När började ni med smakportioner?
Vår son är född v.26+5 och vi undrar när ni andra har börjat med smakportioner? Hur länge äe det OK att helamma? Tills korrigerad ålder 6 mån?
Vår son är född v.26+5 och vi undrar när ni andra har börjat med smakportioner? Hur länge äe det OK att helamma? Tills korrigerad ålder 6 mån?
Mellan sex månader okorrugerat och sex månader korrigerat tycker jag låter bra
Jag har för mig att dottern var 5mån korr (föddes .24+0). Men utvecklingen är ju så himla olika just de månaderna särskilt på våra små preemisar, så känn efter om just ditt barn är moget eller inte. Funkar amningen bra, så passa på att njuta av det och börja med smakisar när hon känns mogen för det. Lycka till!
Om barnet är glatt och nöjt och går upp bra i vikt så kan du helamma tills 6 mån korr. Att man KAN börja tidigare betyder inte att man måste.
Jag helammade tills han var 6 månader okorr, men i de två månaderna som var mellan det och det han blev 6 månader korrigerat så fick han mest en gurkbit att suga på eller så inget direkt att äta. Så jag vet inte om man kan säga att han fick smakportioner från 6 månader okorr men han var inte heller helammad längre.
Och från 6 månader okorr så orkade jag inte heller pumpa längre när jag jobbade utan då fick han Althéra.
Tycker du ska prata med dietisten, det är ju olika beroende på hur mycket för tidigt fött barnet är. Vår dotter kom 2 mån för tidigt och ska därför vänta till 5 mån (inte från 4 som man kan börja med "vanliga" bebisar). Viktigt att ta det vääldigt försiktigt då magen är känslig på dessa små.