!! nu vill jag ochså berätta min historia Cool
    jag är svensk men är född i tyskland, jag har gjort utbildning till snickare där och träffat min kärlek där. efter detta har vi bott två år i australien och bor nu i nya zeeland. nu har vi planerat att stanna här kanske ett år till och sen flytta till sverige. för mig är det ju inget problem, jag är till och med folkbokförd i sverige, och vi bor i min mors stuga första taget innan vi vill köpa eget. men hur går det till för min fru? vi måste ju vara sjukförsäkrad osv, hur går det till?? hon talar redan nu rätt så bra svenska och blir dagligen bättre. kann hon få socialbidrag? vi har planerat att vårt barn ska bli född i sverige en kort tid efter vi kommer dit. så är det kanske smart att leva från egna pengar först och sen vara ledig med barnet eller vad tycker ni?? säkert inte så lätt att få jobb för henne om hon ska ha barn så snart. ja det är lite krångligt det hela.... 

tack för eventuella svar

hälsningar från christchurch

chris

• TillFlorida

Om ni är sambo eller gifta tror jag inte att en av er kan få socialbidrag/försörjningsstöd om ni inte båda får det. Jag tror ni bedöms efter er gemensamma inkomst. Däremot kommer hon att få föräldrapenning om än på lägsta nivå när ni får barn. Sjukföräkring är inget problem. Se till at registrera er hos försäkringskassan så skall det vara ordnat på ett par dagar. Så fungerar det i alla fall om man är Svensk eller har fått uppehållstillstånd. Jag är osäker på hur det fungerar om man flyttar till Sverige som EU medborgare. Jag skulle tro att det fungerar på samma sätt, men jag skulle rekommendera att du kontaktar försäkringskassan för att vara säker. Se också till att registrera henne i folkbokföringen hos skatteverket när nui flyttat.

• Freya56

Hur gjorde du så du fick med dig din dotter till Sverige ? Jag har en dotter som bor i ett annat land med en dotter på 7 år som inte vill något annat än att återvända till Sverige med hennes dotter hon har det jättejobbigt då barnets far som hon separerats från ej tillåter att de flyttar till Sverige som lovat så många gånger de skulle få gör

Förtvivlad mamma

• sabina02
    Freya56 skrev 2017-10-19 22:31:20 följande:

Hur gjorde du så du fick med dig din dotter till Sverige ? Jag har en dotter som bor i ett annat land med en dotter på 7 år som inte vill något annat än att återvända till Sverige med hennes dotter hon har det jättejobbigt då barnets far som hon separerats från ej tillåter att de flyttar till Sverige som lovat så många gånger de skulle få gör

Förtvivlad mamma

Lite förvirrande text men är i liknande situation, min dotter är född utomlands, vi bor fortfarande här, och vi kan inte komma härifrån då pappan inte skriver på tillstånd. Det man får göra är att gå via domstol, beroende på landet och lagarna där ni bor är det väl olika men här kan man be om tillstånd för att resa utan andra förälderns medgivande via domstol. Jag har dock valt att be om helt enskild vårdnad (då pappan gick upp i rök för ett par år sedan) i stället. Lycka till!
Svar på tråden Flytta tillbaka till Sverige utan jobb, med barn